Köpte en stor etta 45kvm för runt 6 år sedan, allt är stort sett tipptopp. Toaletten blev helt renoverad 2008 och övriga rum har jag målat och tapetserat. Köket är däremot är nästan helt orört förutom nya rör/avlopp/kran.

Kök med vit skåpinredning, rostfri diskbänk och bordsyta samt nötta luckor under diskhon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte först riva ut köket helt och hållet och köpa ett IKEA kök, men har på senare tid funderat på att helt enkelt måla om och bara köpa nya vitvaror. Byggde om skafferiet i förra året och köpte en större kyl/fryskombo.

Gammalt kök med vit spis och slitna vita köksluckor, träarbetsbänk, svullna luckor under diskho.
Skapa konto

Nötta trähandtag på vita köksluckor under diskbänk, tecken på slitage och svullnad.
Skapa konto

Nött kökslucka med svällningsskador nära golv och skåphandtag i fokus.
Skapa konto

Tidigare ägare har hållet efter köket, men alla luckor är väldigt nötta nedtill, speciellt luckorna under diskhon som har har svällt till sig.

Nött kökslucka med svullnad och skador nedtill mot golv.
Skapa konto

Det är snustorrt nu så går det möjligtvis fixa till dem eller köpa nya någonstans?

Lämna in dem till ett snickeri för lagning och lackering. Det är ett rutinjobb för en van snickare och blir som nytt. Brukar vara populära "fritidsjobb" för anställda.

Mvh Findus

• Gilla
Robeliboban och 1 till
  • Laddar…
Jag hade ett liknande kök i min lägenhet. Spacklade och målade om luckorna. Tog bort de gamla beslagen, även om de har en viss charm, och fyllde igen hålen med syntetiskt trä. Därefter nya beslag. Spisen jag hade var från 70-80 tal och funkade riktigt bra, så jag behöll den. Blir säkert mycket bättre om en profesionell gör det, men jag blev nöjd av en quick fix.

• Gilla
Robeliboban
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Lämna in dem till ett snickeri för lagning och lackering. Det är ett rutinjobb för en van snickare och blir som nytt. Brukar vara populära "fritidsjobb" för anställda.

Mvh Findus
Får ringa runt lite till veckan, fixa till skador och lackera är lite överkurs för min del. :)

H Hammarfall skrev:
Jag hade ett liknande kök i min lägenhet. Spacklade och målade om luckorna. Tog bort de gamla beslagen, även om de har en viss charm, och fyllde igen hålen med syntetiskt trä. Därefter nya beslag. Spisen jag hade var från 70-80 tal och funkade riktigt bra, så jag behöll den. Blir säkert mycket bättre om en profesionell gör det, men jag blev nöjd av en quick fix.
Har sett på diverse bloggar att vissa fyllt i hålen och ofta satt något annat retro eller gammalmodigt handtag/knopp. Lämnar nog in luckorna och målar om resterande saker själv. :)

Det låter smart. Jag tycker att det är dumt att riva ett helt funktionellt kök. Förstår det om det är väldigt opraktiskt eller behöver anpassas för annan anledning. Finns annat roligt att lägga pengarna, och tiden på.

• Gilla
Robeliboban och 1 till
  • Laddar…
J
Dessa kök har mycket högre kvalitet än ett Ikea kök,jag tycker de gamla beslagen passar in. Lägger min röst på att bevara och lägga pengar på att lämna in på lack så har du ett tidlöst kök som kommer kännas rätt även om 10-15 år när ett Ikea kök skulle kännas omodernt och troligen vara slitet förbi att de går att fixa till...

• Gilla
Robeliboban och 2 till
  • Laddar…
Byt inte ut köket, kvaliteten på ditt gamla kök är vida överlägset många nya.

Att lämna in köksluckorna blir dyrt, slipa själv, lägg igen det värsta, måla med en bra snickerifärg, kostar bara tid och max ett par tusen.

Det är som du skriver, helt onödigt att spendera 10 000 tals kronor på ett fungerade kök.

• Gilla
Robeliboban
  • Laddar…
Köper nu ett hus från 1958 där köket är helt intakt och hur fräscht som helst. Varenda beslag sitter på plats. Ett riktigt skafferi. Obetalbart! Möjligen kan lådorna ha blivit nötta i utdraget men jag tänker att det går att leva med...

• Gilla
Robeliboban
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Byt inte ut köket, kvaliteten på ditt gamla kök är vida överlägset många nya.

Att lämna in köksluckorna blir dyrt, slipa själv, lägg igen det värsta, måla med en bra snickerifärg, kostar bara tid och max ett par tusen.

Det är som du skriver, helt onödigt att spendera 10 000 tals kronor på ett fungerade kök.
Kan försöka fixa till det själv, i värsta fall kan jag lämna in dem.

R RoslagensRos skrev:
Köper nu ett hus från 1958 där köket är helt intakt och hur fräscht som helst. Varenda beslag sitter på plats. Ett riktigt skafferi. Obetalbart! Möjligen kan lådorna ha blivit nötta i utdraget men jag tänker att det går att leva med...
Ja det är ett typisk skafferi i andra hörnet, med ventil mot yttervägg. Förvaring och arbetsytor var mycket mer separat förut än vad det verkar vara idag.

BirgitS
Om du tycker att det är jobbigt att arbetsbänkarna är låga så går det normalt att höja dem utan att påverka resten av köket.

• Gilla
Robeliboban
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du tycker att det är jobbigt att arbetsbänkarna är låga så går det normalt att höja dem utan att påverka resten av köket.
Borde gå bygga på direkt på sockeln? Hade inte varit en dum ide om man ändå ska måla om allt. Kan bli snyggt med lite utrymme mellan lådor och diskbänk/bänkarna.

J
Vi har så på ett ungefär lika gammalt kök,. Tyvärr har vårt hus 2st kök och det vi ska behålla var bytt för 20 år sen och inget att satsa på, 50 tals köket är pyttelitet och på överplan, men kvaliteten är det inte något fel på och bänkarna är pyttelitet som sagt höjda...

BirgitS
R Robeliboban skrev:
Borde gå bygga på direkt på sockeln? Hade inte varit en dum ide om man ändå ska måla om allt. Kan bli snyggt med lite utrymme mellan lådor och diskbänk/bänkarna.
Det vanligaste är nog att man lyfter bort bänkskivorna och bygger på stommarna med 5-10 cm, och det finns några trådar om det redan om du vill se bilder. I ditt kök ser åtminstone träskivorna ut att vara utbytta redan så de borde gå lätt att lossa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.