3 775 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Lägenhet
Hejsan!
Jag har en väldigt udda fråga som inte hör hemma här egentligen men jag behöver få lite hjälp av er.
Mina svärföräldrar har en hyresfastighet.
I denna fastighet finns det två bostadslägenheter en på 40 m2 och en på 100m2 Sedan finns det en rad affärslokaler i fastigheten.
Den större lägenheten har länge stått tom och nu vill jag hyra den. Om jag skulle skriva på kontrakt med dem och betala 3000kr/månaden för denna lägenhet finns det då risk att de blir straffbeskattade på något vis?
Hon som hyr den mindre lägenheten betalar 1500/mån
för sin lägenhet.
Och affärslokalen under oss har en yta på över 100m2 och betalar 3500/mån
Är detta ett okej pris för mig att hyra för???
Tacksam för svar!!!
Jag har en väldigt udda fråga som inte hör hemma här egentligen men jag behöver få lite hjälp av er.
Mina svärföräldrar har en hyresfastighet.
I denna fastighet finns det två bostadslägenheter en på 40 m2 och en på 100m2 Sedan finns det en rad affärslokaler i fastigheten.
Den större lägenheten har länge stått tom och nu vill jag hyra den. Om jag skulle skriva på kontrakt med dem och betala 3000kr/månaden för denna lägenhet finns det då risk att de blir straffbeskattade på något vis?
Hon som hyr den mindre lägenheten betalar 1500/mån
för sin lägenhet.
Och affärslokalen under oss har en yta på över 100m2 och betalar 3500/mån
Är detta ett okej pris för mig att hyra för???
Tacksam för svar!!!
eftersom det inte råder något anställningsförhållande mellan dig och dina svärföräldrar så bör inte skatteverket ha något att säga till om.
Den reglering av hyresnivån som finns gäller ju bara uppåt och således finns det ingen som kan säga något om "för låg" hyra.
Den reglering av hyresnivån som finns gäller ju bara uppåt och således finns det ingen som kan säga något om "för låg" hyra.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Njaa, jag tror att om man hyr ut till underpris (om det nu är det) till närstående så blir det en naturaförmån på samma saätt som att man själv bor gratis i sitt hyreshus.
Frågan är väl om en svärson betraktas som närstående, men jag antar att din maka skall bo där också, och hon bör ju då kunna räknas som närstående. Jag har för mig att jag läst att den hyresnivå man behöver ta ut av sig själv och närstående för att slippa upptaxering är avsevär lägre än gällande bruksvärdeshyra.
Frågan är väl om en svärson betraktas som närstående, men jag antar att din maka skall bo där också, och hon bör ju då kunna räknas som närstående. Jag har för mig att jag läst att den hyresnivå man behöver ta ut av sig själv och närstående för att slippa upptaxering är avsevär lägre än gällande bruksvärdeshyra.
Klicka här för att svara
