Har dom verkligen suttit i ett kök som används, eller det är en sommarstuga som används lite sporadiskt.

Så mycket fukt har man inte i ett kök i vanliga fall.

A
Luckorna som blivit fula är sådana som sitter på underskåp. Lacken på skåpluckorna bredvid IKEA-ugnen har spruckit. Luckorna vid diskmaskinen har svällt och lacken släppt. Diskning och matlagning är för övrigt vanligt förekommande aktiviteter i ett kök som används dagligen.
Det verkar inte heller som luckorna klarar kyla från det inbyggda IKEA-frysskåpet, för där är också lacksläpp på gång.

Jag har inte reklamerat eftersom jag inte har några kvitton på köket från förra ägaren.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vid reklamation av ett par lådfronter (färgen hade spruckit) några veckor efter köp (dvs vid leverans) av ett kök så fick jag vänta ytterligare några veckor på att IKEA skulle lacka upp nya lådfronter i samma färg, färgen hade de nämligen slutat med och det fanns inga reservdelar i lager någonstans.

Nu blev resultatet åtminstone bra, färgnyansen var inte exakt densamma, men inte långt ifrån i alla fall. Det var dock lite störande att det skulle ta närmare en månad att få felt åtgärdat.

I mitt nuvarande kök har jag nu drygt efter fem år problem med att plasten på luckorna bubblar sig från ugnsvärmen. Detta gäller i underkant på luckan ovanför och i överkant på luckan under ugnen. Färgen har inte spruckit, men den känns ungefär som färg som målats över rostangrepp. Stommen har dock inga problem med värmen.

P
L LinaoMarkus skrev:
Som trådstartare tänkte jag återkoppla lite...

Det blev Ikea Lidingö. Alternativet var Ballingslövs Meny - 4 ggr dyrare och sämre (!) luckor.

Mycket nöjd med det mesta. Det enda jag hittar att klaga på är att vissa av stommarna har något avvikande nyans.
Det skulle säkert gå enkelt att reklamera, men det orkar jag inte. Det syns inte om man inte står o jämför + att vi har 30 mil till närmaste ikea.

Vitvarorna köpte vi nån helt annan stans. Diskmaskinen låter 41dB iställetför Ikeas 465dB

465dB är mycket, då hade grannarna säkert klagat.....

• Gilla
maximm
  • Laddar…
EHej fter att ha läst många trådar så verkar luckor vara ngt av deras akilleshäl, framför allt de lackade varianterna av MDF.

Jag har inget IKEA kök men har monterat deras skåpsstommar med luckor som förvaring i tvättstuga och i ett "kontor". Stommarna är det absolut inget fel på, tvärt om och priset är tilltalande.

När vi planerade vårt eget kök så reagerade jag på "urvalet" av bredder, tex 30 eller 50 cm verkar saknas.

Blandare och vitvaror kan man ju köpa ver som helst om man inte är nöjd med utbudet.

Finns inget att gnälla på hos oss iaf ..ja kanske att det är ett psyktest att skruva ihop ..
Men jag hitta lösningar på allt från Ikea plus att priset gjorde att jag fick med alla vitvaror i priset 130t ..marbodal skulle bara stommar luckor plus lite annat kosta lika mycke utan fläkt kyl frys spishäll ugn Micro

Har monterat både Ikea och epoq kök inom de senaste åren och är nöjd med båda dock är epoq stommarna mkt stadigare och gedignare men när allt sitter på plats så funkar båda köken rätt bra skulle ändå påstå enligt min egen bedömning att epoq är av bättre kvalite (har bott med båda köken)

Väljer man en slät lucka sågar den händige lätt ner stomme och lucka till rätt storlek för att slippa dött utrymme. Själv har jag två över och underskåp som blivit något smalare för att pssa in.

Satte in ett IKEAkök i vår nybyggda stenhus 2014. Arkitekten tyckte att om man skulle få bättre kvalitet var man tvungen att köpa Kvänum. Men kranar (Mora), diskbänk (Franke), granitskivor och vitvaror (Miele) är inte IKEA
Vi är mycket nöjda med köket. - hög kvalitet - funktionellt

Flundran

S
Vi har ikeakök insatt 2008. Helt ok, lite flagande, men vi har ju haft 2 barn som slitit på det.

Dock så köpte vi häll, ugn, micro och diskmaskin där.

Hällen och diskmaskinen hsr gått sönder (diskmaskinen diskade aldrig ordentligt rent). Tycker ugnen är för liten. Micron är bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.