Juridik
Deltidslantisen: Tack! Nästa faktor att ta in i diskussionen är det som heter Miljökvalitetsnormer Vatten. När vi gör en plan tittar Länsstyrelsen även på vad som finns i vattnet och hur det påverkar de vattendrag som dagvattnet rinner ut i. I centrala områden landar det ofta med att någon form av rening behövs som ofta sammanfaller med fördröjning.
hempularen: [citat] Och OM det finns ett servitut, så är det rimligen "bara" ett avtalsservitut. Är båda med på att det skall upphöra så blir det bara en mindre admin. kostnad hos lantmäteriet.
hempularen: Såvitt jag förstår så fungerar avdraget lika som ROT avdrag. I så fall kan du inte söka det själv. Det är bara firman som gjort installationen som kan ansöka om avdraget. Har ni avtalat om att det skall göras avdrag? Framgår det av offerten? I så fall skall ni inte bli betalningsskyldiga bara för att firman inte gör sin del av det avtalade arbetet (arbetet att söka bidraget ligger
klimt: [citat] Troligen smidigare att göra så. Om ni fördelar ut arvet krävs en del hantering för detta och sedan får var och en ta med i sin deklaration. Om dödsboet säljer så görs detta gemensamt. Tänk bara på att dödsboet då inte kan avslutas förrän efter godkänd beskattning, uppskattningsvis hösten 2025 om försäljning görs i år.
Falckman: [citat] Se 4§ i KTjL i så fall, där framgår att tjänsten ska vara fackmässigt utförd, det är ett exempel på generella regler gällande rätten till reklamation. Erat avtal får inte vara sämre än de villkor som gäller enligt konsumenttjänstlagens villkor, jämför med 3§ KTjL. Så du kan (som regel) se konsumenttjänstlagen som "grundplattan", eventuella ytterligare avtal kan bara
StefanMJ: [citat] Det är olika regler i olika kommuner om vem som ska snöröja trottoarerna. Och visst är kommunens kommentar märklig - frågan är ju inte vem som ska snöröja trottoaren, utan frågan är vem som har skadat staketet - det är två helt skilda saker som inte har med varandra att göra!
Claes Sörmland: [citat] Nej, inte anmälningspliktigt vad jag vet. Läs mer hos Boverket: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/anmalan/ Har jag missat något?
Claes Sörmland: [citat] Då verkar man inte ha följt anläggningsbeslutet i den delen. Om utförandetiden för mätarbrunnarna har passerat så har anläggningsbeslutet fallit i den delen. Mätarbrunnar och mätare är därmed inte en del av gemensamhetsanläggningen. Ny förrättning krävs för att utföra sådana. Låter som att det är dags för en ny förrättning, eller att alla sluter en överenskommelse
Claes Sörmland: Kul att höra att det löste sig trots att juridiken var klar att situationen inte går att lösa! Grattis! Ibland har man som enskild tur med att byggnadsnämndens politiker (eller bygglovshandläggarna) inte följer PBLs stela regelverk. Och när dessa i grunden lagstridiga beslut sen vinner laga kraft, ja då är det hela helt agligt. Men egentligen ska detta inte hända om alla gör sitt jobb
hempularen: [citat] Men då är det lämpligt att göra en. Utgå ex. ifrån avstyckningskartan som du bör hitta hos lantmäteriet under "min fastighet". Rita in en skalenlig rektangel där du tänker bygga och sätt ut måtten mot tomtgränsen, och även mot en annan tomgräns, så den får specificerat läge i båda riktningar.
Hep: [citat] Ang din sista mening. Det ”gissade” mäklarsamfundets jurist också.
