Kök
FreQa: Inte heller vad du kanske vill höra men... Jag har samma dilemma och det är så att jag ogillar silikonfog i skarven. Svårare att hålla rent och risk att vatten rinner ner vid diskbänken. Min lösning är att köpa en diskbänk i rostfritt plåt med uppdragen bakkant, precis som dom gamla bänkarna kunde vara utformade. Vid bänkskivorna använder man samma typ av material som på skivan,
LaT: Min gamla fläk [citat] Ja, i varje fall varannan månad. Och det är bra drag, drygt 550m3.
Isakare: [citat] Jag har inte en aning, det var därför jag skrev ifall nån elektriker kunde den saken. Vi får inte limma kabelkanaler i mitt jobb, nerslag av elbesiktningsman " fan, folk limmar alt möjligt idag, elmaterial ska skruvas fast, kablar klamras el buntas, inte limmas" Där av min undran.
Liteavvarje: Dom nya finns nog i höger eller vänster Den som du nu har ser ut som plast och har lite nedförsbacke samt det med blandaren kan ställa till det , ser lite tajt ut att få plats där , sen kanske den nya är liiiite större , då måste det sågas ur i den du har , tror att det blir lite svårt för att få till det med ny överdel .
T7: Får kanske dela och lägga frågorna på olika avdelningar där dom bör vara?
Wide Glide: [citat] Granit har en densitet på 2.7 när den är torr. En genomvåt granit kan väga 15% mer. Så en torr 4 cm granitskiva väger 1080 kg/m² 1080 kg/m² x 3,4 x 1,9 = ca: 700 kg. Problemet är även att det inte hjälper med "många" gubbar för man kommer inte till att lyfta. Om det inte är trappor utan "rakt" in så kan man använda tunna brädor och låta stenskivan glida på dessa. När
Olaf3: Låter som en bra ide, borde funka även om du håller den lite mörkare än skåpens färg
Anonymiserad 137805: Ja precis kolla med ditt försäkringsbolag Anti’s besiktningar har mycket i övrigt att önska.
vectrex: [citat] Ja, typ sådan! Och ja, det kommer synas men undviker mer problem då det skyddar träet från att mer vatten kommer in där. Jag tror det är ren otur. Tror inte något är fel utfört.
Raesmus: [citat] Okej, tack! Jag tycker rot-gips låter bra, men det är så himla tight med måtten att jag nog inte har utrymme för det. Hade det inte varit för det hade jag köpt det!
magda136: Det blev ju bra, köpte dubbelt så långa skruva i samma diameter. Nu sitter ugnen som en smäck och frugan kan fortsätta att tappa ner ugnsluckan, men nu kommer inte ugnen att fladdra runt. Än på en stund i alla fall.
Olaf3: Nu är överskåpen också på plats. Pauls tips att såga ett spår i upphängningslisten för sladden till spotten var smart och gjorde betydligt mindre skada än att försöka borra rakt med en 8 mm borr. Min fråga för dagen gäller upphängningen av överskåpen: Väggen är 12 mm spånskiva på stående reglar. Jag har fäst upp hjälplisten för varje skåp med en 6x70 träskruv i
Kane: Den översta fronten skall väl fästas i stommen?
KnockOnWood: [citat] Det kan ju också vara så att det ser enahanda och sterilt ut med samma lådhöjder hela vägen. Och dessutom kan det nog göra det svårt att hitta rätt låda när man skall få fram potatisskalaren eller champagnevispen :) Så jag instämmer med BirgitS, praktisk nytta framför estetik, speciellt i ett kök. Sedan tycker jag, rent personligt, att de "spegelfrästa" lådfronterna i
BirgitS: Hej! Okej, det vanliga är nog att man bara räknar bredden på skåpen mellan diskbänksskåpet och spisen, sen är det underförstått att själva hon är innanför sidan av diskbänksskåpets stomme. Man klarar att stå två stycken bredvid varandra på 100 cm arbetsbänk, så har vi haft det under många år men visst är det lite trångt ibland.
sir_daniel: Bumpar denna tråden, vi är sjukt nöjda över vår hörnkyl från norcool, 1200L ca 3m2 avställningsytor. Inga problem att få in all julmat samt dryck i den :cool:
Liteavvarje: Du har fått lite att tänka på nu , många saker runt det du håller på med , men det föder ytterligare kreavitet i huvudet , så någonting har det väl gett , Bara tänka vidare , och utföra det på ett för dig bra sätt Gott Nytt År på ER
Liteavvarje: Lämpligt då att sätta upp en 45X95 i våg med överkant , som ska vara underkant skåp som skåpet kan vila på när det fästes i väggen , kan inte bli fel i höjdled ,och inga problem med att hålla det på plats , endast trycka det mot väggen
henkepenk: Kan tillägga att fjäråskupan har bra support, löste ett problem med felbeställd överdel (har snedtak) utan tjafs.
Micke620: [bild] Det löste sig och blev inte så tokigt, 49 centimeter mellan häll och kåpa får duga
useless: Ok. Jag skulle ha jackat ur skåpstommen och satt ett hyllplan strax under röret så att det inte syns nerifrån. Eventuellt en blindskiva innanför luckan i överkant om det inte finns en lite lägre lucka som passar.
Liteavvarje: Det jag vet för egen del är 50 cm mellan fläkt , ( inte kolfilter ) och elspis och fungerar hos mig , sitter den för högt , så finns en risk att den inte tar oset riktigt och utblåset skapar ett vacum strax intill underkant på fläkten , blir en ejektorkraft där . Det finns säkert andra åsikter om det med
Sezzi: Gjorde så ungefär, har lagt på 3 lager men ej polerat ännu mer än lite lätt.Tycker resultatet känns bra iaf.
Sezzi: [citat] Exakt så tänkte jag göra. Foga mot bakkantlisten både nertill och mot kaklet.
Avle: Hej, nej. Jag har ännu inte hunnit ta tag i detta. Kanalfläkt, och fläkt uppe på skorstenen är ju också alternativ om jag inte hittar lämplig produkt. Enligt venilations killen jag pratade med dugen en vanlig kanalfläkt såläng du har något fett filter nere vid kåpan.
TechChad: Är inte IKEAs lådor lite djupare? Jag har precis byggt ett HTH kök och åkte glad till IKEA och köpte deras bambuinredning. Men när jag kom hem så var jag inte lika glad då dom inte fick plats på djupet (men inga problem på bredden).
Smeddie: Tycker det var ett helt ok bemötande, eftersom precis som TS säger så går man igenom ritningen noggrant tillsammans med konstruktören eller säljaren så att alla är överens om måtten innan man skriver på. Och när man skriver på tar man över ansvaret för att ritningen är korrekt. Så 2500 för en ny skiva känns faktiskt helt ok, eller t o m ganska generöst i sammanhanget.
b.kaka: [citat] Jag ska testa att byta ut den, det verkar som att den sitter i ett spår och kan vara lätt att byta