Byggahus.se

Lurad!Hur går jag vidare??

1. T
    Medlem · 63 inlägg

terese

Medlem
    Hej!
    Jag har tidigare skrivit här på forumet om att vi har hamnat i konflikt med vår rörmokare.I det läget visste vi inte att vi blivit lurade men vi har nu haft hit en annan som "mätt upp" vad som är gjort i vårt hus.Denne kom då fram till att det jobb som är gjort skulle tagit ca.60-70 timmar att göra.Vår rörmokare har debiterat 147 timmar!! dessutom har denne rörmokare även leverarat allt material till hela huset och lovade "Rinkabyrör-priser"efter genomgång av en annan visar det sig att det är butikspriser dvs.2-3-4 ggr dyrare.(vi har betalt totalt 255049.50 till honom för jobb och material ,då har vi gjort mycket av jobbet själva tex.jorvärme kabel ,golvvärme etc.)Konsumentverket råder oss att gå vidare till Almänna reklamationsnämden...men jag har även pratat med en vvs-rådgivare på Villaägarnas riksförbund och han sa att då får vi vänta 10 år!?? Ska vi kontakta advokat eller hur gör man? /terese ???

2. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Re: Lurad!Hur går jag vidare??

Allmänna reklamationsnämnden har en handläggningstid på cirka 6 månader, ser man bara till att skicka in allt material i förväg så borde det inte ta 10 år. Glöm inte intyg från oberoende besiktningsman.

/ama

3. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Ta kontakt med en advokat som sänder hantverkaren ett brev.

Tror nog Ni får till en förlikning på ett bra sätt.

4. Sillastryparen
    Medlem · 155 inlägg

Sillastryparen

Medlem

Jag tycker det är spännande och lärorikt för oss andra att få veta; Har Ni kört Er rörmok på löpande räkning eller...? Jag personligen fattar nada vad gäller sådana djupa ting som Du refererar till - men det verkar för mig som inte insatt i problemet liite konstigt att Ni har en rörmok som kräver och får betalt, tar dit en annan (varför då? Misstänkte Ni att Ni blivit lurade eller...?) som talar om vilken tidsåtgång som är rimlig. Han verkar ju faktiskt vara helt suverän, en guldgruva! - den förste rörmok som jag har hört säga på ett ungefär vilken tid arbetet tar! (Undantag förstås när det gäller att kritisera en konkurrent i efterhand... ::)) Men Ni måtte väl ändå ha någon form av dokument sinsemellan som reglerar vad som ska göras och till vilket pris? Eller har jag missförstått alltihop? ???

5. T
    Medlem · 63 inlägg

terese

Medlem

Så här är det!
    Vi anlitade en rörmokare som min pappa känner på löpande räkning och muntlig överenskommelse att göra alla vvs i vårt hus som vi inte själv kan göra Pris:280kr/h
    Han har kopplat in golvärme uppe och nere,kopplat in en värmpump,dragit rör i plattan och en stam upp och kopplat in vatten i kök o tvättstuga.Vi har själv grävt för jordvärme dragit kabel in till värmepumpen ,dragit all golvvärme själv,dragit vatten till allt i badrum o toa+satt in blandare,dusch ,badkar,handdukstork,möbler.
    Efersom vi själva inte har någon koll på vad material kostar och hur mycket tid det gåt åt att fixa olika saker så har vi inte kunnat "kontrollera" denne rörmokare men....misstanke uppkom efter sista fakturan då min man hade varit hemma och varit sjuk när rörmokaren varit här och jobbat.Vi såg då att timmarna inte stämmde med den tid han varit här.Då kontaktade vi en annan rörmokare som fick räkna på jobbet som var gjort.
    Jag har ju också pratat med en vvs-rådgivare som räknade ung.samma tidsåtgång som den andre rörmokaren som var hit och räknat,därför tror jag inte att denne har dragit till med nått bara för att kritisera en konkurrent.
    Hoppas att det här inte blev allt för krångligt att förstå!/terese

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.