K
Karl-Ola: diskmaskinen är 6 år så jag missade garantin. Tror den hette rengöra ikea maskin.
3 svar · 3,8k läst
T
tank77: Man dör inte av att titta på asbest:p
8 svar · 3,4k läst
·
J
JohanLun: Rostfritt innebär som jag förstår lägre värden av tex bly. Jag har kollat på strand blandare, finns flera företag. Tror det är Kina import men med tyskdesignad mekanik.
10 svar · 5,5k läst
·
P
peteng-1: Osäkert om just min fogning blir absolut snyggast :o men värt ett försökt! Jag får öva nån gång innan skarpt läge. Men klarar jag av det så blir det ju både snyggast och smidigast. Tack för feedback!
6 svar · 6,1k läst
·
J
SBH: [citat] släng ej fogen efter att du fyllt fogarna den ska torka något. efter cirka 30min beroende på produkt, den skall vara yttorr. Använd rengöringsbalja med urkramningsmöjlighet och en svampbräde. eller hårt urvriden svamp som du sköljer och vrider ur under användning. fyll i där fog saknas
6 svar · 1,8k läst
G
Gnagare i Bajenhöjden: Inbyggnadsugn och induktion är inte heller retro ;) Men ibland kan det vara trevligt med moderna detaljer, så länge de inte stör. Mina spottar syns inte och förstör inte känslan i mina ögon, men de ger bra ljus :) Men Bernadotte-lampetter är snygga om man vill ha armaturer som syns mer.
5 svar · 10,7k läst
·
G
Gnagare i Bajenhöjden: Kan såklart bli hur dyrt som helst, men kostar minst som en renovering av kök och badrum, om du lejer bort det kan du nog räkna med att priserna inklusive inredning landar på 200k och uppåt beroende på materialval.
6 svar · 9,1k läst
·
T
Tosse: Enklast är nog att byta hela kulventilen tror jag om du kan stänga av vattnet innan. Har här fått lära mig att det ska vara vatetts kulventiler då de är typgokända för mässing (din slätända!). Är det ett 12 rör nerifrån? Då ska du ha en som har klämring 12 på ena sidan (och stödhylsa) och klämring 10 på andra sidan mot blandaren.
1 svar · 5,2k läst
·
slacker
slacker: Jag skulle vilja påstå 16 timmar bygg lite beroende på skivans beskaffenhet med skarv och urkap samt 8 timmar plattsättning. Även två besök av röris på totalt 4-6 timmar. Så tre och en halv dag låter mer vettigt i min öron. Runda slängar ca 17000- före ROT.
2 svar · 14,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: En liten fundering om det där med spisfläkt: Får du verkligen ha det? I flerfamiljshus är det nog vanligast med en central fläkt för alla lägenheter, och då kan en spisfläkt störa luftflödet, så man blåser in stekoset i grannlägenheten.
10 svar · 9,2k läst
·
C
cpalm: Franke F230 verkar vara en lösning på problemet. Någon som har erfarenhet av denna fläkt? Någon som känner till andra modeller med utblås på framsidan under skåpet?
4 svar · 8,3k läst
A
SBH: [citat] ja, inte sa jag vad det är till. är elektroninsk brytare också så
12 svar · 3,9k läst
·
P
pizzamagen: [citat] Löste det sig? Jag ska också betala/ färga en ekskiva till valnötskulör så alla tips mottages tacksamt :)
14 svar · 47,5k läst
K
Kane: Har du kollat på någon byggmarknad? De flesta kan hjälpa dig.
3 svar · 3,3k läst
M
Mikana: Så fint det blev!
24 svar · 19,7k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: "över spis" säger mig att det är över en köksspis. Om det är så: Är det inte risk att det samlas en massa stekos/stekflott där, vilket kan ge lite ohygieniska vibbar. Men kanske det är som Larsbj gissar, en öppen spis för trivseleldning :)
2 svar · 6,8k läst
Oldboy
Oldboy: Misstänker att om du inte bara lappar och lagar där det behövs så måste du nog få bort fogen överallt för att få den nya fogmassan att fästa och sitta kvar.
1 svar · 2,1k läst
·
A
Alexander Moser: Jag håller med Chris, låt dom vara synliga. Du kan inte dölja detta på ett snyggt sätt, bättre att göra en cool variant med belysning mot.
6 svar · 4,7k läst
·
N
Niklas Berg: Hej! Jag och min sambo vill köpa en västerbottensgård från 1920 som är fullt beboelig men har renoveringsbehov för att uppdatera kök mm. Vi ska skriva kontrakt men har friskrivningsklausul om vi inte kan låna och ha råd med renoveringen. Köket är det svåraste för oss att uppskatta. Det är ganska litet och vi vill ta bort en vägg mot ett grov/pannrum och samtidigt få dörrar till
0 svar · 1,4k läst
·
K
Kaffeperkulator: Jag hade placerat diskmaskinen mellan spis och ho istället. Närmre att packa i disken från hon, närmre att packa ur disken till överskåpen.
4 svar · 5,5k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har totalt 4,4m arbetsyta fördelat med 2,4 m diskbänk(72cm djup) med spis och diskho och 2 m (1m djup) köksö med diskho. Vi lagar mycket mat (mer än de flesta tror jag) , ofta flera ggr per dag, bakar bröd och gör inläggningar. Fullt tillräckligt utrymme. Är det extra mkt på gång så kan jag ställa tex plåtar med bröd på jäsning nån annan stans. Man måste fundera lite på
20 svar · 3,0k läst
·
LinneaH
LinneaH: Tack alla för bra svar, det blev lite fokus på annat i helgen (trasig duschblandare bl.a) och jag ska återkomma till den här tråden om några dagar. Jag uppskattar verkligen alla åsikter!
20 svar · 12,9k läst
·
D
dirrekok: Tack för tipsen, funderar eventuellt på en fläkt på 70 cm. Sen hade vi tänkt ha en baldakin med 4 Ledspottar, eller ska man ha en infräst Ledlist? Vad tycker experterna?
8 svar · 1,6k läst
·
K
Krassegrand: Jag har just "löst" samma problem men är inte helt nöjdse https://www.byggahus.se/forum/kok/291591-installningar-pa-fjaraskupan-med-extern-motor-rexovent.html#post2664812
3 svar · 4,5k läst
K
Krassegrand: Vi har just avslutat en större renovering i vårt hus från -74. I samband med det satte vi in en spiskupa från Fjäråskupan men jag är inte riktigt nöjd med att den går tillbaka till minimal fläkthastighet efter en timme. Jag undrar om det är någon som har hittat möjligheter att programmera om så att jag till exempel kan ha kvar min valda inställning i ett antal timmar. Annars kommer
0 svar · 1,5k läst
D
dillen76: Tackar för informationen.
4 svar · 2,8k läst
A
Allmänobildad: Ett annat alternativ är ju att skaffa nya skåpreglar som med sin nya fjädring kommer fungera bra i åtminstone 50 år till.
3 svar · 3,5k läst
Xxxxxxxxx
Xxxxxxxxx: Hej! Undrar hur ni som har gasol installerat i fristående villa har dragit kopparrör fram till spisen, dvs i vilken nivå golv eller bänkskiva och om den går bakom inne i stommar? Hur har ni slangen bakom spisen för att kunna dra fram den vid behov? Samt var ni har placerat snabbavstängning?
0 svar · 1,1k läst
J
Jensnorrland: Prisskillnaden var inte så värst stor komposit låg väl 2/3 av priset för sten. Skivan är dock inte monterad ännu ^^
3 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.