Kök
The Tor: Det slutade med att jag tog bort översta och nedersta skiftet på mosaiken och delade dessa plattor en och en med min gigantiska kakelskärare.
Avemo: [citat] Vad skall du göra med informationen? Övertyga dem om att din inställning till matlagning är mer rätt än deras? Ta råd ifrån dem om vad du kan använda dina samtliga fyra spisplattor till? Jättebra att du är nöjd med din spis. Men varför kan du inte unna andra att vara nöjda med andra sorters spisar? [citat] Det är en bra insikt. Varför inte gå ett steg längre och hoppa
Lärospånet: Om du frågar runt lite så hittar du kanske någon duktig snickare som gör sådant här lite vid sidan av, t ex en pensionär med kunskap och gott om tid. Behöver då inte bli dyrare än Ikea - men HELT annan standard med unikt platsbyggt kök.
Tomture61: Överhandsfräs eller cirkelsåg , du får skruva fast lister på skivan som begränsar rörelsen i sidled.
vojma: Tack för svar och tack Slacker för länkar. Har bara kollat Gyproc än och den anger 600 som minsta radie. Min tanke var 573 vilket ger en båglängd på 900 mm (en skiva) om jag räknat rätt. Får göra mig några mallar och testa.
Anonymiserad 137805: Kretskortet är definitivt ett rimligt antagande .
Enannananna: På Frankes hemsida finns en bra beskrivning av olika fläktlösningar, ni har förmodligen någon av de två nedersta varianterna: https://www.franke.com/se/sv/ks/expertise/select-the-right-hood.html Oavsett vilket ska det vara ett konstant sug i fläkten hela tiden. Vad är det för modell av spiskåpa ni köpt? Har den timer eller kan ni välja hastighet?
BirgitS: Det brukar bli fler kommentarer när det finns med ett eller flera förslag på hur köket ska planeras. Bra saker att tänka på är att ha mellan 80 och 120 cm arbetsbänk mellan den ho där man sköljer/skalar grönsakerna och hällen där de ska tillagas eftersom man då får plats med de råa grönsakerna, skärbräda, de skurna grönsakerna, fat för köttet/fisken som ska stekas etc.
Sezzi: Du kunde ju även skurit bort klacken med vinkelslip. Jag skar så när jag skulle ta loss min diskbänk utan att riva kaklet. Visst, lite svårt att få exakt rakt, men fogar man sen så kanske det inte behövs heller, sålänge det blir när nog.
daffolina: Alla säkringar behövdes bytas ut, inte enbart de två som jag bytte - alltså de två som slogs ut. När jag gjorde det så kvarstod problemet efter att jag har bytt ut två säkringar. Elektrikern kom och sa att jag skulle prova byta ut alla säkringar, alltså även de som inte slogs ut, det gjorde jag och då funkade elen men dock så används inte fläkten och den nya kaffeapparaten
iMikael Lundgren: Du kan hyvla av undre halvan på bröstlisten eller gersåga ihop hörnlist och bröstlist. Eller titta på bilderna [bild] [bild] [bild] [bild]
Krilleman: Det bör även sitta en stor trekantig stödplatta mellan bänk & metallbrickan som fördelar trycket lite bättre. (Artikel nr två från höger räknat i min bild) Men är även det en glipa på ovansidan så förvärrar ju även det installationens hållfasthet. [bild]
Johan Gunverth: När jag byggde 2005 var det samma regler, men de gällde enbart köksbänkar utan spillkant. Tanken är ju att förhindra vattenskador om något rinner ut på golvet.
LinusK: Skulle tro att det beror på att IKEA och KVIK har 80cm höga underskåp. Och eftersom att du har en Kyl/frys skall det ju liva med skarven. Så montera dem enligt Siemens instruktioner så skall det nog bli bra
LinusK: Jag jobbar som kökssäljare och vi har fått till oss att alltid rekommendera att inte lägga parkettgolv under stommarna. Framförallt inte om du har stenskiva. Då golvet kan vilja röra på sig och stommarna och stenen blir ganska stabila. Sen ska inte jag säga att det är rätt men det är det vi blivit lärda.
Ljus: Gasspis är underbara att laga mat på. Vi har en själv. Blir oftast frustrerad när jag lagar mat på andras elspisar, även induktionshällar. Galet irriterande att touchknapparna aldrig gör som jag vill:mad: Gasol köpt på bensinmacken är dyrt men det finns firmor idag som fyller på lösvikt till halva priset. Att göra en uppskattning av er förbrukning vågar jag mig inte på. Vi
Yaken: Hu det var en gammal tråd :) Köket är redan köpt, installerat och använt sen snart 2 år :) Jo, jag vet att mycket av IKEAs grejer är Elux men även whirlpool förekommer, så man kan inte säga generellt. Man kan ju undra lite över varför IKEAs ugnar har såpass olika mått, om det nu är Elektrolux som tillverkar dom. Jag misstänker att ugnen var en Elux men micron var något annat.
varmkorv: Om du inte hittat vad du söker på Järfälla kök kan du kolla på funkiskok.se.
Magnus_Andersson: https://www.byggahus.se/forum/threads/ikea-koek-med-moerkgra-betongskivor.287724/ En variant. Håller än.
efji: På måndag "får" jag en sån där fräs med kullager på så får vi se hur det funkar
Mike_the_pip3: [citat] Precis, i vissa fall har jag fått tvär-nej av den svenska agenten, men efter samtal/mail med de jag handlat av i annat land så har dom ibland kunnat dra i sina trådar och få svenska agenturen att hjälpa till med felsökning etc ändå. Jag köper såklart inte allt utomlands, handlar väldigt mycket kul prylar här med. Uppskattar närheten och bra servicen, Men som du säger ibland
BirgitS: När vi för länge sen gjorde om ett kök med gasspis så satt de ursprungliga väggskåpen bredvid gasspisen på 50 cm höjd och vi behöll den höjden men satte fläkten på 60 cm (enligt tillverkarens anvisning). Inte hört/läst/sett att man skulle behöva någon särskild skiva på överskåpen bredvid, och det var inga skador på dem när vi flyttade ut ett par år senare.
vectrex: [citat] Självklart skulle jag säga! Menar du att alternativet var att bara fästa stången i en passbit tillverkad av billigast möjliga spånskiva? Hur var det med Newton?
Ögonfröjd: [citat] Måttbeställ en bänkskiva istället så får du ingen skarv det kostar ungefär lika mycket. En måttbeställd laminat på Kvik ligger på 750-950kr för 1m i djupet 60.......
Anonymiserad 137805: att ha imkanalen från köket i murstocken är vanligt när murstocken redan finns i köket ofta för att det finns eller funnits en vedspis där nuvarande spis står. att dra rör genom angränsande rum känns helt upp åt väggarna då det inte medför något positivt utan bara nackdelar
Silvia: [citat] Det kan vara detta. Justerade dragningen och körde diskmaskin. Verkar bättre. Håller tummarna nu kommande 2 dagar. Tack för tipset.
tank77: https://www.google.se/search?q=HTH+Stockholm&rlz=1C5CHFA_enSE767SE768&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi3kMnEs77XAhVI2hoKHSLqBbQQ_AUICigB&biw=1691&bih=956#imgrc=j953p2lPUnDCRM: