14 414 läst ·
84 svar
14k läst
84 svar
Hantverkare glömt dra ROT för 2023
Det har varit en del felaktiga uppgifter i tråden. Det går bra att fakturera Rot-arbetet året efter, något annat skulle inte heller fungera i slutet av året av praktiska skäl.A adron skrev:Alla som skriver verkar vara överens om att arbetet måste faktureras samma år som det utförts. Varför måste det det? Det är mycket möjligt att det är så, men jag hittar inte vilken lagtext som säger att det är så. Det jag hittar på Skatteverkets sida är att det år som kunden betalar för arbetet styr vilket år rotavdraget hamnar på, att ansökan om utbetalning måste komma in senast den 31 januari året efter att kunden har betalat, och att arbetet måste vara utfört innan ansökan skickas in.
Men jag hittar inget om att arbetet inte får vara utfört ett eller två år tidigare. Åtminstone inte på [länk]
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Jag såg uppgiften att utförande och fakturering måste ske samma år, i regler just när ROT var helt nytt. Jag håller med om att när man läser skatteverkets skrivningar nu om ROT nu, så är enda kravet att betalning skall ha skett det år man begär ROT för.
Ja, och det är ju inte riktigt samma sak. Företag har väl rätt att fakturera inom 10 år efter utfört arbete?H hempularen skrev:
Du har rätt!H hempularen skrev:
De har någonstans i justeringarna av regelverket ändrat det kravet!
Nu räcker det med att arbetet är utfört innan fakturering och att ansökan sker efter att fakturan är betald!
(Dock så kvarstår års-problematiken i samband med förskottsbetalning)
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/2943.html#h-Forlikning
Det öppnar faktiskt upp för TS att bestrida fakturan och få en ny faktura enligt förliknings-processen hos skatteverket där företaget kan söka utbetalning efter att den nya fakturan är betald.
(Men det kommer drabba summan för 2024, 2023 är fortfarande bränt)
*Men* det kräver att företaget samarbetar med TS, i annat fall måste TS processa för att nå denna lösning med precis samma problemställning som tidigare.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Det betyder ju för TS, att om planen är att maxa ROT i år, så blir det bara onödigt komplicerat fixa med kreditering och ny faktura , ger inte mer ROT.
Men jag funderar på om det verkligen vore lagligt att "flytta" ROT från ett år till ett annat på det sättet.
Antag att jag i år vill bygga om så mycket att det skulle behövas dubbelt ROT avdrag för att nyttja det helt.
Antag då att byggfirman erbjuder att när ROT för i år har tagit slut, så fakturerar de fullt ut, men krediterar fakturan nästa år, och fakturerar igen. Så vi sprider ut ROT på två år, trots att allt är utfört i år. Låter inte riktigt rimligt om man skulle kunna göra så.
Men jag funderar på om det verkligen vore lagligt att "flytta" ROT från ett år till ett annat på det sättet.
Antag att jag i år vill bygga om så mycket att det skulle behövas dubbelt ROT avdrag för att nyttja det helt.
Antag då att byggfirman erbjuder att när ROT för i år har tagit slut, så fakturerar de fullt ut, men krediterar fakturan nästa år, och fakturerar igen. Så vi sprider ut ROT på två år, trots att allt är utfört i år. Låter inte riktigt rimligt om man skulle kunna göra så.
För TS del är det viktiga att den ursprungliga betalningen för arbetet krediteras och att en ny faktura utfärdas för det arbetet. Dvs företaget måste gå med på att göra en återbetalning till TS och TS ska betala den nya fakturan innan de kan söka ersättningen.H hempularen skrev:Det betyder ju för TS, att om planen är att maxa ROT i år, så blir det bara onödigt komplicerat fixa med kreditering och ny faktura , ger inte mer ROT.
Jag håller med om att det känns udda att det ska gå att fördela ROT-avdraget över flera år, men baserat på delbetalnings-reglerna som beskrivs i https://www4.skatteverket.se/rattsl....1/2943.html#h-Forskottsbetalning-och-a-conto så verkar det onekligen görbart.
"Arbetskostnaden bör vara uträknad och dokumenterad i varje enskild faktura. När det arbete som a conto-betalningen eller delbetalningen avser är utfört kan utföraren ansöka om utbetalning från Skatteverket.
Eftersom varje betalning har ett eget värde oavsett om betalningen sker som förskottsbetalning, a conto, delbetalning eller slutbetalning kan inget rot- eller rutavdrag medges om kunden har betalat hela den delfakturerade arbetskostnaden i förskott eller enligt a conto. Detta gäller även om en slutreglering av betalningen görs i samband med att utföraren slutfört arbetet och skickat slutfakturan."
Med reservation för att du då istället för 10 eller 30 dagars kredit då ska få upp mot ett års kredit från ett företag, så det är väl där skon klämmer i de flesta fall.
I normalfallet är det lagligt, men i TS fall handlar det om att kreditera en faktura utan rot och sen omfakturera senare. Kanske tveksamt. Det bästa är att fråga Skatteverket, som någon redan har påpekat.H hempularen skrev:
Skatteverket säger klart och tydligt att man inte får kreditera och skicka en ny faktura om de redan fattat ett beslut om att avslå rot på den första fakturan pga någon brist. Frågan är vad som gäller när det inte skickats någon ansökan.
Då betalar Skatteverket inte ut Rot-avdrag självklart. Allt måste verkligen stämma 100% innan man skickar ansökan till Skatteverket och det är något som företag och kund måste kontrollera. Skatteverket bryr sig inte om företaget eller kund har gjort något fel eller kunden tror har rätt på Rot-avdrag. Rakt är rakt och snett är snett så enkelt är detA adron skrev:
I det här fallet har inte Skatteverket fattat något beslut om att avslå rot. Hantverkarfirman har inte ansökt om rot.A adron skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur menar hantverkaren med avlopp / dränera
Grund & Markarbeten -
Rotavdrag bortglömt eller förskjuten?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Ingen värme i två element efter omdragning av rör. Har min hantverkare byggt fel?
Värme allmänt -
Tips hantverkare Södra dalarna
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hantverkaren har dragit över i både tid och kostnad
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.