Vi skall montera upp en rad med högskåp längs en vägg. Dessvärre är inte väggen helt rak då det är ett äldre hus. Skåpen kommer dock att monteras raka.
Tänkte avsluta med en täcksida på ena gaveln. Problemet blir ju då att det blir en glipa mellan baksidan skåpet och den lutande väggen, lite som en tårtbit med mest utrymme nere vid golvet och att skåpet står mot väggen längst upp.
Har letat efter, men inte hittat, en djupare täcksida än skåpet som man kan såga sned för att "ljuga" bort felet.
Så gjorde snickarna när dom monterade köksskåpen och då hade tydligen Ballingslöv en djupare täcksida för just detta.
Skåpen vi skall montera nu är IKEA Metod högskåp i Veddinge vit (släta vita).
Är det någon som har tips på en lösning för detta?
Tänkte avsluta med en täcksida på ena gaveln. Problemet blir ju då att det blir en glipa mellan baksidan skåpet och den lutande väggen, lite som en tårtbit med mest utrymme nere vid golvet och att skåpet står mot väggen längst upp.
Har letat efter, men inte hittat, en djupare täcksida än skåpet som man kan såga sned för att "ljuga" bort felet.
Så gjorde snickarna när dom monterade köksskåpen och då hade tydligen Ballingslöv en djupare täcksida för just detta.
Skåpen vi skall montera nu är IKEA Metod högskåp i Veddinge vit (släta vita).
Är det någon som har tips på en lösning för detta?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske en vit MDF-skiva?
De finns väl i alla tänkbara storlekar.
De finns väl i alla tänkbara storlekar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Så här ser det ut på utsidan av vår frys med täcksidan i ek som markerar gränsen mellan köket och resten av rummet (vit vägg och golvsockel). De har alltså satt upp en eklist som täcker skarven mellan täcksidan och väggen.
Sidan av listen är inte ljusare än resten i verkligheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sidan av listen är inte ljusare än resten i verkligheten.
Nu blir jag lite nyfiken! Ska smälla upp lite metodskåp på landet till helgen och varje centimeter räknas då det är ett väldigt litet kök.P pjkw skrev:
Känner mig lite korkad, men vilka är plastbeslagen du nämner? Fattar inte riktigt utifrån Ikeas monteringsanvisning.
Mindes lite fel nu när jag tittade igen, det är inte att vända beslagen utan att skippa dom ena (dom i underkant) och få de andra att inte sticka ut genom att sätta metallvinkeln längre in.. Minns jag rätt får man då nöja sig med två skruvar per beslag. Då blir monteringen mer som gamla faktum så hela stommen ligger mot väggen istället för bara plastbeslagen som dom gör i monteringsanvisningarna.D DejvidK skrev:
Tackar! Då fattar jag, smart!P pjkw skrev:Mindes lite fel nu när jag tittade igen, det är inte att vända beslagen utan att skippa dom ena (dom i underkant) och få de andra att inte sticka ut genom att sätta metallvinkeln längre in.. Minns jag rätt får man då nöja sig med två skruvar per beslag. Då blir monteringen mer som gamla faktum så hela stommen ligger mot väggen istället för bara plastbeslagen som dom gör i monteringsanvisningarna.
Klicka här för att svara