4 859 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
HTH prisgrupp 2 vs IKEA?
Vet inte vilka prisgrupper de har. Men när vi ritade kök på hth för ca 1 månad sedan så gick det loss på 111 000:- för "gör det själv". +40 000:- om vi valde exakt likadan lucka, men just den luckan fanns inte i gör det själv. Inte värt det för vår del. Garantin är 5 år på luckorna på hth. IKEA har väl 25 år på sina luckor? Nu vet jag inte om vi ska ha IKEA, men hth var dyrare än vad det var värt enligt oss iallafall. Kändes inte lyxigt på något vis.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Ikea har visserligen 25 års garanti på Metod men det täcker endast material- och produktionsfel, men inte t.ex. om om det blir hack eller repor därför att det är t.ex. en folie som lätt blir repig som ytskikt. Det är också Ikea som avgör om problemet man har omfattas av garantin.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
110000:- låter inte som GörDetsjälv... i så fall är där vitvaror inräknat för minst hälften av summan.
Jag har hjälpt ganska många att både rita ihop och köpa GörDetSjälv-kök från HTH och det har alltid hamnat på samma nivå prismässigt jämfört med Ikea, men oftast med en bättre lösning då deras sortiment är mer komplett än Ikeas.
Fördelen är också att det är mycket enklare att montera även för en lekman.
Nackdelen är att lucksortimentet är mindre än Ikeas men personligen väger kvalitet upp tycker jag.
Jag har hjälpt ganska många att både rita ihop och köpa GörDetSjälv-kök från HTH och det har alltid hamnat på samma nivå prismässigt jämfört med Ikea, men oftast med en bättre lösning då deras sortiment är mer komplett än Ikeas.
Fördelen är också att det är mycket enklare att montera även för en lekman.
Nackdelen är att lucksortimentet är mindre än Ikeas men personligen väger kvalitet upp tycker jag.
När vi kollade på kök tyckte jag att i princip bara IKEA var prisvärt av standardmärkena. Priset på de andra köken var rejält högre men jag kunde inte se att man fick så mycket mer för pengarna,visst vissa delar av mekanik och beslag kunde vara av en dyrare modell, men då IKEA vad jag förstår har samma tillverkare som många andra bör det gå att byta upp sig på tex ett utdrag.
För oss slutade det med ett massivträ kök som förvisso var rejält dyrare än IKEA men i ungefär samma nivå som andra kökstillverkare... Min slutsats, att välja IKEA eller gå på nåt som är rejält mycket bättre. Mellanmärkena är bara marginellt bättre men mycket dyrare. Måttbeställda kök är billigare än man kan tro. Det måste vara en enorm vinst hos tex Ballingslöv...
PS. HTH frågade jag offert på, men de slarvade bort ritning och underlag efter första mötet, åkte dit igen och försökte kompletta men trots 2 besök fick jag ingen riktig offert utan bara en uppskattning så jag orkade inte vidare, just den modellen på luckor vi ville ha var dyr på HTH.
För oss slutade det med ett massivträ kök som förvisso var rejält dyrare än IKEA men i ungefär samma nivå som andra kökstillverkare... Min slutsats, att välja IKEA eller gå på nåt som är rejält mycket bättre. Mellanmärkena är bara marginellt bättre men mycket dyrare. Måttbeställda kök är billigare än man kan tro. Det måste vara en enorm vinst hos tex Ballingslöv...
PS. HTH frågade jag offert på, men de slarvade bort ritning och underlag efter första mötet, åkte dit igen och försökte kompletta men trots 2 besök fick jag ingen riktig offert utan bara en uppskattning så jag orkade inte vidare, just den modellen på luckor vi ville ha var dyr på HTH.
Redigerat:
Nej, inga vitvaror är inräknade. Dom kunde inte levverera i svart, så då valde vi att skaffa det själva. Det enda är nog att bänkskivan är dyr. Först fick vi en prisuppgift via telefon, sedan när han skickade offerten så hade han skrivit att han hade räknat fel första gången, alltså den vi fick via telefon. På offerten så har han inte specat prisuppgifter på något alls. Så kan inte se hur stor post som är på bänkskivan.Paul-Staffanstorp skrev:110000:- låter inte som GörDetsjälv... i så fall är där vitvaror inräknat för minst hälften av summan.
Jag har hjälpt ganska många att både rita ihop och köpa GörDetSjälv-kök från HTH och det har alltid hamnat på samma nivå prismässigt jämfört med Ikea, men oftast med en bättre lösning då deras sortiment är mer komplett än Ikeas.
Fördelen är också att det är mycket enklare att montera även för en lekman.
Nackdelen är att lucksortimentet är mindre än Ikeas men personligen väger kvalitet upp tycker jag.
Klicka här för att svara