3 155 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Saknar varmvatten in, letar efter lämplig elvärmare
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har bara kallvatten in i min sommarstuga och har sett att man kan skaffa någon typ av värmare som kopplas i samband med själva blandaren som värmer vattnet allt eftersom man låter det flöda.
Är det någon som vet om detta fungerar bra, kapacitet, grader etc.?
Eller finns det bättre lösningar?
Vet inte riktigt vad som sitter i vårt elskåp men jag antar att det inte är tillräckligt amper för allt för strömkrävande lösningar.
Jag har bara kallvatten in i min sommarstuga och har sett att man kan skaffa någon typ av värmare som kopplas i samband med själva blandaren som värmer vattnet allt eftersom man låter det flöda.
Är det någon som vet om detta fungerar bra, kapacitet, grader etc.?
Eller finns det bättre lösningar?
Vet inte riktigt vad som sitter i vårt elskåp men jag antar att det inte är tillräckligt amper för allt för strömkrävande lösningar.
Det du pratar om är en genomströmmare , törstig som tusen på el , ska ha 16amp säkring för att fungera bra , var ska du ha den , i köket , badrum eller var, om i köket ställer man en 15 eller 30 liters under diskbänken är duschen vägg i vägg med köket , klarar en 30 liters 2 mindre duschar anslutes till vanligt jordat vägguttag
Den är tänkt till köket i första hand, men när du pratar om 16amp är det typ standard när man drar in el eller är det troligt att jag kan ha lägre och måste få dit en elektriker för att höja upp kapaciteten?L Liteavvarje skrev:Det du pratar om är en genomströmmare , törstig som tusen på el , ska ha 16amp säkring för att fungera bra , var ska du ha den , i köket , badrum eller var, om i köket ställer man en 15 eller 30 liters under diskbänken är duschen vägg i vägg med köket , klarar en 30 liters 2 mindre duschar anslutes till vanligt jordat vägguttag
Bästa svaret
Om du ska ha den till köket för disk , så sätt en 15 liters under bänken , det med 16 amp är ganska normal höjd på sommarstugor och kan bli för lite om ni använder huset sen höst och tidig vår , när värme behövs , 16amp fodrar 2,5 m2 kabel , och det har du inte i köket annat än till spisen , en elektriker behöver tillkallas
Ok, stort tack för hjälpen!L Liteavvarje skrev:Om du ska ha den till köket för disk , så sätt en 15 liters under bänken , det med 16 amp är ganska normal höjd på sommarstugor och kan bli för lite om ni använder huset sen höst och tidig vår , när värme behövs , 16amp fodrar 2,5 m2 kabel , och det har du inte i köket annat än till spisen , en elektriker behöver tillkallas
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Med 15 l eller 30 liter menar han vermvattenberedare PUNKT. De kopplas med stickkontakt och har inga större krav på kraftiga säkringar. När varmvatten i dom är förbrukat, tar det en stund innan nytt varmvatten är klart PUNKT.
Genomströmninsvärmare ger varmt vatten med en gång i obegränsad mängd eftersom vattnet värms medan det strömmar igenom. Dessa kräver ganska höga säkringar (=dyr anslutningsavgift) och är därför rätt ovaniga i Sverige PUNKT.
Genomströmninsvärmare ger varmt vatten med en gång i obegränsad mängd eftersom vattnet värms medan det strömmar igenom. Dessa kräver ganska höga säkringar (=dyr anslutningsavgift) och är därför rätt ovaniga i Sverige PUNKT.
Okey, så det är bättre att sikta in sig på en "vanlig" varmvatten beredare då istället för en genomströmsvärmare?T Thomas_Blekinge skrev:Med 15 l eller 30 liter menar han vermvattenberedare PUNKT. De kopplas med stickkontakt och har inga större krav på kraftiga säkringar. När varmvatten i dom är förbrukat, tar det en stund innan nytt varmvatten är klart PUNKT.
Genomströmninsvärmare ger varmt vatten med en gång i obegränsad mängd eftersom vattnet värms medan det strömmar igenom. Dessa kräver ganska höga säkringar (=dyr anslutningsavgift) och är därför rätt ovaniga i Sverige PUNKT.
När jag fick höra talas om att det fanns någon lösning som värmde vattnet efter behov så tyckte jag det verkade vara en bra lösning istället för att han en beredare som hela tiden stod och puttrade, men det verkar knöligt med el att få till kanske.
