O
OLHA: Nej. Ni kan inte bli drabbade om Ni öppet redovisat "felet".
4 svar · 1,2k läst
F
Familjen_Bygg: Kan tillägga att ett köpekontrakt är alltid giltigt, om det inte i sig är ogiltigt. Däremot kan tänkas att köpet blir ogiltigt eller rättare sagt inte går att genomföra, t ex om den avlidne skulle enligt ett villkor uppfylla något som av naturliga ;) skäl numera inte går att genomföra. Lycka till!  :) :) :)
3 svar · 2,2k läst
F
Familjen_Bygg: Det är som hempularen skriver, det finns ett antal frågor av mer praktiskt art som man bör tänka på. Förrättningskostnaden är vidare bara en liten del i den totala kostnaden. Lycka till! :) :) :)
3 svar · 1,4k läst
F
Familjen_Bygg: En (kunnig) jurist måste titta på konstruktionen, dels för att det skall gå rätt till, dels för frågan om ansvaret. För enkelhetens skull (strunta i objekten som sådana) kan man kort ange konstruktionen på följande sätt. B köper en fastighet från A. Ett sidoavtal tecknas där A lovar att skänka en Volvo-bil om det regnar en viss dag.   Regnar det denna dag eller inte, får B en
12 svar · 6,2k läst
G
gaia: [citat] :) ... som om det var det viktigaste i huset  :o. Det är kanske så att det är lättare att vara specialist på tapetmönster än på isoleringsfrågor ;). Det är svårt att hålla distans till inredningen och focusera  på viktigare saker i stället. Efter visningen minns man ofta dom hemska gardiner men har glömt att titta på fönsterkvalitet . Man ojar sej över mörka kakel och
11 svar · 12,1k läst
C
chili: Yupp, köper ni en bostad för gemensamt bruk ingår det i sambolagen. Däremot bör ju du kunna få ut det som är din enskilda egendom (förutsatt att du kan styrka att det är enskild egendom) vid en eventuell separation.
1 svar · 1,5k läst
C
chili: [citat] Ja, det blir väl mer o mer mitt intryck också. Senast igår hade vi en som ljög utan att blinka och sa att det bara är lågriskområden v.g. markradon i området där vi tittar på hus. På kommunens hemsida står det tvärtom att det finns flera högriskområden. Vår tids hästhandlare ?
6 svar · 2,7k läst
H
hempularen: Jo det där med lånelösen, lånen skall lösas i samma ögonblick som affären avslutas, annars har ju köparen tagit över en lägenhet med lån. Han har ingen garanti för att ni verkligen löser lånen. Därför kan man begära en slutavräkning från låneinstitutet där ni i princip får ett inbetalningskort på det belopp som räcker för att avsluta lånet med upplupen ränta och ev.
5 svar · 4,4k läst
F
fiddeli: Njä ... en planritning är som ett snitt av huset. Man kan säga att man sågat av huset ca 1,2 - 1,4 m(kan vara lite olika) ovanför golvet. Om det finns något ovanför snittet som kan anses vara viktig information så kan man rita in det också, då streckprickar man det. Om man vill visa något som finns bortanför golvet som anses som viktig information streckar man det. T ex var en trappa
3 svar · 3,1k läst
H
helenae: Tack för era svar! Vi har nu godtagit snickarens erbjudande om 5000.- i avdrag. Vi skall testa att leva med garderoben ett tag. Tycker vi att det behövs åtgärdas, så löser vid det själva längre fram. Kanske vi vänjer oss, vi får se. ::) Tack än en gång! //Helena, som flyttar in i huset denna helg!
5 svar · 2,8k läst
D
DerniZ: Hallåj - alla glada och härliga chattar nissar på detta forum :) Har fått lite olust känslor inför vad som komma skall :'( Har en tomt sedan några år tillbaka som ligger inom ett skyddsområde för en ytvattentäkt. Bygglov finns och kommunen beviljade nyligen förlängning av det samma t.o.m. 2007. I gällande föreskrifter finns en paragraf som säger: "...inom området förbjudet att
0 svar · 1,4k läst
K
KMH: Hej När avstyckningen är klar så görs en tomtkarta där fastighetsbeteckningen ska framgå - så från den kan du läsa vad "din" fastighet har för namn. Ett gratavionsbevis talar om vilka inteckningar som finns i en fastighet (pantbrev, servitut mm). Så, när du har fastighetsbeteckningen klar för dig kan du kontakta inskrivningsmyndigheten vid den tingsrätt där fastigheten finns och
1 svar · 2,1k läst
H
husmyran: Vi fick svaret från vår bank att man kan vara hur många låntagare som helst. Min och min sambos pappor står som medlåntagare på vår tomt, utan att vara delägare.
