Jag bygger nytt kök/vardagsrum i öppen planlösning och kommer att ha en ganska stor köksö som en del av denna. Den blir dubbelt skåpsdjup (120 cm) och cirka 380 cm lång. I vänster sidan avslutas den mot matplats, i högra sidan mot ett fönster. Själva köksbänken kommer att fortsätta ut i samma nivå som fönsterbräda.

På utsidan (överst på skissen) mot vardagsrummet blir det breda 120 cm lådor och på insidan blir det smala 60 skåp. Bakom (i nederkant av skisserna) är det högskåp samt kyl/frys och ugn. Utanför skissen till vänster blir det förvaring av porslin etc.

Vill gärna få in en stor ho (50-55 cm) samt en liten mindre. Funderar lite på hur jag ska disponera ytan.

Förslag 1.
Skiss av köksö med placering för diskmaskin, stora och lilla hoar, arbetsyta och häll nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diskmaskinen längst ut mot hörnet, känns som en bra placering med tanke på att matplatsen är där och att förvaringen av porslin är mot den sidan. Det blir också 70-80 cm avställningsyta på hörnet, kan vara bra eftersom kylskåpet står precis bakom.

Nackdelen är att den lilla diskhon måste placeras till höger om och det blir mindre arbetsyta mellan hällen och diskhon.

Förslag 2.

Skiss av öppen planlösning med köksö, arbetsytor, diskhoar, diskmaskin och häll placerat intill ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flytta in diskmaskinen mer mot mitten vilket gör att den lilla diskhon kan vara på vänster sida, ovanpå den platsen där diskmaskinen tidigare stod. Den stora fördelen är att jag får en bättre arbetsyta mellan hoarna och hällen.
Nackdelen är att diskmaskinen hamnar "mitt i" köket och att avställningsytan på hörnet blir lite mindre.

Spontana tankar? Andra idéer?

BirgitS
Rekommenderat avstånd mellan diskhon och hällen är 80-120 cm. Det kortare avståndet räcker om man bara är en person som använder arbetsbänken. Blir det mer än 120 cm blir det lätt så att det känns som man håller på och bär omkring ingredienserna hela tiden eftersom man inte längre lätt når över allt.

Min erfarenhet är att det inte är praktiskt att ha diskmaskinen under den viktigaste arbetsytan som i alternativ 2, särskilt om man är två i köket, dels blir det då svårt för någon att tömma diskmaskinen samtidigt som den andra lagar mat utan att man är i vägen för varandra och dels svårt att få undan smutsiga bunkar mm. utan att be den andra att flytta sig och det leder till att bunkarna blir stående på bänken och då är i vägen.

Varför måste lilla hon vara till höger i alternativ 1?
Vilket i och för sig inte behöver vara en nackdel som jag ser det, även om det inte är traditionellt. Men traditionen kom till för att få ett bra flöde när man handdiskar och är högerhänt, men det är ju inte viktigt numera när vi handdiskar så lite. När lilla hon används för att skala potatis mm. så är det rätt praktiskt att ha den närmast arbetsytan. Vi har numera två lika stora hoar i ett 80 cm skåp och har gått över allt mer till att skala och skölja grönsaker i den högra hon bredvid stora arbetsbänken fast kylskåpet och annan matförvaring är till vänster om hoarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.