Kök
arneri68: Jag gissar att spaken är till för att aktivera en expander för att säkra benen i skåpet. Alltså det sitter några pluggar i benen som trycks in i förborrade hål stommen. Troligtvis skruvar du bara på foten närmast golvet för att höja/sänka.
BirgitS: 1. Jag har sett mäklarbilder där det har varit typ 1-2 meter bred remsa med klinkers närmast bänken med diskho och spis när det har varit öppen planlösning. 2. En släkting har luckan till krypgrunden i tvättstugan och de använder utrymmet för drycker när det är fest. De har klinkers över hela tvättstugegolvet inklusive ovanpå luckan, men det gör att luckan är väldigt tung. Min
Rabbithole: [citat] Hur är ljudnivån på din? Morsan har en kanske 8 år gammal med "dubbellåda" och tycker dom låter lite väl mycket, speciellt den nedre. Är det bättre på de nyare?
Rabbithole: Fråga en lokal plåtslagare? Se till att plåten är klarlackad, det blir lätt "ful oxid" annars
Macintorsk: Hej! Är det någon som har koll på bra köksbord? Viktigt att det är vitt och stabilt för 8-10 platser. Idag skulle vi köpa ett från Mio för 13 000kr men det var alldeles för rangligt. Ikea har inga att tala om. Har Googlat runt på nätet utan resultat. Jag förstår inte att det ska vara så svårt att hitta. Någon som har några tips eller erfarenheter? Mvh //Micke
corre: Det blir svårt att få bra. Med sänksåg kan du såga ut med ca 3-5mm spill runt om på raka snitten. Men just vid hörnorna så kommer det bli lokalt större springa. Om du undviker sticksågen, borrar 5mm hål och handsågar försiktigt med lövsåg kanske du kan komma ned till en tunn springa. Om möjligt hade jag köpt en bit bänkskiva till och gjort locket efteråt med mallar för
levveK: Hej på er! Jag och min sambo har precis köpt våran första lägenhet, en 3a med 60tals kök. Köket är idag Uform och vi kommer att ändra det till L form. Har tagint in offerter från IKEA, HTH, Marbodal, Mobalpa samt Kitchn. Prismässigt tilltalar oss IKEA samt Kitchn mest, problemet är att IKEA köket har för djupa skåp (60cm) då vi har ett fönster vars karm börjar vid 60 cm. Nu till
Lime113: Hur slutade det? Finns det risk för att laminatlösning inte tål värme från kastrull eller stekpannor?
Henrik Melander: Rostfri innebär inte att den inte kan rosta. Har fått rost i skarven mellan delarna i min anders petter kastrull för att det kan fastna skit där.
Lars48: Det går jätte bra att ha en induktionshäll nersänkt i bänkskivan. Det enda som jag tycker är problematisk är att runtomkring hällen avdunstar oljan och träet blir torrt då ska man olja in runt hällen nästan varannan månad. Men det beror på vilken häll man har. Min är glasceramisk då blir det varmt runtomkring. Jag hade induktionshäll förut och den blev inte så varm då var det
BirgitS: Det finns ju också andra företag som säljer luckor som passar till Ikea-stommar, pickyliving.se heter väl ett av dem, om någon av dem har luckor som du gillar bättre.
Stefan1972: och vredet för diskmaskinavstängningen ska peka framåt? Det kanske skiljer från blandare till blandare men jag vill ju gärna ha det åt höger. Då kommer väl resten bli annorlunda också.
HSP: 70cm bred spis var det i min lägenhet från -53 har lite bilder från min renovering ( tyvärr inte åt rätt håll jag renoverade från 1953 års standard nyare. ) https://www.byggahus.se/forum/kok/223233-koksbyte-i-lagenhet.html
Ruttenrot: [citat] Allt kommer att vara fridochfröjd i ca. 8 år, sedan.......
arneri68: [citat] Det är normalt att träfibrerna reser sig efter första oljningen.
jonko: Kan inte se bilden men gå över med ett fint sandpapper eller en scotchbrite, att trä reser sig är inget konstigt i sig.
A-Man_08: Fläkten sätter du dit sist om det vill kakla bakom spisen och upp där den ska sitta, vilket du troligtvis vill.
Snailman: [bild] Borde bli nåt i den här stilen alltså.
JLyck: Någon som har Ikeas Högklassig induktionshäll? Vi lutar åt att köpa den nu när vi ska renovera köket. Med 5barn känns en bredare häll som något positivt.
sussox: [citat] Tror denna ovan är den lösning som kanske är lättast at genomföra, speciellt med så tunna skivor.. Har funderat på biten med någon typ av vinkel i skivan också, men med typ 1cm tjock skiva kan det bli svårt.. Tack för alla ideer iaf! :)
Enannananna: Det låter som ett bra mått. Eftersom det är en köksö kan ni nog flytta in hällen ett par centimeter också, blir inte lika mycket stänk på golvet då.
RoBo: Blir så då man öppnar diskmaskinen innan den kallnat. Står i bruksanvisningen. Har inget med hur folien är monterad.
Immobil: http://www.moraarmatur.se/vara-produkter/koksblandare/mora-pull-out-spray/mora-pull-out-spray/mora-pull-out-spray-med-diskmaskinsavstangning/
sir_daniel: Glas, saknar det i nya köket. Gamla köket satte jag det i, fönsterputs och det var rent!
findus42: Rostfritt är trevligt. Om man nu tycker om rostfri bänkar. Jag har alltid rekommenderat rostfritt om jag blivit tillfrågad. Men nu har TS redan en bänk. Om lamintbänken är billig vet jag inte. Retro-laminat från virrvarr perioden. Underlimmad ho. Design-kant som nog är avsedd att se ut som plyfa. Kan vara kanderat skräp. Kan vara LG-collection. Inte lätt att se på en detaljbild. Även
frav: För att ge lite återkoppling baserad på min "inbrytning" i tråden, så blev det en: "Husqvarna QSG7132W 400V" Fungerar överlag fint. Ingen Nolla i Perilexkontakten. Så ren 400V. Går på 3x10A utan knot. Tyvärr är ugnen inte "fullbredd" som det var på tidigare 70cm spisar. Men ugnen är högre/fler nivåer. Kanske lite störigt med den där kylfläkten som går igång för att luftkyla
arneri68: Det går säkert, men det kanske finns risk att det blir lite rustikt med sprickor och springor. Breda plank kan slå sig och bänkytan blir vågig. Björk tycker jag är lite för mjukt för en arbetsbänk, medan ask är likvärdigt med ek, men lite annorlunda till utseende än dagens standard. Hyggligt kvistfri furu kan också vara snyggt om lite hack och patina accepteras i framtiden.
Anonymiserad 137805: Brukar följa med ett par tändsticksstora ditanser i plast som monteras i underkant där listen går emot skåpet