Hej!
Jag har en fråga angående äganderätt till besiktningsprotokoll. Om en köpare låter besiktiga en fastighet inför köpet, kan då säljaren teckna en ansvarsförsäkring med köparens besiktningsprotokoll som grund utan köparens vetskap? Det är ändå köparen som har betalat för tjänsten. Vad säger ni?
Tacksam för svar.

Besiktningsprotokollet tillhör den som betalat för besiktningen.

När jag sålde villan utverkade mäklaren tillgång till köparens besiktningsprotokoll och på grundval av denna tecknades en säljarförsäkring.

Men vill köparen inte lämna vidare besiktningsprotokollet är det helt upp till köparen! I många fall är inte köparen medveten om att protokollet faktiskt är en värdehandling ;).

Besiktningsom gjorts före försäljning av säljare ersätter alldrig en överlåtelsebesikning av köpare! (tips)

Vi var i samma situation. Säljaren ville teckna en s.k dolda fel försäkring och använda sig av vårat besiktningsprotokoll = de ville alltså spara pengar och inte betala för en besiktning själva!

Vi anlitade Anticimex och enligt dem lämnar de aldrig ut protokollet till säljarna utan fullmakt från köparna, dvs beställarna. Våra säljare tänkte köra en fuling och gå bakvägen men jag kontaktade försäkringsbolaget (som Fastighetsbyrån använder sig av för sin dolda-fel försäkring) och tog en diskussion med dem.

Efter diskussion med säljarna kom vi sen fram till att de fick köpa in sig på vår besiktning - dvs de fick betala 3000 kr - halva kostnaden.
Helt ok lösning för oss!

Om du vill dela med dig av besiktningsprotokollet kostnadsfritt så är du väldigt generös. Men varför inte försöka få dem att betala åtminstone halva kostnaden???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.