Vanligt är att man i avtalet skriver in en klausul som ger köparen en rätt att under viss tid undersöka huset med besiktningsman och frånträda köpet/kräva avhjälpande av fel som ev visar sig av viss dignitet. Sådan klausuler kräver dock att man är mycket noggrann i formuleringarna så jag råder er att anlita jurist/mäklaren vid författandet av en sådan klausul.

Tack för tipset! Har du även förslag på hur man argumenterar med mäklaren om en förbesiktning redan är gjord och man vill göra en egen mer gedigen besiktning? Som jag skrev ovan blev mäklaren på ett hus vi budade på förra veckan väldigt skeptisk när vi sa att vi ville göra en egen besiktning.

Argumentet bör vara att ni vill undvika tvist i efterhand rörande fel i fastigheten vilket ju gynnar såväl köpare som säljare och att ni står kostanderna för besiktningen.

mino skrev:
Hur gör man med besiktning om säljaren vill ha en friskrivningsklausul? Man vill ju gärna skriva på kontraktet så snart som möjligt så att ingen annan kniper huset (sthlm) och normalt sett brukar man kunna besiktiga i efterhand. Men man vill ju inte förbinda sig att köpa ett obesiktigat hus och sedan inte ha någon möjlighet att backa om hela stommen är uppäten av husbock typ. Så hur gör man i dessa situationer?
Hej Mino,
När det gäller friskrivningsklausuler så bör Du vara aktsam att acceptera dessa för det fall de är generellt hållna. För det fall säljaren ändock önskar infoga en friskrivningsklausul bör du i sådant fall söka genomföra en besiktning dess för innan. Om så inte accepteras av säljaren skulle jag personligen utgå ifrån att det föreligger brister i fastigheten, vilket i sådant fall skall återspeglas i köpeskillingen.

Mvh
Stefan Häge

aha, tack för era svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.