Juridik
mlaf: Det är ett dåligt skrivet avtal, alldeles för kortfattat och med märklig särskrivning. Och inget nämnt om tomtgräns. Drar man det till sin spets skulle jag tolka det till TS:s fördel.
Krilleman: [citat] Jo det är ju just det som det är. Man får inte montera LK kopplingsset på en Vatette-koppling eller för den delen vise versa. Har du ens läst alla tidigare inlägg? [citat] Helt fel. Man ska aldrig blanda koppling, klämring eller mutter från olika tillverkare. Allt SKALL vara i samma fabrikat för att uppnå en dokumenterat godkänd skarvning. Monteringsanvisningen ska alltid
cpalm: [citat] Ja, precis som jag skrev i #9. (brukar bostaden = bor där, på hel- eller deltid)
G.L.: Gift er för ni är väl kära och skriv eventuella avtal/testamente medan ni är kära och vänner. Anlita en jurist. Några tusenlappar är en piss i oceanen jämfört med de bekymmer som kan hända senare
Bananskalare: [citat] Nu buntar vi ihop lite enkla saker där jag tror att vi är helt överrens. 1. Asbest, rent allmänt inget med ts. Men asbest borde man stött på några gånger innan och att man kommer springa på det fler gånger. Detta är helt hypotetiskt. och allmänt och inte med någon hantverkare 2. Hantverkaren borde ha flaggat för att det finns en risk. Hantverkaren frågar på plats när
tomte2025: Själva giltigheten av fullmakten beror inte på om alla sidor eller bara en sida är signerad, så jag förstår att det inte stod med i instruktionerna. Det är dock en ganska krånglig sak att upprätta en korrekt framtidsfullmakt som verkligen täcker in de viktigaste områdena - är man inte juridiskt bevandrad så kan det vara värt några tusenlappar att få hjälp av en duktig jurist. Den
Villa vista: Det du har ev rätt till är skadestånd inte avdrag alt vite e.d, men din jurist har nog koll på detta. Tex på skadestånd: Ev tillkommande boendekostnader under tiden Ev merkostnad för byggkreditiv mot bostadsränta Ev kostnader för bygget, tex el under vintern Ev kostnader för extra flytt, möbelförvaring etc Du kan redovisa dessa kostnader till byggaren och jämka slutregleringen med
GVR4: Taket vi har satt för varje medlem är 10k. [citat] Ja
SvenAH: [citat] Kostnaden är 825 kr hos Lantmäteriet och 275 kr hos Skatteverkets äktenskapsregister, där gåvobrevet skall registreras. Har själv gjort motsvarande för att båda makarna skall kunna utnyttja ROT-avdraget (75.000 kr efter 1 juli). För att slippa trassel vid dödsfall och evt. separation skrev vi i gåvobrevet: "Om X avlider före mig, eller vi ingår skilsmässa, skall gåvan i sin
YuGi: [citat] Intressant att motpartens jurist hjälpte till att ordna er jurist 😲
Kvackatore: [citat] Jag tolkar det som att det är helt OK att utestänga biltrafik men man får inte hindra gående med eller utan barnvagn och rullstol eller för den delen cyklister. Antagligen inte heller ridande så länge det inte är av kommersiell natur. Grinden eller grindarna finns på google maps, vet inte vilken av dom som avses men ingen är någon man passerar som gående. 🙄 [bild]
HEM2121: [citat] Du har fått många bra svar och råd i tråden utifrån din frågeställning! Att du sen att du lägger upp ett grinigt, klagande och missnöjt inlägg för de svar du har fått, det gör att man helt och fullt förstår grannen. Jag får också en känsla av att det förekommit mer som du inte delgett oss. Ni verkar frustrerade över att ni inte får använda grannes tomt gratis för er
Hans G2: Vanligtvis är det svårt att få ersättning för merkostnader pga sen leverans, men kolla avtalsvillkoren. Många leverantörer skriver uttryckligen att man bör se till att ha grejerna hemma innan man bokar montage då man inte tar ansvar för merkostnader och liknande pga försening. Till viss del är det också rimligt. Köp ett fönster för 10-20 tkr men kräv leverantören på 50-100 tkr
SueCia: [citat] Att gifta sig fyller ju i stort sett bara en enda funktion så där är båda parter troligtvis väldigt väl medvetna om vad det innebär. Men jag tror vi kan släppa det här, enligt mig fungerar sambolagen baklänges, du har en annan åsikt, vi kommer inte längre :)
polaris78: [citat] Ja vad man än anser om över dumpningen på det allmänna så går det ju även att se det som att det egentligen är det allmänna som ska ta reda på det och inte nån privat markägare som råkar vara den som ägde marken skiten hamnade på.. Ja menar vissa markägare har ständiga problem med dumpade fordon då man äger avsides platser med bra tillgänglighet ibland pga vägbidrag
kurlakarl: Om det är så att du endast anser att du betalar för tid, och själv hade kunnat göra arbetet lika bra på tre dagar så förstår jag att du känner dig blåst, men jag tror inte att det är så det ligger till. Förhoppningsvis är det kunnig duktig personal som rekommenderas av ikea. Hade en kompis som arbetade med att bara snickra ikeakök, de tjänade helt okej på det och blev förstås
Sven Berg: jag hävde avtalet, men lyckades inte få tillbaka min handpenning, trots många försök. Rekommenderat brev kom tillbaka oöppnat.