Det jag bruka säga till sommarstugeägare , som när det gäller VV och dom fundera på dusch
och disk , sätt en 15 liters under diskbänken och en 30 liters i duschen , när dom vrider på kran kommer VV på 3 sek och inte efter flera minuter med rör rör runt överallt , det blir ungefär samma kostnad , en stor X-kronor + nya rör , 2 små X-kronor + några kopplingar
Sedan det med genomströmmare , finns 2 sorter av dessa , en sort ska sitta ovan bänken en annan under bänken , men ska ha 16 Amp , brukar vara på 3 KW för att funka bra , de ska ju värma under tiden som vattnet rinner , finns en begränsning på flödet för att hinna värma
och disk , sätt en 15 liters under diskbänken och en 30 liters i duschen , när dom vrider på kran kommer VV på 3 sek och inte efter flera minuter med rör rör runt överallt , det blir ungefär samma kostnad , en stor X-kronor + nya rör , 2 små X-kronor + några kopplingar
Sedan det med genomströmmare , finns 2 sorter av dessa , en sort ska sitta ovan bänken en annan under bänken , men ska ha 16 Amp , brukar vara på 3 KW för att funka bra , de ska ju värma under tiden som vattnet rinner , finns en begränsning på flödet för att hinna värma
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Forum som detta håller en mycket hög kompetensnivå i form av den stora skara välutbildade medlemmar. Som frågeställare gäller bara att läsa alla svar, helst i flera trådar, för att hitta det svar som det råder störst konsensus kring.
Genomströmningsvärmare är bra om man har mycket effekt tillgänglig och små utrymmen för installationen. Om man räknar lite på värmekapaciteten för vatten så ser man dock snabbt dess begränsningar. Det tar ca 10 minuter att fylla diskhon med vatten även om man drar fram 16 A. Det krävs trefas, 3 x 16 A för att få "normala" flöden varmvatten ur kranen, beroende också på hur varmt man vill ha vattnet. Man får helt enkelt reglera temperaturen med kranen och spola sakta om man verkligen vill ha vattnet varmt
Man fyller inget badkar med en sådan, för det tar nån timme så vattnet hinner nog svalna fortare än den kommer varmt ur kranen...
Traditionella varmvattenberedare ger större volymer per tidsenhet, förutsatt att storleken är tillräcklig och att den fått tillräckligt lång tid på sig att värma. Det räcker med 1 kW till en varmvattenberedare på 100 liter om man inte behöver större mängder än så. För dusch räcker det med 35 liter. Kan man ansluta dem med t.ex effekten 3 kW så är det rätt så snabba. Lagrad energi vinner alltså.
Genomströmningsvärmare är bra om man har mycket effekt tillgänglig och små utrymmen för installationen. Om man räknar lite på värmekapaciteten för vatten så ser man dock snabbt dess begränsningar. Det tar ca 10 minuter att fylla diskhon med vatten även om man drar fram 16 A. Det krävs trefas, 3 x 16 A för att få "normala" flöden varmvatten ur kranen, beroende också på hur varmt man vill ha vattnet. Man får helt enkelt reglera temperaturen med kranen och spola sakta om man verkligen vill ha vattnet varmt
Traditionella varmvattenberedare ger större volymer per tidsenhet, förutsatt att storleken är tillräcklig och att den fått tillräckligt lång tid på sig att värma. Det räcker med 1 kW till en varmvattenberedare på 100 liter om man inte behöver större mängder än så. För dusch räcker det med 35 liter. Kan man ansluta dem med t.ex effekten 3 kW så är det rätt så snabba. Lagrad energi vinner alltså.
Även om TS är nöjd med tidigare svar vill jag tillägga att förutom #10 så skaffade jag för 15 år sedan en genomströmningvärmare till dåvarande landställe. Anledningen var att vi hade grävd brunn och en liten pump för kallvatten. Vid disk och tvätt värmdes stora kastruller med varmvatten på spisen. Stugan stod ouppvärmd vintertid. Den enkla men effektkrävande lösningen blev då en genomströmningsvärmar från Tyskland. Dessa värmare är en stor produkt ute i europa. Funkade utmärkt på sommaren när vi var där och det var enkelt att tömma systemet på vatten i för vintertid. Det är besvärligt att tömma en förrådsberedare så den inte fryser sönder i för vintern.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
B Bengtsson92 skrev:Hej!
Jag har bara kallvatten in i min sommarstuga och har sett att man kan skaffa någon typ av värmare som kopplas i samband med själva blandaren som värmer vattnet allt eftersom man låter det flöda.
Är det någon som vet om detta fungerar bra, kapacitet, grader etc.?
Eller finns det bättre lösningar?
Vet inte riktigt vad som sitter i vårt elskåp men jag antar att det inte är tillräckligt amper för allt för strömkrävande lösningar.
Saknas tillräckligt stor säkring finns gasolalternativet. Används i Frankrike och Tyskland och funkar bra.Ljus skrev:
Även om TS är nöjd med tidigare svar vill jag tillägga att förutom #10 så skaffade jag för 15 år sedan en genomströmningvärmare till dåvarande landställe. Anledningen var att vi hade grävd brunn och en liten pump för kallvatten. Vid disk och tvätt värmdes stora kastruller med varmvatten på spisen. Stugan stod ouppvärmd vintertid. Den enkla men effektkrävande lösningen blev då en genomströmningsvärmar från Tyskland. Dessa värmare är en stor produkt ute i europa. Funkade utmärkt på sommaren när vi var där och det var enkelt att tömma systemet på vatten i för vintertid. Det är besvärligt att tömma en förrådsberedare så den inte fryser sönder i för vintern.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Saknas tillräcligt stor säkring så finns gasolalternativet. Används i Frankrike och Tyskland och funkar bra.
