35 665 läst ·
108 svar
36k läst
108 svar
Är det helt ute att välja spis istället för häll till nytt kök?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Ja, det är ju betydligt snyggare med hel bänkskiva
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Allt skit som hamnar mellan spis och bänkskåp stör jag mig på.
Sedan är det enklare att bara byta en del (ugn eller häll) om något går sönder.
Vi har gått från häll+ugn i lägenheten till en 70cm spis i huset, och nu har två plattor börjat strula.
Väldigt begränsat utbud som börjar på 9kkr, befintlig kostar 15kkr :x
Sedan är det enklare att bara byta en del (ugn eller häll) om något går sönder.
Vi har gått från häll+ugn i lägenheten till en 70cm spis i huset, och nu har två plattor börjat strula.
Väldigt begränsat utbud som börjar på 9kkr, befintlig kostar 15kkr :x
Den rådande standarden i hyreslägenheter är fortfarande en spis, dock är 70 cm spisarna på utdöende och kan vara dyra/svåra att få tag i. Det är 60 cm som gäller.
60-cm spisar är varken svåra eller dyra att få tag i, tack vare att det är så vanligt i hyreslägenheter.
Men som vanligt är ju tillverkarna snabba med att ta betalt för finesser som kanske inte är helt nödvändiga alla gånger
60-cm spisar är varken svåra eller dyra att få tag i, tack vare att det är så vanligt i hyreslägenheter.
Men som vanligt är ju tillverkarna snabba med att ta betalt för finesser som kanske inte är helt nödvändiga alla gånger
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Häll plus ugn kostar dubbelt så mycket som en spis som innehåller häll och ugn. Det måste vara ett jävla jobb att plocka isär en spis till separat häll och ugn.
Ja, fem år är ju inget tidsspann att tala om när en fastighet lever 75-100 år.
Antalet lägenheter som byggs nu i f.h.t totala antalet lägenheter som används är ju bara några procent, så vad som satts in de senaste 5-10 åren är ju ingen sanning om vad som finns i övriga äldre beståndet.
Antalet lägenheter som byggs nu i f.h.t totala antalet lägenheter som används är ju bara några procent, så vad som satts in de senaste 5-10 åren är ju ingen sanning om vad som finns i övriga äldre beståndet.
Var fick du den tanken ifrån , att man skulle plocka isär en spis för att få separat häll och ugn? :wow:Thomas_Blekinge skrev:
Vad som tillkommer vid häll-alternativet är ju också en bänkskiva (med håltagning) så visst blir det bra mycket dyrare.
Vad kanske inte många tänker på är att ugnen hamnar i (men inte alltid) i ett högskåp sidan om spisen och en bit ifrån köksfläkten.
Matos från ugnen sugs då ut mindre effektivt av köksfläkten jmfrt med en spis där ugnen sitter precis under köksfläkten
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Vred är hopplösa att rengöra, touch går på ett kick!
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Varför ska man alltid rengöra allting?
Jag vägde mellan att ersätta den gamla spisen med en ny eller sätta in separat häll och ugn. Utbudet av spisar var extremt litet och det fanns överhuvudtaget ingen spis som matchade varken sockelhöjden eller bänkhöjden i mitt kök från 1965. Skulle ha fått demontera hjulen för att få in den överhuvudtaget.
Det slutade med en ny bänkskiva med infälld häll och ugnen direkt under och så en hemmabyggd låda för plåtar under detta. Var förstås tvungen att byta de andra två bänkskivorna i köket också för att det skulle matcha. Mycket merjobb men jag är grymt nöjd med hur rent och fräsht det känns att slippa springan mellan spis och bänk!
Det slutade med en ny bänkskiva med infälld häll och ugnen direkt under och så en hemmabyggd låda för plåtar under detta. Var förstås tvungen att byta de andra två bänkskivorna i köket också för att det skulle matcha. Mycket merjobb men jag är grymt nöjd med hur rent och fräsht det känns att slippa springan mellan spis och bänk!
Redigerat:
Jag har 85, så nej det är inte den rådande standarden. Dessutom hade jag 70cm spisbredd vilket begränsade utbudet ytterligare. Men så här efteråt är jag tacksam att det bidrog till att avstå spisalternativet.
Redigerat: