...på tomten.

Är detta möjligt?

nu när sommaren är här så spenderar vi mycket tid utomhus på altanen,
och låter saker ligga framme, böcker, tidningar etc...

Vi har märkt att folk verkar ta för givet att det bara är att traska in på vår tomt (genom den stängda grinden) och gå upp till huset för att lämna paket (posten, är väl rel. ok) men även för att hämta vatten ur vår utomhuskran!!
Vi bor precis bredvid roslagsleden!

Det känns inte speciellt kul, det är ju lite som att någon går runt i ens hem när man inte är hemma!

Förutom att skaffa hänglås på grinden, vad kan man göra?
Kan man sätta upp nån bra skylt med nån fin text kanske?
 
Trist. Att man bara kan med...

Sätt upp en skylt med texten "Här vaktar jag" och en bild på någon riktigt stadig hund. Även om det inte finns någon hund i hushållet så skulle nog de flesta tänka till både en och två gånger innan de öppnar grinden. Och köp ett stort tuggben och lägg på en strategisk, synlig plats för att backa upp er bluff. :)
 
jo...nu är det så att vi har en kennel och har 4 st jakthundar och en stor skylt som talar om detta... men när vi inte är hemma så verkar folk sonika anta att det är ok att knata in...
 
Haha, så gick det med det tipset. :)

Jag kan inte för mitt liv förstå hur folk kan vara så fräcka och så korkade... Tyvärr, något bättre har nog i alla fall inte jag att komma med...
 
swecul skrev:
Kan man sätta upp nån bra skylt med nån fin text kanske?
Sätt den här på grinden när ni inte är hemma ;):
 
  • smittrisk_skyddnivå_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Den va goo , :D :D
 
Kan ni inte låsa grinden? Det måste väl vara ok på ens egen tomt?
 
Åsa76 skrev:
Kan ni inte låsa grinden? Det måste väl vara ok på ens egen tomt?
jo med hänglås...men det känns... nästan lite overkill.. men det får nog bli så... hmm..
 
Måste vara tråkigt med grind som skall låsas och låsas upp. Det är ju inte FortKnox man bor i direkt.

Jag tror mer på en skylt i stil med "Privat område - obehöriga äga ej tillträde" Man behöver inte "smarta" sig så mycket för att männikor inte skall förstå piken. Vill man sedan vara lite serviceminded kanske man kan sätta en tilläggsskylt typ "Vatten 300m" som pekar åt något håll där det finns publikt vatten att tillgå.
 
Swetrot skrev:
Måste vara tråkigt med grind som skall låsas och låsas upp. Det är ju inte FortKnox man bor i direkt.

Jag tror mer på en skylt i stil med "Privat område - obehöriga äga ej tillträde" Man behöver inte "smarta" sig så mycket för att männikor inte skall förstå piken. Vill man sedan vara lite serviceminded kanske man kan sätta en tilläggsskylt typ "Vatten 300m" som pekar åt något håll där det finns publikt vatten att tillgå.
hmmm det var bra...en sån skylt vill jag ha!!
måste ut å leta!! tack för tipset!
 
Det finns ju skyltar, men det är gula och fula.

Jag hade gjort en egen skylt som passade till läget.
Skylta först, lås sedan!
 
hm...då blir det till å göra en träskylt och lödbränna in text! :D
 
swecul skrev:
hmmm det var bra...en sån skylt vill jag ha!!
måste ut å leta!! tack för tipset!
produkter224_center.jpg

Här fanns det en sådan.
 
Ett vänligare alternativ kan ju vara att sätta upp en ringklocka eller annan "knacka-på-anordning" och en skylt "Knacka innan du kliver på".
 
En sådan här skylt kanske är lite vänligare? Den kan ju vara liten och diskret. Och så skrämmer den tjuvar också.
83906_m.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.