25 844 läst ·
43 svar
26k läst
43 svar
Vad gör jag när bil kört in i min tomt och skadat garagedörrarna?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Givet hjulspår och hur bilen står tänker man ju närmast på ett lite överambitiöst tränande på något sånt här:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Tydligen är det så att det påkörande fordonets trafikförsäkring som ska stå för alla kostnader.
Konstigt att inte mitt försäkringsbolag informerar om det. Men vi har samma försäkringsbolag.
Hoppas det löser sig till det bästa. Tack för alla svar.
Konstigt att inte mitt försäkringsbolag informerar om det. Men vi har samma försäkringsbolag.
Hoppas det löser sig till det bästa. Tack för alla svar.
Det är min bil som står på garageinfarten. Även den har blivit skadad när den andra bilen körde in i staketet och fortsatte mot min bil. Troligen hade föraren somnat vid ratten och kört in på en allmänning och sedan in på min garageinfart. Inga bromsspår finns. Han backade ut och försvann men kom sedan tillbaka gående eftersom han bor någon gata ifrån.
Min bil går väl på hans trafikförsäkring men det verkar som skadorna på mitt garage inte gör det.
Någon som vet vad som gäller?
Om jag måste köpa nya garagedörrar så blir åldersavdraget stort. 10.000 säger försäkringsbolaget att jag måste betala. Finns det alternativ?
Min bil går väl på hans trafikförsäkring men det verkar som skadorna på mitt garage inte gör det.
Om jag måste köpa nya garagedörrar så blir åldersavdraget stort. 10.000 säger försäkringsbolaget att jag måste betala. Finns det alternativ?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Konstigt att inte garaget ska ingå?!
"Trafikförsäkringen ersätter personskador på förare och passagerare i bilen oavsett vem som är vållande till skadorna. Den ersätter också personskador på personer utanför fordonet och skador på egendom som föraren har orsakat med bilen."
Garaget är ju egendom?!
"Trafikförsäkringen ersätter personskador på förare och passagerare i bilen oavsett vem som är vållande till skadorna. Den ersätter också personskador på personer utanför fordonet och skador på egendom som föraren har orsakat med bilen."
Garaget är ju egendom?!
Allt skall gå på vållande parts trafikförsäkring. Tala bara om det för det bolaget som försäkrar ditt hem. Åldersavdrag åker du dock på oavsett vem som betalar. Skador på stomme och sånt på garaget om det finns sådana borde det dock inte vara åldersavdrag på.K Kerstin Nilsson skrev:Det är min bil som står på garageinfarten. Även den har blivit skadad när den andra bilen körde in i staketet och fortsatte mot min bil. Troligen hade föraren somnat vid ratten och kört in på en allmänning och sedan in på min garageinfart. Inga bromsspår finns. Han backade ut och försvann men kom sedan tillbaka gående eftersom han bor någon gata ifrån.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Låter ju som en fyllegrej då det är bra att inte stå där med bilen om du skulle ha ringt polisen. Men bra att han erkänt körningen och vållandet ändå. Ev. rattfylla är ju såhär i efterhand inte ditt problem.K Kerstin Nilsson skrev:
Klicka här för att svara