Byggahus.se

Arrende

1. J
    Medlem · 80 inlägg

Joggin

Medlem
    Innan jag flyttade in hade föregående ägare och en granne ett avtal på en markbit bakom huset. Denna är 400 kvadrat och kostade då 650:- /år.
    Sedan jag flyttat hit vill bonnj.. ha 1500:- / år, vilket är mångdubbelt markens köpvärde enligt de jag haft kontakt med.
    Dessutom hävdar han att det är hyra, men vad jag har läst, måste det finnas byggnad på tomten, annars kallas det arrende.

Min fråga:

Finns det lagar om vad som anses skäligt i arrendekostnad?

2. S
    Medlem · 162 inlägg

Svedalahem

Medlem

Re: Arrende

Markens köpvärde... Där vi bygger kostar jordbruksmark allt mellan 25 - 400 kr per kvadratmeter. 400 kvadrat skulle då kosta 10,000kr om du skulle köpa på det lägsta priset.

Priser brukar regleras av marknadskrafter - tillgång och efterfrågan. Om du inte behöver ytan - låt bli att ingå avtal om arrende... ;-)

3. J
    Medlem · 80 inlägg

Joggin

Medlem

Jag har svårt att tänka mig att en kraftledningsgata är värd sådana pengar.
    Men frågan var om det finns lagar om arrende?
    Och ja, ytan behövs dessvärre minst ett år till.

4. J
    Medlem · 246 inlägg

Jorg

Medlem

Eftersom du verkar vara i väldigt stort behov av denna yta så känns det onödigt att bli osams med markägaren. För då kanske han helt enkelt inte vill arrendera ut marken överhuvudtaget. Och vad gör du då?

Kan ju tycka att det är lite magstarkt med den stora höjningen av arrendet, men samtidigt förståeligt om han "passar på" då ni är nya.

Har du försökt att pruta på hans bud? Kanske kan ni mötas på halva vägen? Eller kanske kan du få ner priset om du skriver på arrende för flera år? (Om du nu skulle behöva markbiten även efter detta år)

5. J
    Medlem · 80 inlägg

Joggin

Medlem

Vi är inte osams på något sätt. Frustrationen får enbart sitt utlopp här.
    Vad det gäller prutmån är han bergfast. Han vet och utnyttjar sin ställning.
    Nu finns ett nyskrivet avtal löpande till nästa år och detta har jag tvingats godkänna pga att föregående ägare har utnyttjat marken på sådant sätt att jag måste bygga förvaringslokal för att kunna säga upp arrendet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.