Tack för alla råd och tankar.
Filip: Jag gissar, precis som ngn nämnt tidigare i tråden att värdeskillnaden mellan panna från 67 jmf med panna från 84 inte är så stor att det kan tolkas som ett fel av "viss dignitet".
Det som irriterar mig mest är som så många tidigare skrivit i tråden att man inte kan lita på informationen som står i objektsbeskrivningen, och att formuleringen "panna inst. 1984" ganska uppenbart skrevs för att missleda. Helr klart låter det ju bättre att formulera sig så än att skriva att "panna tillverkad 1967".
Säljaren hade ägt huset sedan 1993 och jag tycker att man efter att ha ägt ett hus i 13 års tid borde känna till åldern på en så vital del av huset som värmepannan. Under tiden som säljaren hade ägt huset hade nya elpatroner installerats, senaste bytet av elpatron så sent som 2003. Mao, arbete har utförts på pannan vid ett antal tillfällen under säljarens tid, så nog borde han ha reflekterat över och försökt ta reda på åldern på pannan i huset.
Håller med Hemmakatten att visst är det skillnad på panna från 1967 jmf med panna från 1984, om man ser till ev. förväntad livslängd, om man t.ex. överväger att installera en pelletsbrännare eller liknande i befintlig panna.
Antar att man bara får acceptera detta och dra lärdom av det och i framtida affärer vara än mer noggrann och detaljgranska alla lämnade uppgifter dubbelt.... Trist.... ....