Jag har ett klurigt problem där jag behöver lite råd.

Vi har köpt en tomt, där det som i många andra fall finns ett husförslag uppritat av en arkitekt på uppdrag av säljaren. Efter övervägande och känsla så vill vi inte köpa dessa ritningar eller arbeta vidare men "hans" arkitekt. Det finns inga krav eller klausuler om att vi måste anlita, köpa eller på något sätt befatta oss med dessa ritningar. Det enda vi har sett är små skisser från säljmaterialet.

Problemet som kan uppstå är att tomtens beskaffenhet i kombination med planbestämmelser gör att andra arkitekter som vi pratat med, utan att visa eller prata om det befintliga förslaget, ser framför sig ganska lika husförslag. Dock med skillda fasadmaterial, annan planlösning, andra fönster och färger och viss,mindre skillnad i utformningen av huset. Men huset kommer till stor sannolikhet bli ett "funkishus" för att maximera utnyttjandet av planbestämmelser och tomt.

Tilläggas bör att det finns hundratals "liknande" hus, så själva formen kan väl inte påstås vara unikt.

Vad har säljaren/arkitekten för chanser beträffande upphovsrätten?

Kan det verkligen vara så att någon annan, som du inte har något avtal med, låter rita upp ett förslag på din eller din blivande tomt, hindrar dig att rita ett hus som passar bra på tomten bara för dom liknar varandra.

Jag är med på att man inte kan skicka in någon annans förslag eller kopiera det.

/Andreas

Hej Andreas,
Du behöver inte ta någon notis om tidigare säljaren förutsatt att Ni inte anlitar annan arkitekt som låter efterbilda den tidigare arkitektens förslag. För att en ritning skall vara upphovsrättsligt skyddad krävs att ritningen nått viss "verkshöjd", d v s det räcker inte endast med en schematisk skiss. För det fall Ni väljer att anlita annan arkitekt står det denne fritt att rita ett hus som passar tomten och omgivande terräng. Den av Er anlitade arkitekten måste givetvis kunna motivera coh visa att detta är dennes verk och ingen annans, men detta kan Ni ju avtala om och skriva in i arkitektens avtal med Er, d v s att denne garanterar att han självt upprättat aktuella ritningar och har upphovsrätten härtill.

mvh
Stefan Häge

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.