1 svar · 2,6k läst
F
Familjen_Bygg: I vissa kontrakt kan med kommunalt VA menas att anslutningspunkt är upprättad; behöver ju inte nödvändigtvis innebära att fastigheten är fysiskt ansluten. Lycka till! :) :) :)
5 svar · 3,8k läst
M
Mulan: Ja, det är tufft att bygga nytt. Som en del säger..tar några hus innan man kan det :) Jag har tittat på 2st hus från myresjöhus där elfirman som vi skall ha varit..man ser inga kablar så de verkar kunna detta. Jag kommer inte lägga mycket kraft på isolering annat än dubbla gispskivor. Isoleringen i väggarna är jag inte intresserad av då det inte hjälper till mycket (kanske därför
13 svar · 3,2k läst
P
PatWest: Jag skulle nog säga att chansen att ni får nån ersättning är 0%
3 svar · 1,3k läst
Betina
Betina: Taskigt fall för den entreprenören, men min entreprenör går inte barskrapad från mitt bygge, 502,220 kr för detta: Schakt för grund. Schakt för infartcväg inkl. vägtrumma. Schakt för el, vatten, tele. Utsättning grund i samråd med byggherre. Dränering samt takvattenbrunn. Dränering runt grundet samt till befintligt dike. I grundet, 1 lager plast samt 1 lager geotexduk. Uppfyllnad
13 svar · 3,4k läst
DragonLady
DragonLady: [citat] Dom är väl redan i osämja..... 8)
50 svar · 34,5k läst
fia_mstd
fia_mstd: Kontakta entreprenören och begär att få ett datum då de kommer och åtgärdar felen, och att du annars kommer att kontakta någon anna, eftersom den i kontraktet stipulerade tiden gått ut. Antar att de antingen 1. försöker dryga ut på tiden eftersom de har mycket att göra och hoppas på att du inte ska bråka eller att de 2. tycker 25.000 är peanuts i sammanhanget och hellre låter
1 svar · 3,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Du hittar servitutet hos tingsrätten, dvs. den tingsrätt som har hand om inskrivningsärenden i ditt område. Även lantmäteriet har uppgifter om servituten. Men detta gäller bara om det är ett officialservitut, vilket detta torde vara eftersom du har ett aktnummer. Officialservitut är de starkaste servituten. Det är inte alltid undrhållsavtal o.dyl. finns inskrivna i servituten, utan
1 svar · 3,5k läst
B
blofeldt: doh.... ;)
12 svar · 4,0k läst
H
hempularen: Det jag funderade på med min komentar om förtida arv, är om det då finns risk att gåvan värderas efter vad den är värd vid dödsfallet istället för värdet vid gåvotillfället. I så fall skulle det ju finnas en risk att gåvorna som var balanserade när de gavs plötlsigt blir obalanserade vid arvskiftet. Som sagt, ingen aning om detta skulle kunna hända men en hypotes som jag ialla
5 svar · 10,8k läst
C
carlssoni: Om ABS 95 gäller för Ditt bygge, vilket tode vara troligt, och entreprenaden godkändes vid slutbesiktningen kan Du inte kräva något förseningsvite om besiktningen skedde i avtalad tid. Entreprenören har sedan två månader på sig att åtgärda vid besiktningen konstaterade fel och brister. Är dessa åtgärder försenade kan Du inte kräva något förseningsvite. Kan Du dock med anledning
1 svar · 2,8k läst
G
goranr: Tack för tipsen Jag får papper från SBAB imorgon, sen ska jag till banken och visa dom. Jag undrar dock två saker: 1. Varför betalar jag idag 4,85 på ett rörligt topplån när bankens (LF) hemsida anger 4,50????? "Min bankman" kunde sänka till 4,60 per telefon. 2. Om jag vill bygga till i framtiden, går det bra att få byggkreditiv på SBAB?
4 svar · 1,6k läst
F
fjonsson: Tycker inte heller det låter så omständigt att flytta dörren. Finns det ingen el i vägen så...
5 svar · 2,3k läst
K
KMH: Jag håller med alla andra. Låt banken fixa lagfart och pantbrev - jag förmodar att du ska låna pengar för köpet, annars har du ingen nytta av pantbrev. Tingsrättens kostnaden för pantbrev och lagfart är ganska höga (1,5% för den ena och 2% , för den andra plus tingsrättens avgifter = om du köper ett hus för 1 mille som inte har några pantbrev uttagna kostar det dig 15´+ 20´+
8 svar · 1,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: I ett äktenskap äger vardera parten sina egna saker under hela äktenskapet. Dvs. du äger bilen om den är registrerad på dig och du äger huset om det är du som har lagfarten. Vardera parten kan göra vad den vill med sin lösa egendom. Vill du sälja bilen och åka till Maldiverna eller ge pengarna till välgörenhet så kan du göra det. Maken/makan kan inte bestämma något. Fast egendom
8 svar · 1,9k läst
E
ejoakim: Ett underskrivet intyg underlättar givetvis för köparen i bevishänseende. Framgår det av ditt avtal med mäklaren att du har sådan skyldighet som han/hon påstår? Annars bör du fråga efter vad denna skyldighet kommer av? (tex. lagregel, avtalsklausul, e.d)
17 svar · 5,2k läst
P
ParkaKungen: 1) Det bör framgå i kontraktet ni skriver imorron. Se till att det står att köpare säljare skall komma överens om ersättningsnivå vid eventuella fel annars så går köpet tillbaka. Det skall inte stå att köparen har rätt att häva vid fel eller att säljaren ersätter eventuellt fel. Står det som senaste formuleringen så kan köparen kräva er på ersättning om han/hon låter
2 svar · 1,3k läst
C
claeschrister1: Hej, Eftersom jag precis har avslutat ett liknande fall, då jag blev av med 32 st gamla granar på min fritidshustomt, så har jag lärt mig en del. I mitt fall anlitade jag en lantmätare som hjälpte mig med mitt yrkande mot skogsbolaget som ovlovligen avverkade. "Sven" hänvisade i min tråd till Svea hovrätt, mål nr T 11226-02 där ett 15 st björkar försvann. I detta mål användes en
24 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.