1 561 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
om man dör ??!
Jag gillar rubriken, "Om man dör", jag _visste_ väl att det var förhandlingsbart!!! ;D
Umm, jag gissar på att ifall ni inte har tecknat någon efterlevandeförsäkring hos SBAB så hamnar hälften av lånet på dödsboet. Det kan bli lite tråkigt om dödsboet måste sälja halva huset för att betala skulden till banken.
/ama
*EDIT* Läs igenom de lånepapper ni har, och läs här också:
http://www.konsumentbankbyran.se/VarService/Ovrigt/Dodsbo.aspx
Umm, jag gissar på att ifall ni inte har tecknat någon efterlevandeförsäkring hos SBAB så hamnar hälften av lånet på dödsboet. Det kan bli lite tråkigt om dödsboet måste sälja halva huset för att betala skulden till banken.
/ama
*EDIT* Läs igenom de lånepapper ni har, och läs här också:
http://www.konsumentbankbyran.se/VarService/Ovrigt/Dodsbo.aspx
Hej
Även om man är 2 låntagare så är BÅDA betalningsskyldiga för HELA lånet. Så, om den ena dör (eller av ngn annan anledning vägrar vara med och betala) så kommer banken kräva full betalning av den som finns kvar.
Halva lånet ska finnas med i ev. bouppteckning och betalas av dödsboet men, om det inte finns tillräckligt med pengar så blir den överlevande betalningsskyldig för allt.
Det enda sättet att se till så man kan bo kvar om ngt händer den andra är att se till så man har försäkringar som täcker upp så man kan lösa delar/hela lånet (eller att man har en inkomst som är så hög så man klarar sig ändå).
Även om man är 2 låntagare så är BÅDA betalningsskyldiga för HELA lånet. Så, om den ena dör (eller av ngn annan anledning vägrar vara med och betala) så kommer banken kräva full betalning av den som finns kvar.
Halva lånet ska finnas med i ev. bouppteckning och betalas av dödsboet men, om det inte finns tillräckligt med pengar så blir den överlevande betalningsskyldig för allt.
Det enda sättet att se till så man kan bo kvar om ngt händer den andra är att se till så man har försäkringar som täcker upp så man kan lösa delar/hela lånet (eller att man har en inkomst som är så hög så man klarar sig ändå).
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
En del försäkringsråfgivare brukar hävda att dte är billoigare med en livförsäkring än efterlevande skydd i lånet.
Håller med hemmapularen, i vårt fall kostade en livförsäkring på oss båda, motsvarande hela lånebeloppet mindre än hälften av statshypoteks efterlevandeskydd, som bara gav halva. 0.2 eller 0.3% låter lite, men livförsäkring (kolla vad ex. facket har för samarbeten med förs. bolag) vinner nästan alltid.
Efterlevandeskydds-pengar går direkt till lånet och enbart till lånet. Det kan aldrig bli pengar över till annat - än halva lånet (om det är en som dör och 2 låntagare).
Livförsäkrings-pengar är "fria" så den som får pengarna kan själv bestämma vad summan ska användas till (lösa huslån, billån, renovera, resa osv).
Livförsäkrings-pengar är "fria" så den som får pengarna kan själv bestämma vad summan ska användas till (lösa huslån, billån, renovera, resa osv).
Klicka här för att svara