Nötegårdsgubben: [citat] Jag ser det som att man antingen hyr in sig i vägen, och då betalar en årlig avgift för det, eller köper in sig i den, varvid man rimligen betalar för sin del av dess värde, men istället får inflytande över driften. Hade vägen varit en kulvert istället blir frågan lite tydligare. För att kunna dra sina ledningar i den ska man antingen deläga den eller hyra plats. En väg
L Thorén: [citat] Nu gör vi jobbet själva. Järnen i väggen var lite överraskande. Det får bli kakelfäste och spackel och sen målning på det. Det ser bra ut och vi sätter ny färg på väggen som på sätt blir en fondvägg. Fakturan har inte dukt upp än så vi får se....
fribygg: [citat] Tillfälliga bygglov är väl rimligt att få på tex 5 är, men har man ett vanligt bygglov beviljat och följer det får man väl ha kvar containern och byggboden i "evinnerlig tid"
term: [citat] Dessvärre var det tämligen länge sedan som advokater i någon större utsträckning oroade sig särskilt mycket över de etiska riktlinjerna. I detta fall är det tillräckligt att informera klienten om risken för att det inte går vägen. Om det dock uppenbarligen saknas möjlighet till framgång så kommer nog de flesta rekommendera att avstå från att processa, men
Nissens: [citat] Det du kan göra är att ordna dränering på din tomt.
Gårdsboende: Då var det dags att för första gången sedan delningen av en stor lantbruksfastighet deklarera min och frugans del inför taxering. Pratade med skatteverket idag då vi har en byggnad på näringsfastigheten som är ett gammalt sädesmagasin som sent 70tal byggdes om till bostad. Vi hyr idag ut det till samma hyresgäst som bott där sedan ombyggnationen. Då det är så mkt ekonomibyggnader
Anna_H: Vad är problemet med att lägga en snöhög längst bort på sin tomt? Även om en granne råkar ha häck, mur, staket elelr liknande där? Och TS skriver själv att tidigare ägare gett tillstånd för friggan.
Bo.Siltberg: [citat] Trådar brukar ta ett "omtag" om de dyker upp i BHs veckobrev eller hemsida... [citat] Kanske det. De borde dock vara medvetna om att de tar ett rättsligt ansvar, så man får hoppas att de inte släpper ifrån sig en direkt farlig anläggning eller försöker ducka. Just skicket på deras arbete är avgörande för frågan tycker jag, och det vet vi ingenting om.
AktorEns: Hej, Någon som vet vart man kan hitta några rättsfall som sett på hur regleringen av ersättningsbara byggnadsskador för gå till?
D Girl: Jag har totalrenoverat ett av rummen i huset, vilket dragit ut på tiden. Snickaren jag anlitar använder sig av en elektriker som underentreprenör. Jag har några anmärkningar både på snickarens arbete samt elektrikerns. Men osäker på vad som gäller? 1. Elektrikern har trott att en innerdörr skall vända åt andra hållet, varvid ett extra skyddslock på väggen som resultat. Detta
Anna_H: [citat] Har du en egen tråd om detta någonstans? Är samfälligheten aktiv eller är den "död"? Det går att ta reda på vilka delägarna är, troligen är du själv en av dem. Om det inte finns någon aktiv förening kan du dra igång en och göra jobbet genom den, ideellt elelr mot betalning, föreningen har ju rätt att ta betalt av medlemmarna. Risken finns att det är andelstal som gör
Claes Sörmland: [citat] Ja GA ersätter avtal. Ni har andelstal som styr hur mycket respektive fastighets ägare ska betala för underhållskostnaden. Ni måste vara överens om varje förvaltningsåtgärd.