Lite bakgrund till min fråga.
Jag har köpt ett hus av person X.
Innan vi köpte så styckade person X av tomten och sålde en del till några som skall bygga nytt. Vi köpte den delen med huset på och behöll fastighetsbeteckningen.
Nu till min fråga. Är den part, våran nya granne, som bygger på den andra tomten skyldig att avgränsa sin tomt?
Som det är idag så finns ingenting mellan tomterna.
Jag har barn och grannen har bla tänk bygga en pool som är över 2meter djup. Är han inte skyldig då när har börjat gräva sin pool att avgränsa sin tomt?
Detta är i ett villaområde med 9m mellan husen.