Hej!
Upptäckte i fredags att vi hade läckage från själva kopplingen till diskmaskinsslangen. Tror att vi upptäckte läckaget i något sånär tid, men hade ändå¨cirka 1 cm vatten på golvet (husgrunden). Jag stängde av vattnet till diskmaskinen och torkade upp det vatten jag såg/kände. Vi har även haft skåpsluckorna öppna under helgen för att ventilera det vi kan. Men nu börjar oron sätta sig in, om det finn några skador i väggarna. Vi köpte huset för ett år sedan och ska på sikt göra om köket. Finns det något enkelt sätt att avfukta torka ut i skåpet. Är allt annat än van med husägande, så tips tas emot tacksamt.
Ha det bäst!
Anders
Upptäckte i fredags att vi hade läckage från själva kopplingen till diskmaskinsslangen. Tror att vi upptäckte läckaget i något sånär tid, men hade ändå¨cirka 1 cm vatten på golvet (husgrunden). Jag stängde av vattnet till diskmaskinen och torkade upp det vatten jag såg/kände. Vi har även haft skåpsluckorna öppna under helgen för att ventilera det vi kan. Men nu börjar oron sätta sig in, om det finn några skador i väggarna. Vi köpte huset för ett år sedan och ska på sikt göra om köket. Finns det något enkelt sätt att avfukta torka ut i skåpet. Är allt annat än van med husägande, så tips tas emot tacksamt.
Ha det bäst!
Anders
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
1 - Kontakta försäkringsbolaget!!!
Sedan, för att minska skadorna på kort sikt så ställ dit fläktar, t.ex. kupévärmare, bordsfläktar eller liknande. Inspektera också allt du kan komma åt för att se efter vart vattnet tagit vägen. Kolla i intilliggande utrymmen om det förekommer fläckar vid t.ex. golvlister, tapeter mm. Ta kort på de ställen där du kan misstänka att vattnet skulle kunna ta vägen så att du i efterhand kan se om det blivit någon skillnad. Om vattnet nu ligger i en svacka på betongplattan, kanske flera meter från där det rann in så kan det vara svårt att i efterhand sätta skadan i samband med detta tillfälle. Har du tagit kort så har du en referens.
Nu när jag skrämt upp dig så kan jag lugna dig med att det oftast inte blir en katastrof om man bara upptäcker skadan tidigt, vilket ni ju verkar ha gjort. Om du vill försäkra dig om att vattnet inte ligger kvar kan du ju ta upp hål vid t.ex. trösklar och under andra köksskåp där hålet sedan kan täckas över utan större åtgärd. Det kan både ge en bild av vattenspridningen och möjlighet till bra ventilation för att torka ut det sista vattnet.
/Fredrik
Sedan, för att minska skadorna på kort sikt så ställ dit fläktar, t.ex. kupévärmare, bordsfläktar eller liknande. Inspektera också allt du kan komma åt för att se efter vart vattnet tagit vägen. Kolla i intilliggande utrymmen om det förekommer fläckar vid t.ex. golvlister, tapeter mm. Ta kort på de ställen där du kan misstänka att vattnet skulle kunna ta vägen så att du i efterhand kan se om det blivit någon skillnad. Om vattnet nu ligger i en svacka på betongplattan, kanske flera meter från där det rann in så kan det vara svårt att i efterhand sätta skadan i samband med detta tillfälle. Har du tagit kort så har du en referens.
Nu när jag skrämt upp dig så kan jag lugna dig med att det oftast inte blir en katastrof om man bara upptäcker skadan tidigt, vilket ni ju verkar ha gjort. Om du vill försäkra dig om att vattnet inte ligger kvar kan du ju ta upp hål vid t.ex. trösklar och under andra köksskåp där hålet sedan kan täckas över utan större åtgärd. Det kan både ge en bild av vattenspridningen och möjlighet till bra ventilation för att torka ut det sista vattnet.
/Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Jag håller med fb355 förutom två saker:
Är det klokt att kontakta försäkringsbolag om du inte är säkert att det finns en skada som måste åtgärdas? Finns risk att försäkringsbolaget kräver en del dyra undersökningar för att du ska få behålla försäkringsskyddet? Jag vet inte.
Jag skulle inte ställa en kupevärmare där pga bransrisken.
Har du fixat själva läckaget? Har ni anslutit kopplingen eller var det någon annan?
Är det klokt att kontakta försäkringsbolag om du inte är säkert att det finns en skada som måste åtgärdas? Finns risk att försäkringsbolaget kräver en del dyra undersökningar för att du ska få behålla försäkringsskyddet? Jag vet inte.
Jag skulle inte ställa en kupevärmare där pga bransrisken.
Har du fixat själva läckaget? Har ni anslutit kopplingen eller var det någon annan?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
