Anonor
Anonor: Lite uppdatering. Fick en tid med kommunen för att prata om ärendet. Det visar sig att endast får bygga i tomtgräns och inte "nämare". Dock har grannen fått göra detta och då har denne haft extremt tur och lagt det 0.5m ifrån vår tomtgräns. Men egentligen ska man endast godkänna i tomtgräns så man ska kunna bygga ihop garagen. Dock har ingen i hela områden gjort detta utan alla
11 svar · 2,6k läst
G
Guzzen1: [citat] Nej är det lättgrävt så byter man givetvis
39 svar · 31,5k läst
·
V
VisionW: Som sagt jag blev nog bara irriterad osv för att jag tappar 400k (jag vet att jag inte tappar det egentligen men det känns som det). Efter att ha ventilerat lite så kommer jag nog inte ta det vidare eller göra något mer än att acceptera läget. Det ligger 4st 4or i rad över varandra och dem kostar lika mycket och är identiska förutom översta som är takvåning och kostar 2miljoner mer
15 svar · 3,5k läst
H
HenrikHuslöse: I en hyresrätt får man slita normalt på lägenheten. Det finns inte så mycket en hyresvärd kan säga om slitage. De brukar kolla att det är städat. Visst, om du plockat med dig toastolen blir de griniga men en repa i ett fönster är ingen stor grej. Du har ju dokumenterat de andra sakerna så de kommer knappast jaga dig om den.
1 svar · 1,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Om det är din mark så får du lägga en ledning där om den inte hindrar de härskande fastigheternas möjlighet att utöva sitt servitut. Du ska visa skälig hänsyn till dina grannar när lägger din ledning. Det vanliga är att ledningar som omfattas av olika rättigheter läggs bredvid varandra på samma mark, t ex sker det regelmässigt i gatumark. Det är således inte så att du
1 svar · 1,2k läst
B
Byggsnyggen: [citat] Egentligen ingenting. Det har väl nästan runnit ut i sanden, inte i diket. 😂 En annan granne hade en grävare på plats och då passade grannen på att anlita grävaren i en halvtimme för att göra en enklare dikning/rensning. Stämningen och grannsämjan är därmed fortsatt god men min ambition är att vi ska skriva något så att vi är överens inför framtiden.
52 svar · 23,8k läst
Bananskalare
Bananskalare: [citat] Å andra sidan skulle dessa bråka om små saker? Praxis är att man ska betala vad det kostar. Men det står väl vad priset skulle varit. Du vet vad jag menar. Men är det inte i den där världen där deras lills uthus är större än mitt hus och lyxigare. Då kommer båda skaffa sig varsin dyr advokat så blev det att dömma enligt praxis. Sen att deras jurist kostnader skenade iväg
7 svar · 1,8k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Känns som riktigt typiskt HD.
26 svar · 11,4k läst
·
P
pmd: [citat] Jo, så kan det vara, men det är inte banken eller dess kunder som ska lösa problemet. Det är statsmakten som måste se till att polisen har rätt förutsättningar för att reda ut brott mot lagar som statsmakten har stiftat.
627 svar · 84,9k läst
·
M
Anonymiserad 405730: Till o med 50tkr https://www.bjornlunden.se/juridik/uthyrning-av-privatbostad__309
8 svar · 2,1k läst
Globetrot
Globetrot: Jag skulle säga att det beror på om de är inritade på planlösningen. Om de är det så ingår de. Annat som sitter på väggar såsom hyllor o tavlor brukar inte ingå
5 svar · 6,3k läst
Mazen
Mazen: [citat] Nuvarande utfart blir ett minne blott iom den inskickade bygglovsansökan och gör att för att den skall gå igenom måste ny utfart anläggas. Så ett servitut är tyvärr inget alt.
55 svar · 7,5k läst
·
B
Boende45: [citat] Ja, det finns inga förluster. Verkningsgraden är 1,0.
77 svar · 7,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Notera att samfällighetslagen är extremt tillåtande för olika föreningsupplägg. D v s man kan dra ned på byråkratin något enormt, t ex kan en styrelse bestå av en enda person. Man behöver heller inte ha någon ekonomisk redovisning att tala om. Men man måste kalla till stämma för att uttaxera medel. Å andra sidan är det en liten förening så kan det räcka med att skicka ett
39 svar · 4,3k läst
H
hagman67: [citat] Tror inte spelarna skulle uppskatta om man gjorde de. 🤣😂
89 svar · 37,4k läst
·
L
Lilla Yk: Så här tio år senare - hur ser läget ut nu med möss på vinden?
22 svar · 9,8k läst
·
Bananskalare
Bananskalare: Ni har fullständigt rätt jag vet.det. Men jag måste ha druckit för mycket mjölk Tack för att ni rättar mig
116 svar · 38,5k läst
·
Anna_H
Anna_H: Att det fanns bryggor innan samfälligheten bildades krånglar ju till det. De har nämligen med högsta sannolikhet all rätt att finnas kvar. De lyder således under helt egna regler, vilket inte ger andra "rätten" att få ha brygga, någon sådan rättvisa finns inte.
44 svar · 6,7k läst
·
A
ajn82: Hade väl varit lämpligt att lämna någon form av julklapp inuti kaffemaskinen som tack för den fina relationen ni haft till detta företag
133 svar · 29,1k läst
·
B
Bror9: För allas vinning. Det måste ju vara ett angeläget allmänt intresse att förbättra fastighetsindelningen och att dessa onödiga och föråldrade samfälligheter avyttras vilket även förenklar och förkortar framtida lantmäteriförrättningar med mindre besvärliga utredningar om samfälligheter som ingen vill ha idag. Problemet är väl att det kan vara en samfällighet som ingen vet om
20 svar · 2,5k läst
K
_KirderF_: Det är ett år sen de skrev så dom har säkert löst sin vattenläcka nu.
13 svar · 2,7k läst
N
Anonymiserad 405730: [citat] Ja det låter sunt, det är ett vanligt problem även vid spikning av panel då yrkesmän använder spikpistol och den slår gärna in dom för djupt.. Det du kan kräva av han är att han fyller hålen med någon typ av utefog eller foglim som är övermålningsbar..
6 svar · 939 läst
S
stefan57: Du måste ha en dialog med honom,mycket lättare och utesluter missförstånd både med Fakturan+Värmekabeln
7 svar · 1,9k läst
lunnabo
lunnabo: [citat] Hyresborgen från någon solvent person är ett alternativ som fungerar. Oftast är det föräldrar som är de enda som kan tänka sig att skriva på en hyresborgen.
57 svar · 28,6k läst
P
polaris78: ja om man vänder på det hur länge får vitvaran stå hos butiken och hur länge innan husbyggget får husbyggaren börja köpa på sig vitvaror.. Självklart kan vitvaror stå i rätt många år hos nåt centrallager som plötsligt säljer färre än man räknade med och folk som ska bygga hus kan såklart få för sig att börja köpa på sig grejer lång tid innan bygget börjar och byggen
205 svar · 43,6k läst
A
AktorEns: Hej, Någon som är kunnig inom detta med buller och fasadåtgärder? Trafikverket ska göra en inventering av fasadändringar på huset. De säger att det kan vara några enheter som ska bytas men inte alla fasad delar. Det blir väldigt konstigt estetiskt också om endast en fasad sida ska bytas. Vad händer om jag tackar nej?
0 svar · 652 läst
Matti_75
Matti_75: [citat] Det avgör man på slutbesiktningen. Normalt är 2v för dom flesta felen. Sedan kan det finnas fel som man får längre tid på sig pga årstid eller liknande
7 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.