Hej, bygger hus i egenregi , fick golvärme nerlagt i maj 2022 , plattan gjuten maj/juni .
Gjorde stomresning under sommarn sen stod huset oisolerat och utan värme över vintern 22/23
På våren 23 fortsatte arbetet och isoleringen och plasten kom in på sommaren
När vvs-firman skulle montera värmepump i dec 23 märker dom att dom provtryckt med vatten och alla slingor är trasiga . Dom medger sitt fel men senare vill deras bolag inte stå för detta och dom har ändrat sig och tycker det är mitt fel

jag har inte fått nån info om vatten i systemet så tycker detta är deras fel. Enda handlingen jag fått är en faktura där det står instalation och provtryckning

Vad ska man göra i detta läge?

• Modernt svart hus under konstruktion på en gräsbeklädd sluttning med klippor och träd under blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jimmiieee Jimmiieee skrev:
Hej, bygger hus i egenregi , fick golvärme nerlagt i maj 2022 , plattan gjuten maj/juni .
Gjorde stomresning under sommarn sen stod huset oisolerat och utan värme över vintern 22/23
På våren 23 fortsatte arbetet och isoleringen och plasten kom in på sommaren
När vvs-firman skulle montera värmepump i dec 23 märker dom att dom provtryckt med vatten och alla slingor är trasiga . Dom medger sitt fel men senare vill deras bolag inte stå för detta och dom har ändrat sig och tycker det är mitt fel

jag har inte fått nån info om vatten i systemet så tycker detta är deras fel. Enda handlingen jag fått är en faktura där det står instalation och provtryckning

Vad ska man göra i detta läge?
Tragisk fråga för jurist. Befarar att du har ansvaret som bygger i egen regi.
Vad göra?
Du låter göra en värmebehovsberäkning för rummen och installerar radiatorer som dimensioneras för låga temperaturer t ex 47 / 37 C.
Möjligen kan man lägga nya golvslingor och gjuta över dem med 60 mm (fiberarmerat)betong, men det begränsar rumshöjden 60 mm. Så har jag på lättklinker golvelement med underliggande isolering.

J Jochi skrev:
Första inlägget, visste inte riktigt vilken grupp jag skulle lägga det i. Jo golvvärme får det ju bli , nackdelen är väll att alla fönster går ner till plattan så dessa får ju flyttas upp isåfall

MrJay
Fy fan. Bila upp hela plattan är det inget snack om, det är för stort ingrepp och du kommer få problem med damm överallt. Går inte flyta upp pga. fönster… Har du kollat med värmekamera och kunnat lokalisera de punkter där den spruckit? Jag bygger också i egen regi och jag var jättenoga med att det skulle provtryckas med luft och använde elpatron när det var som värst. Hursomhelst, jag hade erbjudit mig att bila upp där det läcker (förutsatt att det går) och de får fixa läckorna - det anser jag är en schysst deal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.