804 läst ·
7 svar
804 läst
7 svar
Värmeindikering Induktionsspis
Hej
Har en fråga angående en induktionsspis?
När jag använder plattan och den har uppnått en viss temparatur så ska det markeras med ett H på hällen när jag stänger av och tar bort plattan. Har vi några tillfällen kokat gröt på effekt 6-7 och detta tar väl knappt 5 minuter. Vid några tillfällen så har jag gjort gröten klar och stängt av plattan och då har inte H markerats trots att jag använt plattan en liten stund. Visst är plattan varm men kanske inte som en vanlig spis.
Är det någon som har en bra förklaring på detta? Vet ju att en induktion inte alls blir lika varm som en traditionell spis.
Har en fråga angående en induktionsspis?
När jag använder plattan och den har uppnått en viss temparatur så ska det markeras med ett H på hällen när jag stänger av och tar bort plattan. Har vi några tillfällen kokat gröt på effekt 6-7 och detta tar väl knappt 5 minuter. Vid några tillfällen så har jag gjort gröten klar och stängt av plattan och då har inte H markerats trots att jag använt plattan en liten stund. Visst är plattan varm men kanske inte som en vanlig spis.
Är det någon som har en bra förklaring på detta? Vet ju att en induktion inte alls blir lika varm som en traditionell spis.
Är inte den enkla förklaringen att plattan inte är varm nog eller att termometern är trasig. Lägg en stektermometer på plattan och mät värmen. Bränner du dig om du nuddar plattan? H markeringen är väl till för att du inte ska råka bränna dig på plattan
Jo så är det väl. Tycker väl kanske att plattan ska bli så pass varm efter jag gjort gröten men det kanske är jag som fått för mig att det ska funka så. Jag kan inte påstå att jag bränner mig men reaktionen för att dra undan handen är ju där.T toolman77 skrev:
Klicka här för att svara
