12 174 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Hantverkare skiter i fel efter 2-årsbesiktningen
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Det är sant! Men nu är det ganska dåliga tider. Nyproduktion har ju rasat. Så det kanske självsaneras? Men synd för TS. Garanti på utfört arbete tar jag alltid med en nypa salt. Blir det stora problem, väljer företag att lägga ner och starta upp igen. Man ser det ofta på tex Offerta. Det kan stå 17 år i branschen…men tittar man byter de ut AB som jag byter underkläder 😂A AG A skrev:Jag har själv drivit egen firma som snickare, och målare i 15år. Önskar inget hellre än att det skulle innebära näringsförbud för den som försatt ett företag i konkurs. Då skulle man få bort väldigt många av rötäggen. De som ställer till det för kunder, och som de seriösa har väldigt svårt att konkurrera med.
De flesta använder sina fruar eller andra släktingar för att starta nya bolag. Men det är egentligen väldigt enkelt för Skatteverket och bankerna att se vem som egentligen driver fötetaget.
Det värsta är att det inte heller blir några ordentliga utmätningar vid konkurser. Det fungerar utmärkt att starta ett företag. Sedan köpa maskiner, verktyg, samt ett ordentligt materialförråd för en miljon i lånade pengar. Sen försätter man företaget i konkurs. Sen startar man nytt med en jäkla massa maskiner, verktyg och material helt skuldfritt.
Råd till TS, kolla likviditet innan du eventuellt drar igång en process.
Detta är segt som kola, snickaren som lagt golvet skyller på betonggubben och viseversa. Finns det något gratis rådgivning här eller iaf ett billigare alternativ att få detta löst. Som sagt både särskild besiktning på golvet utom tolerans, de försökte åtgärda slipa golv. 2 års besiktning sade att det fortsatt var utom tolerans. Nu kör snickaren tystalekenByggis1976 skrev:
Det är sant! Men nu är det ganska dåliga tider. Nyproduktion har ju rasat. Så det kanske självsaneras? Men synd för TS. Garanti på utfört arbete tar jag alltid med en nypa salt. Blir det stora problem, väljer företag att lägga ner och starta upp igen. Man ser det ofta på tex Offerta. Det kan stå 17 år i branschen…men tittar man byter de ut AB som jag byter underkläder 😂
Råd till TS, kolla likviditet innan du eventuellt drar igång en process.
Jobbigt för dig. Vad skulle det kosta att åtgärda genom en annan firma? Dra in lite offerter? Kontakta en Advokat för råd initialt. Du bör kanske agera om det finns sk skälig tid med i leken. Men eposta dem nu också. Minst var 3:e dag för att få underlag på att verkligen gett dem chansen att rätta.H Hhallden skrev:Detta är segt som kola, snickaren som lagt golvet skyller på betonggubben och viseversa. Finns det något gratis rådgivning här eller iaf ett billigare alternativ att få detta löst. Som sagt både särskild besiktning på golvet utom tolerans, de försökte åtgärda slipa golv. 2 års besiktning sade att det fortsatt var utom tolerans. Nu kör snickaren tystaleken
Personligen skulle jag inte orka driva något för kostnader under runt 100kkr. Men det är personlig erfarenhet. Riktigt dåligt av de att strutsa. Men inte ovanligt. Lätt att ta betalt dock....🙄
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Villaägarförbundet ger begränsad gratis jurist tid. Du behöver bara bli medlem.
Klicka här för att svara