Har ett klurigt problem. Efter att vi har flyttat in i vårt nybyggda hus inser vi att huset har placerats fel jämfört med bygglovshandlingarna.

Utsättning har ju kommunen gjort och vi har själv inte haft någon kontakt med dem utan det har markentreprenören haft. De är markentreprenören som beställt utsättningen men vi har givetvis betalat den.

Jag är medveten om att det är vi som byggherrar som ansvarar för att huset placeras enligt bygglov, men vi tycker att det är lite motsägelsefullt då utsättning måste göras av kommunen godkänd person.

Till frågorna:
!) Kommunen kräver inte att vi gör en kontrollmätning. Om vi är ansvariga, bör vi meddela att huset är felplacerat? Fördelen i just vårt ärende är att grannar inte påverkas av felplaceringen.
2) Det är vi som får lida för felplaceringen då vårt garage och hus överlappar i större utsträckning än vad de borde. Har vi möjlighet att kräva någon på ersättning för felplaceringen? Vi anser att vi är beställare av en tjänst som är felaktigt utförd.

Tacksam för synpunkter!

Jag kan nog inte svara på dina frågor, men vårt hus har också visat sig vara felplacerat.

Huset har i ett av hörnen hamnat 4,33 m från tomtgränsen i stället för 4,5 m. Det känns mer sannolikt att det är de som gjöt grunden som gjort fel än att det är utsättarna. Men ni kanske har ett större fel än så?

Det som hänt är i alla fall att Kommunen kräver att vi samlar in godkännande från grannarna att placeringen är ok. Egentligen skulle vi begärt in utstakning innan grunden gjöts, men det visste vi inte om så det gjordes först när huset var klart.

Har ingen aning om ifall det går att kräva ersättning, jag misstänker att utsättare och grundfirman kommer att skylla på varandra.

Jag hade lämnat in ett meddelande om att byggnaden avviker från bygglovet tillsammans med en reviderad ritning i samband med att KA skickar in begäran om slutbevis.

Grundentreprenören måste, självfallet, göras uppmärksam på felet utifall inte kommunen medger ändring. Då får ju grundentreprenörens försäkring gå in och bekosta flyttning av huset till rätt placering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.