E
esox71: [citat] Tror det råder lite begreppsförvirring här. "Byggfog" och "latexfog" är för mig inte samma sak. "Latexfog" köper man t.ex. på Hornbach för 10:- för en tub (eller kanske lite mer om man väljer något fancy märke). Den använder man på ställen där man fått mindre glipor, t.ex. mellan foder och sneda väggar inomhus. Sen målar man över den. Den får en relativt sträv yta
10 svar · 14,9k läst
M
Magnus_Andersson: Det fanns inga vettiga skåp för det lilla mellanrummet, så jag byggde det där av Ikeas täcksidor som jag sågade till och limmade/skruvade ihop. Behövde ju ändå ha täcksidor på båda sidor av diskmaskinen.
34 svar · 25,6k läst
·
J
jhammarback: hmm ja, det kanske blir för stort ingrepp efter era tankar, man kanske ska köpa en spis med häll och vänta med att byta ut allt tills jag ska byta kök i framtiden. Har ju aldrig byt en bänkskiva heller.
10 svar · 1,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag förstår dig, jag är själv en som har svårt att bestämma mig och hela tiden tänker att jag har missat att tänka på något :) Det kanske hjälper att detaljplanera skåpen och sen tänka ut hur hade jag rört mig i köket om jag hade lagat middagen i det i stället, typ hämtat kött mm i kylskåp resp. konserver och ris i skafferi/låda/överskåp, lagt en del vid diskhon och en del
5 svar · 751 läst
Z
Anonymiserad 137805: Beställ på bosch eshop
17 svar · 1,8k läst
·
fremax
fremax: Sök på hyr lift, skylift i din stad på Google . Vilken våning bor du på? Tänk på att man behöver vara 3 i korgen , 2 som håller glaset och en som kör+ 2st som tar imot inne. Med vänlig hälsning, fremax
6 svar · 1,0k läst
·
T
ToRy: RoBo: Bra tips, :thumbup: ska hålla koll på det!
9 svar · 2,0k läst
J
Jan271: Ser ut som ett jobb för en vinkelslip. Verkar som om det är stålspik som är skjutna in och då sitter dom. Nån som jobbat med detta beslag ?
2 svar · 1,4k läst
·
Suhagg
Suhagg: Finns det inte? Får bygga något eget.
1 svar · 1,8k läst
pools
pools: Tack för alla svar. Stommarna är vanliga standardskåp med väggarnas in och utsida av masonit. Från 1975. Jag var nog inne på att helt enkelt såga bort insidorna och ersätta med massivt trä limmat mot utsidorna. Men Oink´s förslag var klart intressant! Vi ska titta närmare på det. /P-O
4 svar · 912 läst
T
Tosse: Fogen krymper inte men skivan och väggen kanske rör sig. Fogen blir stelare med tiden i takt med att mjukgörararna går ur den. Kanske var skivan inte 110% ren och fettfri innan fogen applicerades. Hur som helst. Ta bort den gamla fogen och foga om. Silikon håller inte för evigt.
1 svar · 1,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Och en variant till: [bild]
4 svar · 788 läst
·
J
Janne79: Köksmodulerna som lådorna sitter i är inte skruvfasta. Dom nya beslagen ska skruvas fast. Därför jag vill ha dom gamla som passar i spåren som finns.
4 svar · 6,0k läst
·
J
JohanLun: Jag håller på och väljer kakel och kommer nog satsa på detta [bild] https://www.gysinge.com/products/50/metro-helkakel-0-5-kvm Tror 10x30 är en "modefluga"... :) Hellre 15x15! (men det är ju en smaksak). Gysinges 15x15 är riktigt läckert, då det är rätt oregelbundet och inte perfekt slätt... https://www.gysinge.com/products/49/gysingekakel-0-5-kvm Tyvärr är gysinges 10x20 mer slätt
9 svar · 11,1k läst
·
arneri68
arneri68: [citat] Jag skulle tro ca 4 meter. Ljuddämpare + isolering skulle inte få plats i takhuven så det är huvudorsaken till att ljuddämparen ströks.
13 svar · 9,5k läst
·
Dracula
Dracula: Har adderar jag 6 år på tråden ;) Kollade nyss IKEA´s kommod-lösningar, med möbel, ben o handfat, där är minimum-måttet 89cm, benen är justerbara 1-2 cm ytterligare. Kanske kommoder generellt är lite högre? Som sagt, utöver standard på 85cm så är även 90cm är helt ok också.
