Jag vet inte om detta är en fråga för er, men jag provar. Kan man anmäla en mäklare för oskälig prissättning på något sätt? Vid ett antal husförsäljningar där jag har varit intressent nu under våren har priserna gått upp med 50% eller mer från utrop och till helgen ska jag titta på ett objekt som jag misstänker kommer sluta någonstans runt 100% över utrop, det är ett väldigt lågt utropspris. Jag tycker att det är slöseri med min tid att springa på visningar som på pappret är hus jag har råd med men som i praktiken landar så pass mycket över utropet (detta gäller så klart stockholm). Eller ska man som intressent förväntas hålla koll på marknaden så pass mycket att man redan innan borde fatta att huset kommer att gå upp 50-100% över utrop?

Kan man göra något åt det för att förhindra detta vad jag uppfattar som mäklaroskick?
 
Hej Mino,
Jag skulle kontakta fastighetsmäklarnämnden och efterfråga besked om det finns några liknande ärenden som prövats i nämnden för att på så sätt få en snabbt och vederhäftigt svar. Såvitt jag känner till så bryter inte en mäklare mot fastighetsmäklarlagen för det fall budgivning medför att priset överskrider budpris. Däremot kan det framgå i föreskrifterna som nämnden tillhandahåller hur en mäklare skall agera för att uppfylla god fastighetsmäklarsed, vilket dock inte framgår av lagen.

mvh
Stefan Häge
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.