6 348 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Betalningsplan
Sitter med ett avtalsförslag med en betalningsplan från en byggare som känns aningen framtung till byggarens fördel:
10% etablering gjord och grund klar-den känns ok
35% stomme levererats, ritningar och projektering utförd
15%- Vädertätt hus
15% isoleringsentreprenad klar
10% färdigt för målning inomhus
10% när målningoch golvläggning i princip är klara.
5 vid godkänd slutebesiktning.
Har någon ett tips på en till köparens (min) fördel, bättre förslag på betalplan?
10% etablering gjord och grund klar-den känns ok
35% stomme levererats, ritningar och projektering utförd
15%- Vädertätt hus
15% isoleringsentreprenad klar
10% färdigt för målning inomhus
10% när målningoch golvläggning i princip är klara.
5 vid godkänd slutebesiktning.
Har någon ett tips på en till köparens (min) fördel, bättre förslag på betalplan?
Jag är inte så bra på betalningsplaner (bygger "fritidshus", med enbart stommontering, då blev det inte mycket till betalningsplan) men rent spontant känns det väl som man vill hålla åtminstone 10% till efter godkänd slutbesiktning.
Fördelningen verkar ganska riktig. Den stämmer ganska väl överens med vad exempelvis större trähusfirmor med totalentreprenad tillämpar. Dock med ett undantag! Nämligen att 10 % skall innehållas, enligt konsumenttjänstlagen, till dess godkänd slutbesiktning skett.
Klicka här för att svara