klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Anmäl till försäkringbolaget. Först och främst förarens trafikförsäkring, i andra hand din hemförsäkring
Nej, om det är fråga om smitning och fordonet är okänt är det trafikförsäkringsföreningen.

Som kommer att försöka identifiera den vållande.

Givet hjulspår och hur bilen står tänker man ju närmast på ett lite överambitiöst tränande på något sånt här:

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja, har bilen bredsladdat genom staketet med tanke på spåren och positionen?
Plötslig isfläck och lite hög fart?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Nej, om det är fråga om smitning och fordonet är okänt är det trafikförsäkringsföreningen.

Som kommer att försöka identifiera den vållande.
SMitning ?
Bilen står ju där på bild, och vad ser ut som föraren vid sidan om ? :)

• Gilla
Clabeng
  • Laddar…
K Kerstin Nilsson skrev:
[bild][bild]
Smitande rattfyllerist

Nä, tror mera på hustru som "hänger" ut mannens dumheter. Eller en "Tobias och Morran" relation.😉

Tydligen är det så att det påkörande fordonets trafikförsäkring som ska stå för alla kostnader.
Konstigt att inte mitt försäkringsbolag informerar om det. Men vi har samma försäkringsbolag.
Hoppas det löser sig till det bästa. Tack för alla svar.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
J
På bilden ser det ut som staketet hade väjningsplikt, då bilen kom från höger, så det är troligen vållande.

• Haha
  • Gilla
Gromit och 9 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
På bilden ser det ut som staketet hade väjningsplikt, då bilen kom från höger, så det är troligen vållande.
Staketen måste lära sig att hålla sig undan från den riktiga trafiken. Det hade säkert inte ens hjälm på sig!

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
Stor fet kedja genom framhjulet så han inte flyttar bilen utan samtal.

Det är min bil som står på garageinfarten. Även den har blivit skadad när den andra bilen körde in i staketet och fortsatte mot min bil. Troligen hade föraren somnat vid ratten och kört in på en allmänning och sedan in på min garageinfart. Inga bromsspår finns. Han backade ut och försvann men kom sedan tillbaka gående eftersom han bor någon gata ifrån.
Min bil går väl på hans trafikförsäkring men det verkar som skadorna på mitt garage inte gör det.
Någon som vet vad som gäller?
Om jag måste köpa nya garagedörrar så blir åldersavdraget stort. 10.000 säger försäkringsbolaget att jag måste betala. Finns det alternativ?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane
Konstigt att inte garaget ska ingå?!

"Trafikförsäkringen ersätter personskador på förare och passagerare i bilen oavsett vem som är vållande till skadorna. Den ersätter också personskador på personer utanför fordonet och skador på egendom som föraren har orsakat med bilen."

Garaget är ju egendom?!

• Gilla
andreas_bygger och 4 till
  • Laddar…
F
K Kerstin Nilsson skrev:
Det är min bil som står på garageinfarten. Även den har blivit skadad när den andra bilen körde in i staketet och fortsatte mot min bil. Troligen hade föraren somnat vid ratten och kört in på en allmänning och sedan in på min garageinfart. Inga bromsspår finns. Han backade ut och försvann men kom sedan tillbaka gående eftersom han bor någon gata ifrån.
Min bil går väl på hans trafikförsäkring men det verkar som skadorna på mitt garage inte gör det.
Någon som vet vad som gäller?
Om jag måste köpa nya garagedörrar så blir åldersavdraget stort. 10.000 säger försäkringsbolaget att jag måste betala. Finns det alternativ?
Allt skall gå på vållande parts trafikförsäkring. Tala bara om det för det bolaget som försäkrar ditt hem. Åldersavdrag åker du dock på oavsett vem som betalar. Skador på stomme och sånt på garaget om det finns sådana borde det dock inte vara åldersavdrag på.

K Kerstin Nilsson skrev:
Han backade ut och försvann men kom sedan tillbaka gående eftersom han bor någon gata ifrån.
Låter ju som en fyllegrej då det är bra att inte stå där med bilen om du skulle ha ringt polisen. Men bra att han erkänt körningen och vållandet ändå. Ev. rattfylla är ju såhär i efterhand inte ditt problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.