Vi ska göra om vårat kök och har nu gjort den första ritningen.
Ni får jätte gärna ge lite förslag på vad som fungerar och vad som kulle kunna vara bättre.
Den vita väggen vid köksön kan göras lite smalare men inte tas bort helt.
Ett allternativ är ett helskåp till så man inte ser den väggen eller ett vägg skåp där man även kan gömma brödrosten på bänken. Som det är nu vet jag inte vart kaffekokare/vatten kokare ska stå?
Lite orolig att ön sticker ut lite väl mycket, vill inte att det ska kännas trångt vid soffan. Det är 3x 80 underskåp, skulle kunna vara 3x60 istället. (Eller 2x80 plus ett 40 med matavfall i, så man inte behöver gå ända bort till diskhon med skräp)
Vi kan även flytta fönster och dörr lite ner mot soffan om det behövs. (Ska nig bara ha en pardörr)
Översiktsritning av ett kök med en köksö, matplats och soffa, inklusive placering av skåp och apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett köksombyggnadsprojekt med köksö, underskåp och matplats, vita och ljusgröna färgtoner.
Skapa konto
Första ritning av ett kök med köksö, underskåp, överskåp och vitvaror utplacerade, samt fönster och dörrposition.
Skapa konto
Skiss av ett kök och vardagsrum med mått, inklusive köksö, bord, soffa och planerade skåp.
Skapa konto

BirgitS
Har du övervägt att byta plats på soffan och matbordet?
Då slipper man gå så långt med mat och porslin samt slipper se den smutsiga disken när man sätter sig i soffan efter maten.

Hur många bor i huset/lägenheten?
Hur många lagar mat samtidigt?
Det påverkar t ex om den viktigaste arbetsbänken mellan diskhon och hällen är tillräckligt lång. Rekommendationen är 80 - 120 cm, och 80 cm är för litet om man är två som hjälps åt med matlagningen.

Hur är köksön tänkt att användas, för gäster att hänga vid, för en snabb frukost?
Att planera för fem sittande verkar ovanligt mycket.

Vi är 5 i familjen så tyckte det vore bra om alla kan sitta runt ön och äta frukost och luncher.
Fast är bordet där soffan är så kan ju någon sitta där.
Vill helst att bordet ska stå åt det långa hållet (inte som bilden) eftersom det är en fin utsikt utanför dom två fönstren (ska bli mer fönster) som jag vill att alla ska kunna se.
Jag tänkte att det vore skönt att sitta och äta och inte behöva se disken, men kanske jag ska tänka om.
Håller med om att bänken mellan spis och diskho är lite kort men det finns väl inte så mycket att göra åt det, eller?

BirgitS
Det är lite svårare att samtala så på två sidor av en köksö än när man sitter mittemot varandra.

Att sitta och äta så man kan se ut håller jag med om är trevligt, och mer dagsljus behöver vi ofta i det här landet.

Om du byter ut det där 30 cm breda skåpet bredvid diskmaskinen (som nog inte blir så bra eftersom man inte kan öppna dörren helt eftersom dörrhandtaget är i vägen) mot ett par cm täcklist (som vid överskåpet) innan diskmaskinen kan du i stället ha 20 eller 30 cm brett skåp på andra sidan diskhon och därmed blir arbetsbänken längre.

Vad tror du om det här?
Ön blir 150cm lång plus 60 där kaffe maskin står.
Bänken vid spisen blir ca 1.55 lång
Ritning av köksplanering med mått, ö med stolar, spisområde och kaffemaskinsplats.
Skapa konto
3D-ritning av ett kök med ö och bänk, visar placering av spis och kaffemaskin.
Skapa konto
3D-skiss av kökslayout med spis och köksö med plats för kaffemaskin.
Skapa konto

BirgitS
Principen ser bra ut och jag föredrar den ordningen på matplats och soffa men det är förstås en smaksak.

Menar du att det blir 155 cm mellan diskon och hällen?
Det är lite väl långt eftersom man inte längre når över ytan. Då är det bättre att få lite mer utrymme någon annanstans, t.ex. 60 cm (i stället för 30) till vänster om hällen så att någon kan stå där och skära också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.