Byggahus.se

vilka papper ??

1. B
    Medlem · 37 inlägg

bjojoh

Medlem
    Hej

Vilka papper/ritningar/egenkontroller etc. måste en entrepenör lämna ifrånsig/in till kommunen för att allt ska gå rätt till?
    ingår tex el ritningar i det som måste lämnas in??

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 086 inlägg

hempularen

Moderator

Re: vilka papper ??

Oftast inte såvitt jag fått förklarat. El brukar tydlgen överhuvudtaget inte finnas med i en kontrollplan för bygget.

Jag har fått det förklarat för mig som att den kvalitetsansvarige skall ta in dokumentation från olika moment i enlighet med kontrollplanen, han i sin tur skall tydligen sedan bara skicka in kontrollplanen till kommunen med signatur att allt är uppfyllt. Sedan ingår det tydligen ibland relationsritningar som beskriver vilka avsteg från bygglovsritningarna som gjorts under bygget.

3. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Intressant tråd. Vi har ju, som jag tidigare tjatat om, med stor vånda byggt ut/om vårt hus med hjälp av en firma som vi haft enorma problem med. Just nu bråkar vår advokat med deras advokat om vi ska betala 200 tkr MER än kontraktsumman vilket man väl kan tänka gör ägaren till firman en aning negativt inställd till oss. Vårt problem kanske är att samme man, dvs ägaren till frman, också är vår kvalitetsansvarige! Kan han j-vlas med oss genom att strunta i att skicka in vitala dokument till statsbyggnadskontoret? eller slår det hårdast mot honom själv? Till saken hör att han knappt besökt bygget mer än vid ett par tillfällen, kan vi j-vlas med honom genom att anmäla att han allvarligt åsidosatt sina åtaganden som kvalitetsansvarig? Visst diskussion finns kring en riven bärande vägg om något händer med den hur avkrävs då han ansvar som kvalitetsansvarig?

4. B
    Medlem · 37 inlägg

bjojoh

Medlem

och hur agerar man om man misstänker att kvalitets ansvarige är en "målvakt" som inte gjort ett skvatt??

sitter lite i samma båt, kvalitets ansvarige ska vara barndoms kamrat med ägaren till firman som fixat mitt hus och tomt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.