8 svar · 70,1k läst
J
JHL: Hej! Järfälla kök kan tillverka luckor exakt som du vill ha dem, jarfallakok.se.
3 svar · 4,6k läst
H
Hammarfall: Visst är det tråkigt. Kan inte längre se att bordet är till salu, och "syskonen" reas ut. Jag gillar bordet, har inte hittat ett bord jag gillar mer för under 15k, och skulle bli besviken på pengarna tillbaka, samtidigt som det är ett projekt med frakten. Det är en skiva, 240cm långt. Vet tyvärr inte vad du menar med stavar. Skiva i oljad massiv vitpigmenterad oljad ek Silkeslen
13 svar · 5,7k läst
·
J
jtl: Ja, jag menar efter det härdat. Visst ger en hårdvaxolja en yta som du inte får med en olja som inte härdar men personligen tycker jag inte att det tar bort känslan av trä. Precis som du så använder jag parafinolja till skärbrädor därför att det är enkelt men inte till bord eller bänkskivor. Anledningen är att det dels att det kan ge fettfläckar men även att det inte står emot
15 svar · 20,9k läst
Spiken i kistan
Spiken i kistan: Gav dock upp och köpte Ikeas. Längderna var svåra att hitta men det fanns några på Ballingslöv men kostade nästan 400 kr styck vilket det inte var värt för oss med tanke på hur många vi behövde.
6 svar · 4,9k läst
·
Ögonfröjd
Ögonfröjd: Hej, jag håller med övriga flytta diskmaskinen och skaffa större utrymme mellan ho och häll! Hade det varit mitt kök hade jag gjort bara högskåp på ena sidan och haft något liggande väggskåp på andra sidan. Då blir det luftigare och du slipper stå med huvudet i väggskåpen. Samt har jag iallafall en förmåga att lägga massa "skräp" på bänkytor som hamnar vid sidan av! Ha
5 svar · 2,7k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag skulle nog inte valt någon av dem. Titta på oljudet de avger, 72 dB! Jag köpte en fläkt för sex år sedan som inte gick att använda pga oljudet den skapade. Så jag sålde den på blocket, och köpte en Cylinda, tror det är den här: [citat] http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/vagghangda/cylinda-nova-trend-60rf Nu kan vi pratas vi i köket igen :)
2 svar · 2,4k läst
V
V1K1NG: sorry www.busterandpunch.com
3 svar · 1,0k läst
hsd
hsd: Min är från 2003 När jag hade en läckande packning å tappade skruven gick det inte att fiska upp den med en magnet....
100 svar · 63,7k läst
·
D
DFYD123: [citat] Beror på vilken effekt du väljer. Den klara inte heller full effekt på samtliga zoner även om du har 20amp. Säkerligen inbyggda spärrar.
17 svar · 3,1k läst
·
D
DFYD123: Det jag menar är att 570 inte är detsamma som endast... det är inget ovanligare att många tillverkare har även 560mm djupa och då borde det inte vara ett bekymmer för då är det bara att dra ut skåpet till motsvarande djup som omgärdande stommar. Eller så missförstår även jag :)
12 svar · 11,4k läst
·
michfris
michfris: Hur man gör det snyggt är väldigt subjektivt. Men om ni tar ner väggen så kan ni använda gips för att snygga upp. Hur vill ni att slutresultatet ska bli, vad ser ni framför er? Om ni ska använda er av en balk och klä in den går det bra med limfog, jag förstår inte uttrycket "sträcka upp", menar du från golv till tak då? Limträ fästs fördelaktigt med träskruv av passande längd
1 svar · 1,6k läst
K
Kane: Hyfsad klass på denna trådlyft, nästan 10-års jubileum.....:)
11 svar · 13,0k läst
Wide Glide
Wide Glide: Det låter bra :) Något problem med juice eller andra vätskor har vi inte på våra granitskivor. De är nu 7 år gamla och ser ut som nya. Inte en fläck eller repa. De kostade en slant men med facit i hand är de bland det bästa vi köpt till huset. Vi har även borstad svart diabas i badrummet och lika nöjda är vi med dem :thumbup:
37 svar · 48,5k läst
·
D
dan-lind: [citat] Märkligt. En perfekt till synes tejpformad frätskada. Borde vara vanligare med ojämnt spill om skadan uppstått i hemmet. Har någon varit och tittat på märket eller har de bara bedömt dina foton?
13 svar · 5,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.