Kök
prototypen: Helt klart rätt, MDF, spånskiva och laminerade produkter har inte att göra i kök då de inte tål vatten. Rostfritt ska det va. Protte
Robert N: Tack för bra svar! Ska kolla upp dessa alternativ men också ta mig en funderare. Att vara alltför varsam i köket är inte riktigt min grej :)
Gambino: Lite bilder från projektet Vi hade masonit skivor på väggarna. Att kakla på kom inte på tal, att skrapa färg och tapasera kom inte heller på tal = riva allt: [bild] [bild] [bild] Väggen mot vardagsrummet borta, storsten putsat och klart: [bild] [bild] Allt nytt in... [bild] [bild] [bild]
Anonymiserad 137805: saxat ur manualen från samma tillverkare men annan brandning OBS! Vid en normal installation ska Kylskåpet luta en aning bakåt. Anledningen är att underlätta och säkerställa dörrstängningsfunktionen. Vad en aning är kan man ju diskutera
hempularen: OK, Då låter det som är minst två olika regelverk som detta ev. bryter mot dels Säkert Vatten, dels BKR. Jag vet inte om GVK också har skrivningen om att man inte får ha "extra" genomföringar i duschen. Men om vi antar att firman i övrigt följt BKR, så får man väl fråga säkert vatten OCH BKR om detta är en "acceptabel" avvikelse. I BKR reglerna får man ju göra avvikelser i
pebe292: [citat] Nja, det var inte mycket att göra åt det gamla. Fel höjd på bänkarna, ingen plats för diskmaskin, skåp som inte gick att komma åt, nyare luckor med plastfolie, linoleumgolvet var trasigt, ingen plats för modern kyl/frys. Det här är inte världens snyggaste men det kommer att fungera. Plus är också att det blev mycket rymligare, det är ju bara på 10 kvm.
BirgitS: [citat] Samt att på den tiden sålde Ikea kök som hette Faktum men numera är det Metod så helt olika monteringar.
Tosse: Den funkar säkert bra. Applicera och skrapa av med japanspackel. Olja finns speciella köksbänksoljor alternativt osmo hårdvaxolja för köksbänk.
Enannananna: Fråga flera återförsäljare o gärna en bit utanför storstadsområdena eftersom de ofta ligger lägre i pris. Ni behöver inte beställa av den närmaste eftersom ni kan få hemleverans.
Helen Hillis Westerling: Den utsugna luften blåser ut på taket. Aggregatet sitter på vinden. Typskylten hittar jag tyvärr inte på fläkten, sitter kanske på baksidan då. Men antar att det måste vara en Alliancefläkt eftersom vi kan sätta igång fläkten i badrum/tvättstuga/klädgarderob via köksfläkten??
Snabelhund: Okej, kan man om dessa själv eller finns det någon produkt för att bättra på lacken? Eller är det bättre att lämna in dessa för proffesionell lackning?
Snabelhund: [citat] Det låter toppen, dock är jag begränsad av att jag har 230v enfas matning till spisen och väldigt gärna vill ha induktion..
engs: Tackar för svaren, ska klura lite till, listspik har jag aldrig använd faktiskt, ser ut som de ska användas på porösa betongväggar när jag söker, men kanske funkar ändå på likaledes porös treetex? Gulkromad listspik borde smälta in hyffsat i eklisten. Silikon går bort helt också då. Idén är bra KoW men pallar nog inte demontera för att komma åt underifrån... Drog på det
BirgitS: Nu ser jag visserligen inte bilden men eftersom du skriver skiffer och då skriver en större kakelleverantör så här: [citat] https://konradssons.com/tips-och-rad/rengoring/lopande-underhall/ Det står mer detaljer på sidan också.
toolman77: inga problem att bara ta bort plastpluttarna på ett ikea gångjärn och dra dit med träskruv. Varför använda regeln? Är det inte enklare att skruva gångjärnen direkt i väggen? Det är inte heller speciellt knöligt att borra det stora hålet i dörren för att få in gångjärnet, det finns speciella borrar till det. Jag har anpassat ett antal dörrar på det sättet.
NetNut: Har satt upp både hörnboxar och vanliga vägguttag, hörnboxar är bra när när man inte har möjlighet att fälla in uttagen eller vill komplettera de som finns. Håller annars med Drövel, planera in uttag och beställ glasskiva med hål i. Schneider har ett lågt dubbeluttag som monteras i 1,5 dosa, blir riktigt snyggt och bygger mindre än "vanliga" infällda dubbeluttag. Längden på
Thomas_Blekinge: Testa först på en annan blank metallyta. Kleta på vax och testa alla tänkbara lösningsmedel: symaskinsolja, kemiskt ren bensin, rödsprit, aceton, lacknafta.
NetNut: För några år sedan såg jag en utställningsfläkt som hade samma funktion som en kolfilterfläkt men med tvättbara filter i annat material (var nästan vitt och väldigt finkornigt) och en patentsökt fettavskiljade som enligt uppgift var "revolutionerande" och dessutom väldigt effektiv samtidigt som den var lätt att rengöra. Nu kommer jag inte ihåg firmans namn, tyvärr har jag inte
Bossesv: Jo, jag tror att det kan fungera. Var inne på de tankarna i slutet av mitt inlägg, köksfläkten har ju redan kallrasskydd. Det gäller en lägenhet, så tyvärr går det inte att takmontera, det hade varit smurf, bl a för att slippa fläkljudet. Tack för tipset.
Kv1ck: Röret är väl ca 50 djupt innan det försvinner bort mot brunnen.
Anonymiserad 154842: Satte mynt har fungerat hittils grymt skönt Gjorde rent och bytte till ett universalfilter från Classe, kanske blir ett i metall senare om det går att sätta i ett sånt Blir nog bra, får inte så mycket hjälp i Sverige egna pengar, privatläkare och prover/behandlingar utomlands ligger -200.000k hittils tack för hjälpen
Spiken i kistan: Sorry. Var lite trött tror jag. Det går alldeles utmärkt att sätta stoppet på altandörren. Tack för tipset!!!
prototypen: [citat] Nu spårar det väl ur alldeles men med oömhetskravet så kanske råspont med råa sidan upp....... I morgon när det inte är första april ska jag ta en bild på mitt skrivbord i verkstan som har fått en S-kurva som kanske kan inspirera. Protte
Jonatan79: Välj någon färgglad mosaik eller kakel, vitt är iof ett säkert kort men tråkigt som...