Byggahus.se

Telia Monopol :(

1. DragonLady
    Medlem · Västra Götaland · 780 inlägg

DragonLady

Medlem
    Så var det då dags o tampas med det allsmäktiga Telia.
    Från att ha klarat mig utan det här blodsugande företaget i nåra år var jag nu tvungen o ringa o fråga en snorkig anställd varför det satt en luft teleledning rakt över vår tomt där taket skall vara, samt att det inte finns något servitut för detta.
    Svaret jag fick var att eftersom jag inte sagt åt säljaren o fixa/bekosta borttagning av denna innan köpet så var min rätt förverkad o jag får bekosta detta själv för dom har ett sk. ´muntligt avtal´ ??? >:(

Jag kan bara gissa hur många kunder telia hade haft om de inte hade hade haft monopol..... 0 .... :(

Är det nån här på forumet som har liknande erfarenheter o vad gjorde ni åt detta i så fall ???

2. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Re: Telia Monopol :(

Tja, det är ju inga andra bolag som vill koppla in alla hushåll - så de hade nog haft kvar sina kunder.

3. F
    Medlem · 823 inlägg

Det är fråga om en nyttjanderätt där det bland annat inte regleras några uppsägningstider och inte heller någon maximiavgäld. ;)

4. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Bara för att jag var nyfiken gick jag o pratade med juristen där jag jobbar. Hon sa att i detta fallet finns det inga tveksamheter, det är så som Telia säger. Eftersom de en gång har fått ett muntligt avtal så tar den nya ägaren över detta avtal när ett köp görs. Dock borde den gamla ägaren informerat om detta.

Appropå servitut så finns det tydligen gränser när det behövs. Juristen trodde att om det gällde en kabel till många hushåll så behövdes ett servitut, men till ett enskilt så behövdes det ej. Fast hon var osäker där

5. D
    Medlem · 70 inlägg

DerniZ

Medlem

Sitter i samma sits som du... har det hänt nått mer sen du skrev detta?
    Hittat nån lösning?

:)

6. DragonLady
    Medlem · Västra Götaland · 780 inlägg

DragonLady

Medlem

Nä, min grävare fixade o gräva ner kabeln o vi grävde på grannarnas tomt till deras husvägg, sedan kom dom bara o kopplade ihop grannarnas med markkabeln vi grävt ner.
    Glöm o försök få Felia till o fixa mer än dom absolut måste (o knappt det), dom har alltid rätt o kunden har alltid fel o du ska bara vara tacksam om du får det du betalat för även om det tar ett par extra månader.

7. L
    Medlem · 287 inlägg

LennartL

Medlem

Vi grävde också ner och fixade allt med kabeln själv (enligt konstens alla regler). Telia kom sedan och kopplade in kabeln. Telefonen fungerade två dagar. Sedan var något fel, vilket Telia förnekade, trots att jag saknade kopplingston och bara fick brus.

Deras automatiska kontrollsystem visade nämligen att allt var OK, och att felet fanns i vår telefonutrustning. Tre felanmälningar, samma svar.

Lånade femte dagen slutligen grannens telefon, kontrollerade att den funkade hos dem före och efter min inkoppling på vårt första telefonjack, ingen annan telefon inkopplad, ringde via mobilen och igen krävde att få prata med en person som visste något, och anmälde felet på nytt. Bad att slippa få fler SMS att felet inte fanns.

En ny kille ringde då slutligen upp mig. Man skickade sedan ut en kille för kontroll. Det var fel på Felias ledning från vår kopplingsplint. Nu är allt OK

Man ska ha så lite som möjligt med Telia att göra, men ibland är det tyvärr oundvikligt tyvärr.

8. D
    Medlem · 70 inlägg

DerniZ

Medlem

Oki.
    Hur visste ni vilken typ av kabel ni skulle gräva ner och vart den skulle grävas ner?
    Fick ni anvisningar av Felia eller? ???
    Vad kostade inkopplingen av den nya kabeln?

:)

9. C
    Medlem · Västernorrland · 274 inlägg

Ceja

Medlem

Vilken skillnad blir det gällande ansvaret om det saknas muntligt avtal?

Vi har tagit över en fastighet där en kabel finns nergrävd under marken ("hittade" den när vi påtade i trädgården), nerlagd av Telia men den tidigare ägaren hade ingen aaaning om att den fanns där.

Så vad säger regelverket om det?

10. H
    Moderator · Stockholm · 43 081 inlägg

hempularen

Moderator

Men är det inte kabeln in till ert eget hus?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.