Nissens: [citat] Ja, de har gjort på det viset man kan göra om man från början är delägare, som vid en bodelning vid en skilsmässa, och det var det ju inte frågan om…
Dr Benz: Om inte sprickorna är nya så är det inget att oroa sig för som tidigare skribenter intygat.
fsn: [citat] Njaaa. Utkonkurrerade av utländsk arbetskraft på kompetens? Jag har många vänner (eller åtminståne två) som är inne på sin andra hemmabyggda vedelda pizza-ugn. Dom lägger mer tid på den perfekta pizzan än dom gör på sina barn. Underskatta aldrig en hipster med OCD....
Nötegårdsgubben: Det finns nog lite att reda ut här, gällande vem som är härskande och tjänande, om det verkligen är en skafttomt och varför grannen i så fall har ett servitut på skaftet. Jag tolkar det som att grannen har en tomt mot gatan, medan TS tomt ligger bakom, med en smal väg ut till gatan. Är det en skafttomt så äger TS vägen (skaftet) och man kan då fråga sig varför grannen har ett
Kane: [citat] Nu cyklar du nog i fel tråd.
Claes Sörmland: [citat] Du bedömer dig ha kunskap som andra i föreningen inte har kring vilka väggar som är bärande och att det nu rivs bärande väggar i föreningen. Din fråga handlar då inte så mycket om juridik som att lyckas övertyga dina okunniga grannar om sakförhållandet du menar föreligger. Så fort de har kommit till insikt att väggarna i själva verket är bärande så är ju juridiken
Television_Set: [citat] Spelar ingen roll om priset höjs efter årskifte. Det är dagen då förbindelsepunkt meddelas som styr vilket pris som gäller, alltså inte när huvudmannen får tummen ur att fakturera. Ja, prisets storlek styrs av tomtytan, men den är bara en parameter, mer om det längre ner. Utöver det så finns ett undantag som kallas begränsningsregeln, där tomtytans avgift inte kan
Claes Sörmland: Uppdatering av denna tråd: Det slutade med att efter att huset var byggt ovanpå kulverten så flyttade byggherren på den och ledde den runt huset. Jag sprang nu på ett lagrum i PBL som borde ha diskuterats i denna tråd men nog aldrig kom upp, 8 kap. 9 § PBL. Där anges att en obebyggd tomt som ska bebyggas ordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden
hempularen: [citat] Njaaa.. Det tror jag kan bli ännu värre. Men jag håller med om att man skall inte stirra sig blind på lägtsa pris. Som exempel fick jag en offert på relining av avloppsrören under källargolvet. Om man översatte den till timpeng, så skulle de ha ca 5 000 kr/h per man (255 000 för 10 löpmeter med 2 påstick, räknade med ca 3 dagars arbete, 2 gubbar). Och han som skulle filma
Anonymiserad 405730: [citat] Takpannor finns det godkända infästningar till tex. Benders har en modell som inte påverkar takets täthet… https://www.benders.se/sortiment/tak/solcellsmontage/
Håbbe01: Dom måste sätta mätare ute hos dig under 1 vecka så det är nog 1a kravet. Använd mallen så att processen startar, om inget händer så är det nog ARN som gäller
Räknenisse: [citat] I alla fall i teorin borde det vara lösbart genom att skriva ett "entreprenadavtal" om skötsel av den delen av vägen med noll kronor i ersättning. Sen beror det väl på vad de bakomliggande orsakerna är och hur fastighetsägarens resp. övriga delägares intressen och intentioner ser ut om det i verkligheten är en bra ide att göra så i det specifika fallet.
Claes Sörmland: [citat] Din fastighet blir ju rätt rejält skadad värdemässigt om du inte har laglig rätt att köra till och från den, inte har ordnad väghållning eller har fungerande VA. Det borde påverka en värdering och i slutändan din möjlighet att belåna fastigheten.
RogerHql: [citat] Precis! Då får grannen något att fundera på Eftersom dom måste godkänna saken!
lunnabo: [citat] [bild] +60 år således med god marginal Medelålders. Tittar gärna på grannar men bor ensligt..
Patrik Hazard: Paina läppe sisään ja avaa Och ta en till Karhu!