Hej

Håller på o skissar på ett nytt kök. Gamla är rätt gammal (1990)och det hjälper inte o bara byta luckor utan stommarna är för slitna tyvärr för att bara byta luckor. Det är följande mått och det bör inte kosta allt för mycket.

Alternativ 1
Har skissa på Ikeas lösning enl nedan. Det blir 80cm höga väggskåp och kommer isf att fylla de sista 5cm med sockel/list överst. Vitvaror (från 2013-17) återanvänds

Alternativ 2
Försöker sälja spisen och letar efter inbyggnads istället, blocketfynd isf. Spis och ugn t.ex
Detta för att få en renare "look" med en sammanhängande

Hela köket enligt skissen är ikeas Metod (inga nya vitvaror behövs) och kaklet som sitter nu är helt ok. Kanske en framtida renovering ev stänkskivor längre fram.

Har aldrig gjort något liknande förr men är rätt händig med verktyg. Vi avser lämna elen där den är samma blandare och diskmaskin. Rörmokare för bytet/inkoppling anlitas.

Nu till frågorna. Jag är rätt optimistiskt och tänker att det går som på räls.
Riva, montera skena, skåpen, koppla in vitvaror/vatten, klart.

Vilka "problem" kommer vi att komma att stötta på tror ni? Huset är fr 1991 och sannolikt är köket sen dess.
Vill "helst" inte göra för mycket med gips osv tänker på ovansidan då, utan byta skåpen över/under, bänkskiva o ho.

Är 4-5 dygn tid rimligt tidsåtgång för att riva och sätta upp nytt? (vi gör det själva, och monterar ihop skåpen innan isf)

Andra tips?

3D-skiss av ett planerat kök med vita skåp, trämönstrad bänkskiva och mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit köksinredning med överskåpsmått, inklusive spis och diskmaskin.
Skapa konto

Redigerat:
BirgitS
Det verkar troligt att det från fläkten och utåt höger går ett ventilationsrör och det kanske inte är säkert att det då går att sätta 80 cm höga överskåp där. Om du tänker dig att röret ska gå inuti skåpen behöver du undersöka nog hur det fungerar att få ihop skåpväggar, bakstycke och toppskiva samt om det går att komma åt hörnen där skåpet ska fästas i skenan.

Om du ska behålla fläkten gäller det att se till att den fungerar ihop med lämpligt Metod-skåp.

Det är nog inte trivialt att sätta upp en 5 cm list som takanslutning bland annat för att taket troligen inte är vågrätt och helt plant, även om man inte bryr sig om biten längst till vänster.

Metods överskåp är djupare än dina överskåp och det innebär att Ikea rekommenderar att man sätter dem högre upp än 50 cm över bänkskivan för att inte överskåpen ska skymma det som står längst in på bänkskivan. Men det kanske du redan har tänkt på eftersom du skriver om bara 5 cm list för takanslutning. Det är bra att fundera på om man tycker det ser bra ut med närmare 20 cm list mellan kaklet och överskåpen i stället för de 10 cm du ser ut att ha idag.

Tack!
Tanken är att behålla fläkten.
Det är tomt där inne nu man ser bara röret som går uppåt.
Det är ca 58cm mellan skiva och övre skåpen nu.
Tanken var alltså att sätta de nya skåpen dikt an trälisten som sitter nu. och då täppa till de kvarvarande 5cm där uppe. Utan att det ser dåligt ut/ofunktionell så att säga.

Vad kan jag förvänta mig bakom skåpen nu. Var det vanligt då att man satte någon slags regel horisontellt för att hänga upp skåpen?
Annars är tanken att gå loss med regelmätare och hänga upp ikea skenan på dessa.

De bef. skåpen är troligen bara skruvade rakt in i väggen. Det var vanligast. IKEA har "alltid" haft en bra specialare, med en typ av flexibla skruvbeslag som möjliggör justering, inte ss petigt om borrhålen kommer på mm rätt då. Bänkskåpen står ofta på en regel som är skruvad in i väggen, och med justerbara ben i framkant.

I Ikeas nuvarande system ingår att man skruvar upp en plåtskena på väggen, typ en skruv per 30 cm. skåpen hängs på skenan. Även den har ett skruvsystem som ger en viss flexibilitet, man kan finjustera läget efter att borrhålen är gjorda. Det går också att hänga upp skåpen med de gamla justerbara beslagen.

BirgitS
Är det en inspektionslucka ovanför fläkten?
Det ser ut som en liten knopp där men det är svårt att se när det är litet.

Menar du att du tänker sätta en 5 cm list mellan de nya skåpen och befintlig takanslutning/list?
Kan kanske vara svårt att fästa den på ett bra sätt och få till en snygg skarv och det kan ju tänkas att den befintliga takanslutningen blir skadad när du tar ner skåpen, t.ex. om den är limmad.

