9 938 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
servitutsersättning 25:- / kvm..
Har nyligen införskaffat ett hus med stor åkertomt där tillfartsväg löper ca 80 meter över grannens åker. Vägen har legat där i minst 100 år. Tidigare ägare har ägt fastigheten i 25 år och aldrig brytt sig om avtalsservitut, följaktligen finns inget sådant. "Storbonde" har köpt upp alla fastigheter runtikring och utökat sina åkrar, följaktligen finns inte de två granngårdar kvar där tillfartsvägen funnits.
Har etablerat kontakt med markägare till grannmarken, denne har inga problem med att sätta upp ett avtalsservitut på vägen, ersättningen för detta är 25:- / kvadratmeter menar denne på. Vägstumpen som går över grannens mark är ca 80 meter lång, 3-4 meter bred. Inga jättepengar, men då jag i framtiden är den som måste sköta om dessa 200 meter markväg skulle det vara skönt att veta vad som gäller. Jag vill bättra på vägen, dvs grusa upp vägen till bättre standard.. detta vill jag göra på den vägstumpen som går över grannens mark också.
- Vägen har funnits länge, markägaren kan egentligen inte hindra mig att ta mig till min mark, men är de 5-10 000 som markägaren vill ha för att skriva under ett avtalsservitut ha rimligt i dagsläget?
- Är avtalsservitut lämpligt i detta fall?
Har etablerat kontakt med markägare till grannmarken, denne har inga problem med att sätta upp ett avtalsservitut på vägen, ersättningen för detta är 25:- / kvadratmeter menar denne på. Vägstumpen som går över grannens mark är ca 80 meter lång, 3-4 meter bred. Inga jättepengar, men då jag i framtiden är den som måste sköta om dessa 200 meter markväg skulle det vara skönt att veta vad som gäller. Jag vill bättra på vägen, dvs grusa upp vägen till bättre standard.. detta vill jag göra på den vägstumpen som går över grannens mark också.
- Vägen har funnits länge, markägaren kan egentligen inte hindra mig att ta mig till min mark, men är de 5-10 000 som markägaren vill ha för att skriva under ett avtalsservitut ha rimligt i dagsläget?
- Är avtalsservitut lämpligt i detta fall?
Du borde ha ett officialservitut. Detta eftersom, som jag förstår det, vägen är den enda tillfarten till din fastighet. Officialservitut upprättas av lantmäteriet och finns därefter registrerat hos Inskrivningsmyndigheten.
Ett officialservitut kan inte ändras med mindre båda parter är överens om det (det gäller för "evigt"). Det är bara sådant som är av avgörande betydelse för fastigheten som det skrivs officialservitut för, tex infartsväg, del i vatten och avloppsanläggningar.
Eftersom vägen legat där den legat i så många år och den har en avgörande betydelse för din åtkomst till din fastighet, tror jag (är inte säker) att lantmäteriet utan din grannes godkännande kan lägga ett officialservitut på vägen.
Ett alternativ är förstås att du köper den bit av marken där vägen ligger.
Ett officialservitut kan inte ändras med mindre båda parter är överens om det (det gäller för "evigt"). Det är bara sådant som är av avgörande betydelse för fastigheten som det skrivs officialservitut för, tex infartsväg, del i vatten och avloppsanläggningar.
Eftersom vägen legat där den legat i så många år och den har en avgörande betydelse för din åtkomst till din fastighet, tror jag (är inte säker) att lantmäteriet utan din grannes godkännande kan lägga ett officialservitut på vägen.
Ett alternativ är förstås att du köper den bit av marken där vägen ligger.
Ok, har talat med lantmätare inom Eslövsområdet. Denne tyckte det lämpligaste första steget vore en Fastighetsrättslig utredning. Dvs gå igenom alla gamla kartor och identifiera historiken kring vägar och dylikt. Skulle kosta någon tusenlapp eller så. Det är beställt så får vi se vad som kommer fram.
Officialservitut skulle minst kosta 7000:- för enklaste fallet, men debitering sker på löpande timme. Där skulle grann-markägaren få säga sitt, och vill denne ha servitutsersättning så kan denne framlägga det i rätten. Vilket skulle innebära att officialservitutsförfarandet skulle tugga på pengamässigt. Fast pris kunde de offertera iofs.
Officialservitut skulle minst kosta 7000:- för enklaste fallet, men debitering sker på löpande timme. Där skulle grann-markägaren få säga sitt, och vill denne ha servitutsersättning så kan denne framlägga det i rätten. Vilket skulle innebära att officialservitutsförfarandet skulle tugga på pengamässigt. Fast pris kunde de offertera iofs.
Detta kommer att kosta dig pengar oavsett vad som händer. Det bästa är ändå att lägga dessa pengar på ett officialservitut. Din mark/fastighet kommer att bli i det närmaste värdelös ifall du inte har tillgång till din fastighete via väg. Nog vore det skönast att lösa detta för gott och veta att man har tillgång till sin fastighet utan tjafs. Men, jag tror att du kan få ett framtvingat servitut (via lantmätaren) på den väg som sedan länge gått till din fastighet. Att vara småsnål i detta läge känns dumt. I värsta fall får ni ta ett lån.
Får tacka för alla svar..
Pengarna är inte problemet.. Vill helt enkelt inte bli lurad, en sökning på "servitutsersättning" innan denna tråden på detta forumet gav 0 trådar.. därav frågan..
men vi ska se vad lantmäteriet kan hitta i arkiven.. tydligen är en fastighetsrättslig sökning betydligt mera djupgående än vad man tror och i många fall givande..
Tillgången till fastigheten kan de aldrig neka mig.. det är mera "strulfriheten" för framtida ägare som är aktuellt, precis som du nämner..
Pengarna är inte problemet.. Vill helt enkelt inte bli lurad, en sökning på "servitutsersättning" innan denna tråden på detta forumet gav 0 trådar.. därav frågan..
Tillgången till fastigheten kan de aldrig neka mig.. det är mera "strulfriheten" för framtida ägare som är aktuellt, precis som du nämner..
Allright! Nuhar jag fått svar från Lantmäteriet. Mycket riktigt år 1907 upprättades motsvarande ett avtalsservitut mellan dåvarande granne och ägaren till min fastighet. Enligt lantmäteriet är detta att betrakta som ett dokument motsvarande avtalsservitut. Återstår bara att meddela grannen och att få räkningen från Lantmäteriet..
Pierre’s ByggBlogg! » 100 är gamla Avtalsservitut funna!
Pierre’s ByggBlogg! » 100 är gamla Avtalsservitut funna!
Klicka här för att svara