Eftersom att du nu fått ett brev av en advokatfirma så rekommenderar jag dig först att kontakta ditt försäkringsbolag. Om det blir en rättslig prövning så kan hemförsäkringens rättsskydd träda in - dvs. det kostar försäkringsbolaget pengar när det blir en rättslig prövning. För att minimera kostnaden så kan de ev. vara intresserade av att ge dig rätt råd redan nu - kanske med egna juristers hjälp. Prova går ju alltid! Får du tag på en jurist - håll kvar i honom/henne. Sprid inte ut frågor till många - det blir inte billigare i längden (har jag fått råd om själv).

Observera att det är viktigt att du besvarar advokatens skrivelse inom de tidsramar som bör finnas angivna i brevet. Ditt svar kan vara typ 'vi har emottaget er skrivelse daterad xxxx och kommer att svara i ärendet inom 30 dagar'. Så länge som att du kommunicerar med advokaten så har han svårt att hävda att han kan gå vidare till tingsrätten utan att ni haft någon form utav förhandling (där du skall ha egen juridisk representant med). Skriv aldrig på något papper utan att din jurist har gett klartecken!

Kolla också om entreprenören har ärenden i tingsrätten sedan tidigare. Då får du en bild av hur stridsvillig han är. 'Lär känna din fiende...'

Och som sista råd - dokumentera, dokumentera och dokumentera allt som händer i ärendet!

När jag kom i konflikt med en VVS-firma hur mycket jag skulle betala, så rådgjorde jag med en konsumentrådgivare och fick rådet att betala vad jag tyckte det var värt, för att sedan fick firman försöka visa att det verkligen var värt mer, samtidigt som jag visat mig betalningsvillig. Detta var tydligen viktigt, att man inte visade sig vara betalningsovillig, då kunde ärendet hamna direkt hos fogden.

Svedalahem: vi har, via kontakter, fått tag i en advokat som enligt referenser ska vara bra i sådana här ärenden (tyvärr är han lite av en kändisadvokat och jag gissar att det återspeglas i hans timarvode dock litar jag på min referens och vill använda honom ändå trots att han förmodligen är dyr). Jag har kollat med hemförsäkringen och i samma stund som vi bestred räkningen räknas det som en tvist och rättskyddet i hemförsäkringen träder in. Dock får inte advokaten debitera mer än 1200:-/timme (gör säkert vår) och skyddet är maximerat till 120 000:- (förslår inte långt i en rättegång) samt självrisken på hela 20% :o. Dyrt är det alltså att bestrida fakturor vilket jag misstänker att skojare som vår entreprenör lever på! Det konstiga med brevet från advokaten är att det egentligen inte tillför något nytt alls mer än ett allmänt bladder kring räkningen. Inga tidsfrister är angivna - vi anmodas bara betala så där allmänt alternativt träffa entreprenören tillsammans med advokaten. Som jag sagt tidigare finns det ju flera led i fakturan där en del solklart skall ingå i det fasta priset (anges tydligt och klart i kontraktet) medan andra typ elen är tvetydiga. Inte ens de solklart "felfakturerade" posterna är borttagna så advokaten verkar inte ha läst kontraktet utan bara fakturan!
Jarppan: Är du helt säker på att de måste ha underskrivna arbetsordrar? Även om avtalet "bara" är tecknat enligt ABS95 (skrevs under augusti 2004)? Då blir ju vår sak plötsligt glasklar ;D men det låter lite för enkelt...  :-/
Byggimpert: Du har stöttat mig genom hela den här utbyggnaden/tillbyggnaden och det är jag dig stort tack skyldig för ;D :-*
Kurtivan: tack för rådet det är bara det att just nu känner jag mig oerhört BETALNINGSOVILLIG!

co skrev:
Jarppan: Är du helt säker på att de måste ha underskrivna arbetsordrar? Även om avtalet "bara" är tecknat enligt ABS95 (skrevs under augusti 2004)? Då blir ju vår sak plötsligt glasklar ;D men det låter lite för enkelt...  :-/
Oki. Detta gäller från årets början. (05) Det var ju synd :-/
Lycka till nu o hoppas att det löser sig för er.

Mvh
Jarppan

Vi är i samma sits att vår entreprenör (grund), saltat med extra grus ca 100.000. Något som vi aldrig blivit varsko om eller godkännt eller sett. Han har gått till advokat och kräver in pengarna på den vägen. Oavsett om det är under perioden 04 och ABS 95 så måste man ha kundens medgivande (godkännande). Läs nedan.

Saxat ur ABS 95

"§ 5

Underrättelseskildighet
Part skall utan dröjsmål underrätta motparten om han upptäcker att omständigheter av betydelse för entreprenaden ändras eller tillkommer. Om part inte fullgör sin underrättelseskyldighet skall han ersätta därigenom uppkommen skada."

Och här :

"§ 4

Ändringar och tilläggsarbeten skall, om inte annat överenskommint, debiteras eller krediteras allt eftersom de utföres och skall vara till fullo betalda senast vid avlämnandet. Har priset för sådana arbeten inte bestämts, skall beställaren betala eller krediteras vad som är skäligt med hänsyn till arbetenas art, omfattning, utförande, gängse pris och omständigheterna i övrigt."

Annars skulle ju varenda entreprenör salta sina räkningar i efterhand med flera hundratusen.

Vi har nu pratat med en advokat som tyckte att den orimliga "extra" räkningen var just helt orimlig. Max trodde han att vi skule åka på att betala ca 5 000 (av deras tilläggsräkning på 193 000) och förmodligen inte ens det eftersom vi nu haft utgifter för advokat som då ska dras av från räkningen. Han kände sig så säker på sin sak att han inte tyckte vi skulle bry oss om att förlikas utan om de vill föra upp fordan i rätten får det göra det - förmodligen kommer vi då att vinna (efter de ett och halvt till två år det tar att köra detta genom rätten) och då förorar de ju dessutom pengar eftersom de torskar på vår advokat kostnad (plus sin egen förstås). Det sköna föross just nu är ju att advokaten tar över allting - alla förhandlingar och allt så vi slipper bry oss - det känns mycket skönt!

Tänk om domen avkunnas till din nackdel?

Då är du illa ute. Advokater förlorar ibland...

När alternativet är att betala 200 000 MER än vad som finns angivet i kontraktet med FAST pris finns det väl inget att välja på? Varför ska vi vilja förlikas med någon som försöker blåsa oss på pengar? Sannolikast är dock att motparten inte för upp detta i rätten - om deras advokat har någon som helst moral och etik är det det rådet han kommer att ge dem!

Det vore kul att höra litet om hur din advokat resonerar om varför han är så säker, är det ex. bristen på skriftliga beställningar från er som ligger motparten i fatet?

Men du kanske skall vara försiktig med sådan information så länge målet pågår.

Coolmans kommentar gav mig en tankeställare - tänk om vår entreprenör finns här på forumet så jag tänker följa ditt råd hempularen och inte skriva några fler inlägg förrens saken är ur världen.

Så liten kan väl världen inte vara? 8)

co: Ingen rolig sits du hamnat i...

Hoppas allt går bra och ser framemot din berättelse när det hela är över.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.