Det är det. Får kolla mer när vi har flyttat in;)
När jag öppnade skåpet under luckan så såg man fläkten och röret.
Ang list så ja. Får räkna med att det går sönder vid riv vad brukade man görs sånt av då. Gips eller mdf?

Vad är det enklaste att göra för att fylla igen annars. Ta bort helt o sätta en ny list som går från skåpen till taket?
Satsa på 100cm skåp ist?

Redigerat:
BirgitS
När blir tillträdet?
Du kan ju alltid fråga om du får komma dit och mäta för gardiner och möblering någon timme och då kan du ju passa på att titta lite mer i köket om de som bor där nu inte har något emot det. Jag undrar om dina mått på underskåpen stämmer för 7,5 cm låter mycket för en skärbräda och stämmer inte de kanske inte måtten på överskåpen stämmer heller. På den tiden brukade det vara så att bänkskivan är på 90 cm höjd och är 3 cm tjock samt sockeln är 15-20 cm, vilket ger en dörrhöjd på 67-72 cm.

1990 använde man nog mycket spånplattor fortfarande.

^. Förtydligar. Måttet för det underskåpet är lite missvisande. Det är bredden som är 77.5cm ca
och 70 höjd. Skrev det för att det var lite anmärkningsvärd. Därför för jag en 60cm lådskåp samt en passbit på 17cm sidan om.

Precis min take. Flytt är i december men ska åka dit någon gång innan och kolla några saker med säljaren då ska jag passa på o kika mer o ta bättre mått.

BirgitS
Ja, det var en ovanlig bredd, på den tiden var det ju väldigt mycket standard på allt, men det är ju möjligt att man gjort någon specialare för att få dit diskmaskinen.

Gör ett öppet fack i stället för en 17 cm bred passbit, passar bra för brickor och stora skärbrädor.

Tillägg:
Om det går utan för mycket jobb så blir köket nog mer praktiskt om du flyttar spisen en bit åt höger, för då blir det mer plats för den viktiga arbetsytan mellan ho och häll.

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det var en ovanlig bredd, på den tiden var det ju väldigt mycket standard på allt, men det är ju möjligt att man gjort någon specialare för att få dit diskmaskinen.

Gör ett öppet fack i stället för en 17 cm bred passbit, passar bra för brickor och stora skärbrädor.

Tillägg:
Om det går utan för mycket jobb så blir köket nog mer praktiskt om du flyttar spisen en bit åt höger, för då blir det mer plats för den viktiga arbetsytan mellan ho och häll.
Tack för tipset. vet dock inte hur jag gör det enklast snyggast.. ikeas är ju 20cm, blir meck o kapa en sån? Kasnke bara o såga och skapa ett eget öppet fack isf?

Ska flytta spisen o kika lite på det tack! alltid bra medjobb yta.
Fördelen med den lösningen är att då är bänkskivan klar och kan stanna om vi bestämmer oss för inbyggnads ugn/mikro lägst till höger:)

Problemet/merjobb är att då måste fläkten flyttas, rören förlängas, trälisten under får sig en öppning som inte blir snyggt. Samt att ev omdragning av el? eller enkelt för elektriker o förlänga sånt?

3D-modell av ett kök med vita skåp och mattsvart bänkskiva, mörkt trägolv och vita kakelplattor.
Skapa konto

3D-skiss av ett modernt kök med vita skåp och mattsvart bänkskiva.
Skapa konto

Tar även tips/synpunkter på färgval:)

Är en mattsvart bänkskiva (laminat) svårt o hålla rent?
Tänker på vad folk brukar säga om svarta bilar..minsta lilla så...

BirgitS
För ett öppet fack behöver du ju i princip bara en bottenplatta som du fäster i skåpsidorna (eller täcksidan om du har fristående spis).

Om du har kalkhaltigt vatten kan jag tänka mig att du lätt får en del ljusa kalkfläckar på mörk skiva, men jag har bara haft mjukt vatten så jag är inte säker. I kök ska man ju av hygieniska skäl hålla rent så det är ju viss skillnad mot bilar ;)
En mörk skiva tar åt sig mycket ljus så man kan behöva starkare belysning än om man har en ljus skiva. Men en skiva i stort sett samma färg som listen ovanför kaklet kan ju se snyggt ut.

Tackar!

Påståenden.
Om vi flyttar spis och fläkt till höger. Så behövs bara att vent röret dras om som ett ”liggande s”upp till uttaget ovanför skåpet nu?

Inget annat komplicerat vid sådan manöver?

M Murdoc12 skrev:
[bild]
[bild]

Tar även tips/synpunkter på färgval:)

Är en mattsvart bänkskiva (laminat) svårt o hålla rent?
Tänker på vad folk brukar säga om svarta bilar..minsta lilla så...
Absolut inte spisen så långt till höger. Minst 60 cm bänk på vardera sida om spisen (40 cm i nödfall, men det är trångt).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Precis. Tänkte bara på ugnen när vi var inne på inbyggnads. Ja det blir farligt nära.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.