Hej!

Blev ofrivillig ägare (arvegods) till en bostadsrätt på Kungsholmen i stockholm, och ett hus ute på ekerö. Läget på båda boendena är fantastiskt och jag tänkte flytta in i lägenheten i sommar och ta tag i huset i sommar. Huset på grund av affektionsvärdet och lägenheten för att ja... Innerstan.

Nu har jag börjat rodda i köket i lägenheten och till min fasa hade min far ett diskställ på köksbänken i trä, med en duk under för att suga upp överblivet vatten.

Desvärre hade han slarvat med att torka upp överblivet vatten och resultatet ser ni i bilderna under.

Köket är i gott skick och behöver inte renoveras men som det ser ut nu kan det ju inte se ut.

Behöver jag byta hela skivan eller kan man fixa det på något sätt? Att skura och tvätta bort missfärgningen var ju bara att fetglömma.

Läst på om Oxalsyra, men det är ju en redig fuktskada.

Har någon av er några tips på vad jag kan göra?

Fantastiskt forum, i sommar ska jag inventera huset och då lär det dyka upp fler frågor.
Kan jag bidra till forumet på något (typ donation eller något annat) sätt gör jag det gärna, det här är ju ett guldkorn. Snacka om samlad kunskap och härlig stämning!

Tack för alla ni som engagerar er

Varma hälsningar
Fredrik

• Träbänkskiva i kök med tydliga vattenskador och missfärgningar intill diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipa och måla? Tror aldrig du kan få det där att se helt bra ut utan att byta eller täcka över.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Y
Tycker nog det är värt att byta skivan till vad som helst utom ek för slippa oroa sig för missfärgningar och annat i framtiden om du ska bo där. :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Prova att slipa med sandpapper och se hur djupt det sitter. Men mitt tips är att byta till en diskho med rostfri bänk över ytan som är diskställsplats

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej så såg varan bänkskiva ut när vi flyttade in. Bara att slipa och olja in igen!

Den blir jättefin när du slipat och kört Osmo Top Oil på!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.