Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
De är i ask och stavlimmade, de ska limmas ihop längs 2 meter och bli ungefär 1 meter bred i färdigt skick
Har en kexmaskin och lär använda storlek 20, använder trälim för utomhusbruk.
Jag undrar lite hur pass tätt jag ska sätta kexen?
Skivorna är 3050mm gånger 625mm, så får kapa dem på längden till lite hanterligare format 2,1m eller så
Om det behövs så får jag såga med sänksåg längs med skarven, och då använda en klinga med få tänder, då behöver jag hålla skivorna på plats intill varandra genom att tex ha brädor under som jag fäster med tvingar i skivorna innan jag sågar.
Har några limknektar för att dra ihop skivorna med vid limningen
Har en kexmaskin och lär använda storlek 20, använder trälim för utomhusbruk.
Jag undrar lite hur pass tätt jag ska sätta kexen?
Skivorna är 3050mm gånger 625mm, så får kapa dem på längden till lite hanterligare format 2,1m eller så
Om det behövs så får jag såga med sänksåg längs med skarven, och då använda en klinga med få tänder, då behöver jag hålla skivorna på plats intill varandra genom att tex ha brädor under som jag fäster med tvingar i skivorna innan jag sågar.
Har några limknektar för att dra ihop skivorna med vid limningen
Kexen behövs inte för hållfasthetens skull, dock underlättar de för att få skivorna att linjera i höjd. Viktigt att kanterna är helt raka och släta. 5 knektar tycker jag egentligen är minimum, men det går kanske med bara 3 eftersom skivorna är så breda.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Kapat båda bänkskivor på längden, ska klyva den ena i morgon, då tar jag ett par centimeter extra bredd så jag kan göra ett sista sågande och då bara såga bort ett par cm, istället för 20cm.
Sen sätter jag fast ett pass på den hela skivan och kör efter det med en notfräs med kullager, för att få den sidan rak och i vinkel, blev inte den sågade skivan helt rak så får jag använda fräsen på den också.
Sen sätter jag fast ett pass på den hela skivan och kör efter det med en notfräs med kullager, för att få den sidan rak och i vinkel, blev inte den sågade skivan helt rak så får jag använda fräsen på den också.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det blev inte bra, har sågat isär den vid skarven igen, och denna gång fräst först ena sidan, och sedan vänt andra skivan upp och ner och fräst den också, då tog vinkelfelen ut varandra så skivan blev plan.
Satte denna gång tvingarna varannan gång på undersidan av skivan.
Den blev inte plan första gången.
Satte denna gång tvingarna varannan gång på undersidan av skivan.
Den blev inte plan första gången.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden