Byggahus.se

Bråk med hantverkare!

1. J
    Medlem · 167 inlägg

Jenny_U

Medlem
    Hej.

Nu har helvetet brutit lös med vår snickare. Vi har olovligt börjat med övervåningen som vi valt oinredd. Snickaren har från börjat gjort klart att vi inte fick börja med övervåningen förrän efter slutbesiktning. Vi fick sedan tillåtelse att börja med eldragning på övervåningen, men när vi sedan började snickra så smått så vart han flyförbannad och har nu dragit in nyckeln. Detta trots att det bara är två veckor kvar till slutbesiktning, han är klar med sin entreprenad och huset kommer nu i princip stå orört dessa sista två veckorna. Vi har hållt oss ur vägen under hela byggprocessen och har varit smidiga kunder, så någon anledning att jävlas har han inte anser vi. Någon egentligt anledning till att vi inte skulle få jobba finns inte heller, han skyller på sin försäkring, men vi har skrivit ett brev där vi friskriver honom från allt ansvar så det kan han inte heller hänga upp sig på!

Den som gjort jobb åt oss i huset är min far, och han har träffat och pratat med snickaren flera gånger. Snickaren har visat tydligt missnöje med att vi valt min pappa som "entreprenör" för målning och övervåning.

Nu tänkte vi göra som så att vi ska be snickaren skicka sista fakturorna på sammanlagt 49000 till min far istället eftersom han "köpt" fakturorna av mig. Juridiskt sett, om vi uppför detta fakturaköp skriftligt, vem åker dit på detta, min pappa eller jag? Det är ju jag som har kontraktet, men å andra sidan så har jag ju sålt fakturan (finns ju företag som gör såhär). Min pappa resonerar som så att han ska aldrig mer låna pengar så honom gör det inget att han får en betalningsanmärkelse.

Någon som vet??

2. F
    Medlem · 823 inlägg

Re: Bråk med hantverkare!

Tråkig sits du hamnat i.

Du blandar dock ihop det lite när det gäller betalningar.

Vid överlåtelser av fakturor -eller rättare sagt fordringar- är det borgenären som överlåter sin rätt till betalning så det kommer att vara en annan borgenär som skall ha betalt.

Som gäldenär (betalningsskyldig) kan man inte göra något åt detta.

Det du beskriver är istället ett gäldenärsbyte och ett sådant kan snickaren sätta sig emot. Eftersom du har avtal med snickaren är det också du som är betalningsskyldig.

Lycka till!  :) :) :)

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 086 inlägg

hempularen

Moderator

Man kan inte sälja en skuld. Det du tänker på är när företag säljer sina fordringar till ett finansbolag.

Du har ett avtal med snickaren, enligt det så är han förpliktigad att utföra arbete, och du är förpliktigad att betala.

Om snickaren väljer att sälja sin faktura efter att ha utfört arbetet, så säljer han en rättighet (att ta emot pengar), hans förpliktelse är avklarad.

Vad gäller snickarens vägran att låta er komma in och jobba, så låter det lite småaktigt, men samtidigt så har jag en viss förståelse för det. Om det vid besiktningen visar sig finnas skador så kan det bli problem att visa vem som är ansvarig. Hans synpunkter om försäkring är inte heller helt fel, ni kan antagligen inte friskriva honom för alla eventualiteter. Antag att huste brinner ner pga. något arbete som ni gör i huset. Om skadan inte orsakas av hans personal så gäller sannolikt inte hans försäkring. Hur skall han veta om ni har en försäkring som täcker? och om ingen försäkring täcker så kommer ni aldrig att ha råd att betala honom för hans arbete. Observera att även om ni har en försäkring så kan det ev. vara så att fram till slutbesiktning så är inte vare sig ni eller ert försäkringsbolag ansvarigt för huset, alltså är det inte säkert att er försäkring gäller.

Den friskrivning du säger att du gjort låter riskabel i mina öron, om det dyker upp fel vid besiktningen så är det risk att snickaren viftar med friskrivningen.

4. J
    Medlem · 167 inlägg

Jenny_U

Medlem

Hej ! Tack för svaren.
    Ok om man struntar i å tjafsa om fakturan.
    Finns det något sätt att kunna jobba vidare på övervånimgen trots att snickaren motsätter sig det.
    Tex. utse någon annan till entrepenör för övervåningen och kräva att han ska ha tillgång till bygget ?

5. H

hempularen

Moderator

Försök få slutbesiktningen tidigarelagd.

Jag tror inte att du kan utse någon annan till entrepenör så länge entrepenadsområdena kolliderar. Jag antar att snickaren har gjort stommen till övervåningen också?

Det innebär att han har monopol även på den delen. Och som sagt inte helt utan anledning, om det skulle dyka upp fel så kan det bli en evig soppa om vem som är ansvarig. Den typen av problem verkar vara mer regel än undantag vid byggen.

6. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Nu låter jag säkert lite elak, men ni visste ju detta från början, så varför tjafsa? Om detta var så pass klart redan i förväg hade ni ju då kunnat välja en annan entreprenör. Nu vet ni ju hur det är och då är det väl bara att "gilla läget" så att säga och vänta två veckor till. Ni kommer ju förhoppningsvis att bo i nuset en massa år, och en seg utdragen tvist med advokater, kronofogdar och en massa bråk är väl inte vad ni vill börja ert nya liv i ert nya hus med?

Hoppas det löser sig i vilket fall, lycka till! :D

7. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Varför skall Din far ta fakturan? Gåvoskatten är borta så det är inga problem för honom att skänka Dig pengarna.

Om han har tänkt dra momsen på en faktura på 49 tkr... så be honom tänka om. Det är inte värt risken...

8. H

hempularen

Moderator

Jag tolkade det som att betalningsansvaret skulle läggas över på pappan som sedan inte skulle betala. Men det funkar som sagt inte.

9. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

"Min pappa resonerar som så att han ska aldrig mer låna pengar så honom gör det inget att han får en betalningsanmärkelse. "

vad ni än gör så glöm det där... har personligen haft det, och det är skit... kunde inte skaffa mobil abb., köpa nåt kabeltv tjafs etc etc...

gäller liasom inte bara lån, iallafall inte slutet på 90talet....

10. F
    Medlem · 823 inlägg

Ytterligare ett tillägg till alla som tänker låta bli att betala en skuld.

Förutom att ni får en betalningsanmärkning, har ni ju kvar själva skulden. En "duktig" borgenär söker er för skulden i all oändlighet, även ert dödsbo!

Lycka till! :) :) :)

11. wertok
    Medlem · Skåne · 1 228 inlägg

wertok

Medlem

Två veckor går snabbt!

12. M
    Medlem · 1 416 inlägg

Du har överlåtit skulden till din pappa????? Du har nog missuppfattat detta. Däremot kan ju snickaren sälja sin fordran till någon annan och det finns de som säljer sina fordringar till personer som åker MC och bär skinnväst...

13. J
    Medlem · 167 inlägg

Jenny_U

Medlem

Det som vi blev så sura över (förutom förödmjukelsen att bli av med nyckeln!) var att det inte fanns något skäl, som vi såg det, till hans agerande. Vi har fler än en gång visat att vi vet vad vi pysslar med, vi är noggranna och seriösa och har absolut inte skadat hans saker eller jobb överhuvudtaget. Vi har respekterat honom och hållit oss undan när han och gubbarna varit där och jobbat. Så det var mer att jävlas han med oss så ska vi minsann jävlas tillbaka. Speciellt som enda anledningen verkade vara att han störde sig på vår närvaro och att vi jobbat så otroligt snabbt.

Nu kommer vi inte göra någon hämndaktion i alla fall, utan kommer bygga altan istället under de två sista veckorna! Det har vi fått OK på att göra!

14. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 135 inlägg

MathiasS

Medlem

Jag tycker ni har hittat en bra lösning på "problemet" iochmed altanen. Att jävlas bara för att jävlas tillbaka låter som något man ägnar sig åt när man just lärt sig köra moppe....

15. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Jo, jo. Men tro mig, en "duktig" köpare, ser till att aldrig landa i situationen så att någon betalningsanmärkning eller utmätning kan göras. Då landar man inte i några register.

Klaga på fel, överenskommelsen, avtalet, begära anstånd, väcka motkrav, etc, för att slutligen landa i en förlikning om 2-5 år som innebär 50% av skulden.

Om leverantören överlever under den tiden.

Så lätt är det inte att få en betalningsanmärkning, om man är om sig och kring sig. Däremot ger jag Dig 100% rätt i göra allt för att undvika situationen.

Har sett det i jobbet flera, flera gånger. Och inte helt ovanligt när t ex restauranger byggs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.