Om det är en bra skatt vet jag inte. Men skatt är det, och inget annat.
Jämföra det med moms blir också tokigt, eftersom säljaren då ska kunna dra av sina inköpskostnader. Då skulle det bli moms bara på prisuppgången av huset. Den skatten finns för övrigt redan, i form av 30% vinstskatt vid bostadsförsäljning.

P pmd skrev:
Om det kallas för en avgift är det väl inte en skatt …?
Expeditionsavgifterna utgör betalning för en utförd tjänst.
Stämpelskatten är dock en skatt. Det hörs på namnet.
En gång i tiden hade lagstiftaren som intention att skatt är sådant staten tar upp utan motprestation, t.ex. inkomstskatt. Medans en avgift var sådant som staten tog upp mot en motprestation, t.ex. att du betalade licensavgift för att få tillstånd att ha en radiomottagare hemma. Stämpelskatten är i det här sammanhanget tvetydig, från början var tanken att stämpelskatten skulle finansiera fastighetsregistret, idag är det bara en allmän skatt som ger staten mer pengar att lägga på vad den känner att lägga pengarna på (så såväl genuskonsulter som försvaret kan finansieras via stämpelskatten). På senare tid har dock staten märkt att folk inte gillar att betala skatt och att ju högre skatterna är och ju mer dumheter skattepengar läggs på ju mindre stöd har en skatt i allmänhet. På klassiskt sovjetmanér har därför staten börjat kalla skatter för avgifter, t.ex. så avskaffades den gamla fastighetsskatten och ersattes av en ny fastighetskatt, men som istället kallas för fastighetsavgift (alliansen var svag för det här med att genomföra sossepolitik men ge den nya namn så att den inte ska kännas lika sossig). Idag är det alltså mest bara en lek med ord när det talas om skatt eller avgift, det är pengar staten tar från dig för att finansiera diverse statsprojekt. En gång i tiden fanns det dock en relevant skillnad, där avgifter så att säga gav någon typ av motprestation i utbyte från statens sida, medans skatt var en mer renodlad förmögenhetsöverföring från den enskilda till staten.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
En gång i tiden fanns det dock en relevant skillnad, där avgifter så att säga gav någon typ av motprestation i utbyte från statens sida, medans skatt var en mer renodlad förmögenhetsöverföring från den enskilda till staten.
Den tiden är sedan länge svunnen. Tar vi exempelvis arbetsgivaravgifterna så har vi i 30 år haft den allmänna löneavgiften, en ren skatt som är dold för den enskilde. Den är idag en tredjedel av de totala sociala ”avgifterna”. Men redan tidigt 80-tal togs taket bort, så man betalade arbetsgivaravgifter även på den del av lönen som inte gav några förmåner tillbaka.

Så det är minst 40 år sedan avgiftsbegreppet började korrumperas. Ironiskt nog hade vi borgerlig regering även då.

• Gilla
Falckman och 1 till
  • Laddar…
F Franco Franco skrev:
Otippat.
Jag har hög lön och vill ha lägre skatt på arbete!
Min far är pensionär o vill ha mer pension.
Min vän är bidragstagare och vill ha mer bidrag!
Min andra vän bor i hyresrätt o vill ha lägre hyra.
Min tredje vän är miljardär och han är nöjd med kapitalbeskattningen.

vill du ha mer pengar över än andra gör då som min tredje vän. Var miljardär i fett hus. Under tiden kan du uppskatta gemenskapen bland andra som också är orättvist behandlade.
Ja, hellre rik och frisk än fattig och sjuk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.