Kök
fahlis: 86 mm var en gång ganska vanligt och finns fortfarande hos flera tillverkare …
Liteavvarje: Det går att kapa ur så den får plats , du kanske måste kapa ur lite på skåsidorna , men det är så lite så det gör inget , mät och se hur det kommer att bli , hällen behöver ett min på 5 mm fritt undersida utmed kanterna , men på mittendelen enligt måttskissen , det är där som luftningen är
ClasseClas: Vi byggde nytt kök på landet 2006 med IKEA-stommar och luckor. Vi har det så gott som kallställt med en temperatur på 2-3 grader. Det har funkat bra hittills. Vad gäller luckor skulle jag rekommendera massivt trä. Som alternativ 2 lackad MDF (som vi har) utan vassa kanter där lacken kan spricka. Vad gäller dina Kungsbacka-luckor så är de gjorda av spånskiva överdragna med plastfolie.
Maxwells demon: Med den budgeten blir det svårt. Frihängande kräver sin motor. Snåla inte där. Vi har en 90 cm Fjäråskupan med Östbergs takfläkt +1000m3 till 80 häll. De funkar fantastiskt bra. Tilluft är minst lika viktig.
nino: Lägg på ett nytt lager primer dagen innan du ska upp med kaklet om du vill annars är det bara att köra på
Derbyboy: Strålande Janus82 och ni andra, jag hör av mig till styrelsen...... Fortsättning följer
Holmspel: "borde"..... skulle inte vara tillräckligt säkert för mig iaf. Sen får man självklart göra som man vill :)
promo: Blev förvånad själv men https://www.vattenfall.se/for-hemmet/tjanster/elektriker-i-hemmet/
nht1: Har haft en byggare som inte såg något problem att flytta köket förutsatt att golvet vilar på balkar. Balkarna har ingen bärande konstruktion utan bara hålla upp golvet. Då får man fallet utan problem fall på avloppet. I värsta fall får man en låda runt rummet som avloppet går i.
GoForIt: Då får du spackla upp den nedsänkta ytan, alternativt riva bort det befintliga kaklet. Jag hade försökt riva bort det befintliga..
Nizztos: Jag kan bara ge ett anekdodiskt svar. Har en kollega med en sådan häll. Bänken med hällen är utmed en vägg i ett rum om ca 80m2 och högt i tak. Hon är oerhört nöjd och tycker det fungerar umärkt. Återcirkulerande med kolfilter. Kommer själv köra en sådan lösning men tyvärr är det ju inte fullt av dessa i butikerna så man kan se hur de ser ut och ännu mindre testa dem.
GoForIt: I ett badrum ska det bara finnas frånluft. Finns det något justerbart spjäll i den öppna spisen? Sluter det tätt? Min erfarenhet gällande kolfilter i fläkt är att filtren måste bytas varje månad för att fungera.
Henrik_S156: Enligt ritningen så ser det knöligt ut med kontakten i METOD-överskåpet, det är ordentligt med plats för ventilation men inte för sladd och kontakt. Det ser smidigast ut med tanke på köksinstallationen att sätta uttagen så högt som möjligt bakom kyl/frys, och om man behöver bryta strömmen kan man ju släcka säkringen. Jag har då aldrig hittills behövt dra ut kontakten till en
Husqvarna220Ac: Om den diskar bra, låt det vara, om du spolar i kökskranen, tar det lång tid innan Vv kommer? Diskmaskinen tar mycket små mängder vatten varje gång, så hinner knappast komma varmt vatten till maskinen, känn på inkommande ledning till maskinen när den tar in vatten..
Byggvargen: 1 eller trean Nedre delen på trean alltså direkt på kulventilen, Sen köper du två st klämringar och återanvänder kopplingarna du kommer få såga av muttrarna från slangen
GoForIt: Helt ordinär kan väl diskuteras.. På de flesta modeller sitter väl motorn nere vid själva fläktkåpan.. Så för den nya så får du kanske modifiera lite inne i skåpet.
Murdoc12: Började riva men det börja gå sönder ordentligt! Som tur är det två skivor så vi skar ut kakor istället och så fyller vi med nytt gips sen. [bild]
marska: Jag har lackbetsat en gammal ekbänkskiva (svart). Blev klar för 8 h sedan. Det ser ok ut, men kunde varit bättre. Beror nog mest på förutsättningarna (skicket på bänkskivan) men även på mitt förarbete (slipningen) och handlaget då jag strök ut betsen. Jag tänkte göra en andra strykning bets. Dels täcka lite bättre men möjligen få bättre finish? Ska/kan jag (A) göra den andra
StaffanBson: Hej! Vill bara lyfta på hatten och tacka för hjälpen så här 3 år och 7 månader efter att inlägget skapades. En av våra lådors självstängning hade pajjat och vi fick inte bort den. Har letat som en tok på Noblessas hemsida utan framgång men hittade till slut detta, Så himla enkelt när man vet hur det skall gå till. Tack igen! Mvh, Staffan Bengtsson Stenhamra
Celos: [citat] Tack, då får jag skruva isär den när jag kommer hem.
K-S-L: [citat] Osäker på om jag förstår hur du menar? -När alla håltagningar är klara för häll/ho osv behandlar ni hela skivans överdel med olja eller vax. Sen på med häll och ho, sen silikon. Fäster utmärkt. En såndär folie för kondens har vi fäst vid diskmaskin dock inte ugnen, men det skadar ju säkert inte att sätta en vid ugnen också.
Pavel Zoul: [citat] Vedum hänvisar till husfabrikanten. Tar diskussion med dem istället och ser om de har någon förslag
BirgitS: Det beror ju på hur mycket ljus det kommer från LED-listen och var du sätter den. Men en LED-list behöver ju i ditt fall sättas en bra bit upp på snedtaket för att belysa hela bänkskivan, och inte bara delen närmast väggen, och då får man ju tänka på om det blir någon bländningsrisk i stället.
Sackaros: Vi har en rektangulär, tror dock att det är ikeas modell. Hörnen är jättesvåra att hålla rent, skulle välja en med rundare hörn om vi skulle byta.
Anonymiserad 173289: [citat] Du fick mig att börja fundera lite. Hittade en annan tråd här på BH om höjder på uttag i kök. Där står det 300mm enligt svensk standard. Tittar vi på tex Ikeas range cooker så verkar det inte funka med vare sig 180 eller 300. Benen är 125x195mm höga, beroende på höjd på köksbänken, i övrigt bara någon cm utrymme bakom. Hur mycket bygger Perilex med istucken kontakt?