5 729 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Renovera upp köksbänk i Ek
Hej,
Har en köksbänk i Ek som skulle behöva lite omvårdnad fula fläckar och vissa ställen den blivit lite vatten skadad. Tänkte slipa den ordentligt och sen olja in den. Men eftersom vi funderar på att inom några år byta ut bänken till någon form av svart granit (när ekonomin tillåter) så funderar jag på om man skulle kunna ta första steget redan nu för att skapa något liknande genom att betsa bänken med någon mörk bets.
Har dock aldrig betsat något tidigare så undrar dels om det är hållbart nog för ytterligare några års slitage. Och dels om jag borde lägga på någon olja ovanpå för att skydda eller om detta redan finns i betsen.
Om någon har några andra tips på hur man får det bra så uppskattas dem
Har en köksbänk i Ek som skulle behöva lite omvårdnad fula fläckar och vissa ställen den blivit lite vatten skadad. Tänkte slipa den ordentligt och sen olja in den. Men eftersom vi funderar på att inom några år byta ut bänken till någon form av svart granit (när ekonomin tillåter) så funderar jag på om man skulle kunna ta första steget redan nu för att skapa något liknande genom att betsa bänken med någon mörk bets.
Har dock aldrig betsat något tidigare så undrar dels om det är hållbart nog för ytterligare några års slitage. Och dels om jag borde lägga på någon olja ovanpå för att skydda eller om detta redan finns i betsen.
Om någon har några andra tips på hur man får det bra så uppskattas dem
Vi har betsat en bänkskiva som vi har ovanpå skåp i vardsagrummet. Inte alls svårt att betsa, men det slabbar en hel del på det som finns runtomkring. Så maskera ordentligt!
Sen bör ju en köksbänk oljas ordentligt för att klara stänk etc, men det borde inte vara några problem. Betsa två gånger för säkerhets skull?
Sen bör ju en köksbänk oljas ordentligt för att klara stänk etc, men det borde inte vara några problem. Betsa två gånger för säkerhets skull?
Jo får verkligen bli att lägga ut plast på golvet och skåpen runt om kring. Men antar att om man använder en olje bets och sen drar i ordentligt med någon passande mat säker olja efteråt så borde det hålla bra.Åsa Lund skrev:
Vi har betsat en bänkskiva som vi har ovanpå skåp i vardsagrummet. Inte alls svårt att betsa, men det slabbar en hel del på det som finns runtomkring. Så maskera ordentligt!
Sen bör ju en köksbänk oljas ordentligt för att klara stänk etc, men det borde inte vara några problem. Betsa två gånger för säkerhets skull?
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Klart alltid skärbräda. Vet inte hur matsäker linolja är men det finns ju alltid stor risk att livsmedel kommer i kontakt med bänken. Luktar linolja mycket aldrig använt tidigare? Eftersom köket kommer användas mer eller mindre direkt så är det ju trevligt om det inte luktar allt för mycket.Åsa Lund skrev:
Läst att det finns något vax man kan använda också. Hur bör jag göra för att slipa skivan?
Excenterslip och olika grovhet på papper?
Excenterslip och olika grovhet på papper?
Fortsätter förespråka linolja.
Hur grovt papper du ska slipa med beror ju på hur dålig skivan är.
Börja med papper 40/60, sen kring 80/100 och avsluta med 140/160.
Sen två omgångar bets och avsluta med två omgångar olja
Hur grovt papper du ska slipa med beror ju på hur dålig skivan är.
Börja med papper 40/60, sen kring 80/100 och avsluta med 140/160.
Sen två omgångar bets och avsluta med två omgångar olja
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Det mesta kan nog kallas giftigt om det intas i för stora mängder men har du någon källa på att linolja skulle vara så pass giftigt att det är olämpligt att använda på en köksbänk där livsmedel kan råka komma i kontakt med bänken.electroluxaren skrev:
Vill du ha en svart skiva kan du behandla ek med stålull upplöst i ättika. lägg stålull och ättika i en glasburk och låt stå några dagar. Pensla sedan på ekskivan. Efter någon timme blir det helt svart. Man måste slipa skivan så den är trären först. Inga oljerester får vara kvar. Jag behandlade sen med Osmo olja. Det blev riktigt bra.
Spännande har du någon bild? Tror jag kör på någon köp produkt eftersom jag planerar köra igång imorgon och inte lagt ner någon stålull i ättika. Men låter sjukt spännande.C carpe skrev:Vill du ha en svart skiva kan du behandla ek med stålull upplöst i ättika. lägg stålull och ättika i en glasburk och låt stå några dagar. Pensla sedan på ekskivan. Efter någon timme blir det helt svart. Man måste slipa skivan så den är trären först. Inga oljerester får vara kvar. Jag behandlade sen med Osmo olja. Det blev riktigt bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden