Vi har köpt en gård. Vanligt köpekontrakt är underskrivet 23/3 och tillträdesdatum är den 13/7. Inga problem så långt.

Däremot så kom vi, några dagar innan vi skrev på kontraktet, överens med säljaren att alla maskiner som finns på gården skulle ingå i köpet. Detta är inte inskrivet i köpekontraktet utan vi har skrivit ett eget handskrivet "kontrakt" på detta. Det är underskrivet av dåde mig och min sambo som köpare och av säljaren.

Meningen som gäller maskinerna lyder:

Alla maskiner som Mats och Sophie vill ha ska ingå i köpet.

När vi var och hälsade på igår fick vi veta att bara en av de två trakorerna kommer att ingå för säljaren har fått ett bra bud på en av de andra och kommer att sälja den. Han menar att en traktor inte är någon maskin och därför gäller det inte dem.

Är det någon som har några smarta idéer ang detta. Säljaren är äldre och ibland lite förvirrad. Vi har varit där ett tiotal gånger och varje gång frågar han vad vi vill ha och inte ha och vi svarar att lämna allt vi tar hand om det. Vi är intresserade av allt eftersom mycket av det kommer att vara till nytta för oss, massor av saker är dock rent skit...glasflaskor, plastkassar, mjölkkartonger etc. Vi tar ju även hand om allt det. Då vill vi ju inte komma dit och upptäcka att bara skräpet är kvar och allt annat sålt. Han har vid minst 2 olika tillfällen erbjudit min mammas sambo att köpa en gödselspridare och ett elaggregat som vi tagit för givet ingår i köpet. Vad vi är oroliga för är ju att mer saker ska försvinna innan vi tillträder. Vad kan vi göra och är avtalet vi skrivit själva giltigt?

Kolla ex. med villaägarförbubdets jurister. Gratis om man blir medlem.

Den där formuleringen kan tom. vara lite farlig (har kanske fel). Men sidoavtalet innebär att den summa som står som köpeshilling i avtalet inte stämmer. För ni betalar ju en del av pengarna för lösöre.

När ni ansöker om lagfart är det viktigt att beloppet stämmer som köpeshilling för fastigheten som får ni lagafart för.

Om man får lagfart på "falska" grunder (ex. fel köpeshilling) så är lagfarten ogiltig. Det innebär att en säljare kan komma flera år senare och kräva tillbaka sin fastighet (och han får den) då får man visserligen tillbaka sina pengar, men då kanske fastigheten är värd mycket mer.

Skulle det kunna vara så? Meningen är ju att de sakerna ska ingå utan extra kostnad så vi köper dem ju inte utan "får" dem av säljaren. Han flyttar ju till villa i stan och har ingen nytta av dem.

Med andra ord borde väl summan för köpet stå fast och detta är ett tillägg men utan betalning?

Det kan väl kanske vara vettigt att skriva ett nytt riktigt avtal där man tydligt stipulerar att ALLT icke personligt lösöre övergår i er ägo per datum XX. Att ingen betalning för detta skall utgå utan att det ska ingå i den köpeskilling som ni betalar vid tillträdet.

Det kanske vore idé att oxå skriva att säljaren inte får avyttra ngt fram till tillträdesdatum.

jag är som sagt inte säker på att det är ett problem. men om ni får dem "utan värde" så kan ni troligen heller inte bråka om att de försvinner.

Om man skriver ett standardavtal så skall allt vara OK men om man gör avvikelser så finns risken att det får oväntade följder.

Är det fråga om en gård är det ju ett företag (latbruk) varför traktorer är inventarier. Inventarier får man ju inte bara ta ut ur ett företag eller?. Det framgår av fastighetskoden om så är fallet.

Sophie skrev:
Alla maskiner som Mats och Sophie vill ha ska ingå i köpet.
Hade det inte varit bättre att i avtalet skriva:

Följande maskiner ska ingå i köpet:
- Traktor 1
- Traktor 2
- Harv
osv.

Nu är ju avtalet väldigt otydligt och ospecificerat. Hur bevisar man vad som fanns och vad som ska ingå?

Som jag tolkar det kan ju nuvarande ägare sälja vad han vill och sedan bara säga att de inte fanns...?

Jorg: Det är ju just det som nu är vårt problem. Att säljaren ändrar villkoren för att vi inte skrivit riktigt vad som skulle ingå. Fast just med traktorerna finns ju de registrerade så de kan man väl bevisa att han haft iallafall.

Nu har vi varit där och skrivit ett nytt avtal. där har vi listat allt som ska ingå av de större maskinerna. Men säljaren ändrar sig hela tiden. Tror att det just nu beror mycket på att han insett att han faktiskt snart ska flytta och genomgår en "livskris" det är ju hans föräldrahem där han bott i 63 år. Inte konstigt att han är på dåligt humör från och till då.

Är det inte så att traktorer är ett fordon och inte en maskin eller ett redskap?

Dvs, för att bli ägare av en traktor så måste väl ett registreringsbevis till Vägverket/fordonsregistret fyllas i och skickas in.

Om jag köper ett hus och ber om att alla maskiner ska ingå så kan jag väl inte utgå från att hans bil ska ingå... eller?

Eller för att dra en liknelse mot en annan affärsrörelse; om jag köper ett litet bageri och ber om att alla maskiner ska ingå så är det väl inte alls så säkert att utkörningsbilen ingår.

OM jag har fel i ovanstående så kanske det är så att även säljaren uppfattat det på detta sätt och tror at han gör rätt.

Jag tycker verkligen att ni ska ta upp detta med säljaren och skriva ett tilläggsavtal, NU!

Sophie skrev:
Nu har vi varit där och skrivit ett nytt avtal. där har vi listat allt som ska ingå av de större maskinerna. Men säljaren ändrar sig hela tiden.
Då har Ni alltså specifierat i ett av båda parter underskrivet avtal vad som skall ingå ? I så fall är väl problemen nu lösta vad som skall ingå, om det sedan är maskiner, redskap eller fordon.

Återstår kanske för säljaren att inse att han inte kan avyttra dem efter eget huvud, men har han skrivit under och har ett avtal om detta borde väl saken vara klar...?

Avtalet är giltigt. Fråga är som sagt vad som skall avses med maskiner. Det blir en tolkningsfråga som får fyllas ut med vad ni pratat om muntligen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.