8 090 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Låg takhöjd köksfläkt
Hej
Behöver förslag på frihängande köksfläkt då jag inte har så högt i tak. Tror vertikal modell kommer passa bäst då de kan hänga ca 45 cm ovan diskbänken. Letar efter en modell som man kan montera direkt mot tak utan själva skorstenen.
Behöver förslag på frihängande köksfläkt då jag inte har så högt i tak. Tror vertikal modell kommer passa bäst då de kan hänga ca 45 cm ovan diskbänken. Letar efter en modell som man kan montera direkt mot tak utan själva skorstenen.
Hade samma problem med takhöjd vid mitt köksbygge för några år sedan. Måttbeställde fläkt från Fjäråskupan.
Dyrt och "Clas Ohlsson kvalitèt" på elektroniken, i övrigt god kvalitét. Dock inga problem att få garantireparationer. Om du ska ha takmonterad fläktmotor rekommenderar jag att du köper utomhusdelen från t. ex. Soliduct, skiljer tusenlappar i pris för exakt lika komponenter.
Dyrt och "Clas Ohlsson kvalitèt" på elektroniken, i övrigt god kvalitét. Dock inga problem att få garantireparationer. Om du ska ha takmonterad fläktmotor rekommenderar jag att du köper utomhusdelen från t. ex. Soliduct, skiljer tusenlappar i pris för exakt lika komponenter.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det måste bli en med motor integrerat. Vilken modell från Fjäråskupan köpte du?hscn skrev:
Hade samma problem med takhöjd vid mitt köksbygge för några år sedan. Måttbeställde fläkt från Fjäråskupan.
Dyrt och "Clas Ohlsson kvalitèt" på elektroniken, i övrigt god kvalitét. Dock inga problem att få garantireparationer. Om du ska ha takmonterad fläktmotor rekommenderar jag att du köper utomhusdelen från t. ex. Soliduct, skiljer tusenlappar i pris.
Alt för mig som jag ser det nu blir ett väggskåp med inbyggnadsfläkt, men kommer troligen inte bli så snygg med ett överskåp på hela väggen.
Den modell jag köpte (Nivå) är nog inte relevant för din del. För mig var det avgörande att fläkten var diskret och att jag kunde måttbeställa så att installationen fungerade (Låg takhöjd och ventilationsröret ut från vägg).
Titta om de har en modell som passar, ring och fråga. De tar hutlöst betalt men är väldigt "serviceminded".
Titta om de har en modell som passar, ring och fråga. De tar hutlöst betalt men är väldigt "serviceminded".
Det var just Nivå som vi hade tittat på men de kritiska måtten stämmer ej, antigen skall röret gå rätt upp till en trumma men då blir det inte mycket till skorsten , alt ut till vänster. Takhöjden är ca 2.10 utan trumman.hscn skrev:
Den modell jag köpte (Nivå) är nog inte relevant för din del. För mig var det avgörande att fläkten var diskret och att jag kunde måttbeställa så att installationen fungerade (Låg takhöjd och ventilationsröret ut från vägg).
Titta om de har en modell som passar, ring och fråga. De tar hutlöst betalt men är väldigt "serviceminded".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Fläkttillverkarna specificerar nog oftast att fläktens undersida ska vara 50, 55 eller 60 cm ovanför hällen/spisen, antagligen av säkerhetsskäl men fläkten behöver ju också vara så pass högt att du kan se hällen utan att fläkten skymmer för mycket.A angelikaj skrev:
Det blev även Nivå för vår del.hscn skrev:
Den modell jag köpte (Nivå) är nog inte relevant för din del. För mig var det avgörande att fläkten var diskret och att jag kunde måttbeställa så att installationen fungerade (Låg takhöjd och ventilationsröret ut från vägg).
Titta om de har en modell som passar, ring och fråga. De tar hutlöst betalt men är väldigt "serviceminded".
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden